Lemez

Khun Narin: II

  • Lang Ádám
  • 2016. május 14.

Zene

Még 2013-ban történt, hogy a Dangerous Minds blogra kitettek egy YouTube-videót a Thaiföld északi részén zenélő Khun Narin kollektíváról. Ahhoz azonban, hogy a nyugati zeneblogok kedvenc thai zenekarává váljanak, kellett még Josh Marcy Los Angeles-i producer is, aki vette a fáradságot, és ellátogatott Phetchabun tartományba, hogy felvegyen velük egy lemezt.

Az Electric Phin Band című anyagról egymást érték a lelkendező kritikák, melyek szerint megérkezett a thai neopszichedélia, amely igencsak más, mint a nyugati zenék, mégis könnyedén magával ragad. A Khun Narin zenéje valójában thai és laoszi melódiákra és egy phin nevű, háromhúros lantfélére épülő folkzene, amelyet ünnepek és utcabálok során szokott játszani a folyton változó összetételű, többgenerációs tagság. A pszichedelikus képzetet inkább a gitárpedálok használata és az improvizatív attitűd adja, illetve az a tény, hogy mi nagyon másképp halljuk ezt a phin prayuknak nevezett műfajt: ami ott önfeledt tánc, az itt elszállós háttérzene.

Néhány hete aztán megjelent a zenekar második albuma is. A recept láthatóan ugyanaz: újra itt vannak a szürreálisan tekergő phindallamok, a többi hangszer pedig csak amolyan támogató jelleggel van jelen. A Khun Narin zenéje nem valamiféle direkt újításról szól, hanem reflexióktól mentes buli a rendelkezésre álló eszközökkel – ettől függetlenül az új lemezen nyolc határozottabban elkülönülő trekk van, szemben a debüt sokkal homogénebb négy tételével. Így akinek újdonság a Khun Narin léte, talán jobb is, ha ezzel a második lemezzel kezdi meg az ismerkedést.

Innovative Leisure, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.