Lemez

Kettesben szép

The Gutter Twins: Saturnalia

  • Greff András
  • 2008. április 3.

Zene

Duettlemezt készíteni módfelett kockázatos vállalkozás, ismerjük a dudásokra vonatkozó konszenzusos vélekedést, s még makulátlanul harmonikus együttműködés esetén is igen komoly arányproblémák adódhatnak, nem beszélve arról a jelenségről, amikor az egymásnak feszülő erők szépen és könyörtelenül kioltják egymást. Mindezt szem előtt tartva még inkább bámulatra méltó, hogy a The Gutter Twins név alatt kollaboránskodó Greg Dulli és Mark Lanegan napjaink amerikai alternatív rockjának egyik legerősebb dolgozatát készítette el.

Dulli, Lanegan: komor, a hadak útját oda-vissza megjárt, nagyszerű férfiak, két igazi vezéregyéniség. A korpulens testében meglehetős genetikai koktélt őrző (görög apától és ír anyától származó) Dulli a kilencvenes években előbb az Afghan Whigs élén vezetett elő sötét és nagyon érzéki gitárzenét, majd az ezredforduló óta ugyanezt némiképp kifinomultabban folytatta a Twilight Singersszel, Lanegan pedig a Screaming Treeszel színesítette a seattle-i grunge-szcénát és hat kiváló post-blues lemezt is készített szólóban az évek során. A formáció ötlete az ő fejéből pattant ki, ami nem meglepő, hiszen látnivaló, hogy az utóbbi években rendesen rákapott az együttműködés zamatára: feltűnt a Queens Of The Stone Age-ben, turnézott a Twilight Singersszel, countrylemezt vett fel Isobel Campbell-lel és csodásan brutális, csakis Tom Waitséhez mérhető hangját adta a Soulsavers második albumához. És nem hiányzik a személyes kötődés sem: hét-nyolc éve e két félvilági alak közös lakásban pergette napjait, Dulli félőrült volt a kokainos paranoiától, Lanegan "barna cukros" diétára korlátozta magát, sokat foghatták egymás fejét a lidérces másnapokon.

Bármennyire kiszámítható fordulat is ez, a Saturnaliát valóban úgy lehet jellemezni a legpontosabban, mintha Dulli és Lanegan oly markáns stílusainak tökéletes összeolvadását hallanánk. Egy-két kivételtől eltekintve (a Seven Stories Underground például minden tekintetben klasszikus Lanegan-ballada) a zenei alapokat a Twilight Singers rockjának experimentálisabb verziója képezi (a hagyományos dalszerkezeteket nagy fantáziával lazítják fel szinte minden egyes számban), ám Lanegan konstans jelenléte rendkívül komoly (és a T. Singersre nem jellemző) spirituális töltetet ad a zenének (a szövegekről már nem is beszélve). Meg persze olajsötét színeket: a Saturnalia matt fekete rock - ám egyúttal kimondottan emelkedett is. És csak úgy roskadozik a kimagasló daloktól: a döngölő Idle Hands, a Martina Topley Bird énekével édesített, kasmírpuha The Body, a keserédes God's Children egyként mesterművek, a lemezzáró, fennkölt Front Streetnél pedig aligha fogunk ebben az évben szebb szomorú számot hallani.

Sub Pop, 2008. A The Gutter Twins április 20-án a bécsi Szene klubban lép fel.

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.