Lemez

Kettesben szép

The Gutter Twins: Saturnalia

  • Greff András
  • 2008. április 3.

Zene

Duettlemezt készíteni módfelett kockázatos vállalkozás, ismerjük a dudásokra vonatkozó konszenzusos vélekedést, s még makulátlanul harmonikus együttműködés esetén is igen komoly arányproblémák adódhatnak, nem beszélve arról a jelenségről, amikor az egymásnak feszülő erők szépen és könyörtelenül kioltják egymást. Mindezt szem előtt tartva még inkább bámulatra méltó, hogy a The Gutter Twins név alatt kollaboránskodó Greg Dulli és Mark Lanegan napjaink amerikai alternatív rockjának egyik legerősebb dolgozatát készítette el.

Dulli, Lanegan: komor, a hadak útját oda-vissza megjárt, nagyszerű férfiak, két igazi vezéregyéniség. A korpulens testében meglehetős genetikai koktélt őrző (görög apától és ír anyától származó) Dulli a kilencvenes években előbb az Afghan Whigs élén vezetett elő sötét és nagyon érzéki gitárzenét, majd az ezredforduló óta ugyanezt némiképp kifinomultabban folytatta a Twilight Singersszel, Lanegan pedig a Screaming Treeszel színesítette a seattle-i grunge-szcénát és hat kiváló post-blues lemezt is készített szólóban az évek során. A formáció ötlete az ő fejéből pattant ki, ami nem meglepő, hiszen látnivaló, hogy az utóbbi években rendesen rákapott az együttműködés zamatára: feltűnt a Queens Of The Stone Age-ben, turnézott a Twilight Singersszel, countrylemezt vett fel Isobel Campbell-lel és csodásan brutális, csakis Tom Waitséhez mérhető hangját adta a Soulsavers második albumához. És nem hiányzik a személyes kötődés sem: hét-nyolc éve e két félvilági alak közös lakásban pergette napjait, Dulli félőrült volt a kokainos paranoiától, Lanegan "barna cukros" diétára korlátozta magát, sokat foghatták egymás fejét a lidérces másnapokon.

Bármennyire kiszámítható fordulat is ez, a Saturnaliát valóban úgy lehet jellemezni a legpontosabban, mintha Dulli és Lanegan oly markáns stílusainak tökéletes összeolvadását hallanánk. Egy-két kivételtől eltekintve (a Seven Stories Underground például minden tekintetben klasszikus Lanegan-ballada) a zenei alapokat a Twilight Singers rockjának experimentálisabb verziója képezi (a hagyományos dalszerkezeteket nagy fantáziával lazítják fel szinte minden egyes számban), ám Lanegan konstans jelenléte rendkívül komoly (és a T. Singersre nem jellemző) spirituális töltetet ad a zenének (a szövegekről már nem is beszélve). Meg persze olajsötét színeket: a Saturnalia matt fekete rock - ám egyúttal kimondottan emelkedett is. És csak úgy roskadozik a kimagasló daloktól: a döngölő Idle Hands, a Martina Topley Bird énekével édesített, kasmírpuha The Body, a keserédes God's Children egyként mesterművek, a lemezzáró, fennkölt Front Streetnél pedig aligha fogunk ebben az évben szebb szomorú számot hallani.

Sub Pop, 2008. A The Gutter Twins április 20-án a bécsi Szene klubban lép fel.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.