mi a kotta?

Ki a csigaházból

  • mi a kotta
  • 2021. június 2.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/22. hétre

„A szovjet zene néhány tényezőjének a néptől való eltávolodása odavezetett, hogy soraikban olyan rothadt teória terjedt el, amely szerint számos mai szovjet zeneszerző műveit azért nem érti meg a nép, mert még »nem fejlődött« odáig, »csak száz év múlva érti majd meg«, s az ne zavarjon senkit, hogy egynéhány zenei mű nem talál hallgatókra. Ez a teljességgel egyéni, a gyökerében népellenes elmélet nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy néhány zeneszerző és a zeneélet néhány vezetője büszkén eltávolodjék a néptől, a szovjet társadalom kritikájától és bezárkózzék csigaházába. A vétkes népellenes, formalisztikus zenei irány a konzervatóriumok fiatal szerzőinek nevelésére és előkészítésére is rombolóan hat. (…) A Szovjetunió Kommunista Pártja Központi Bizottsága megállapítja, hogy a szovjet zene­kritikában is tűrhetetlen a helyzet. A kritikusok körében vezető helyet foglalnak el az orosz realista zene ellenfelei, a hanyatló formalisztikus zene hívei. (…) Ahelyett, hogy szétzúznák a szocialista szemlélet számára káros idegen elveket, a zenekritika maga terjeszti őket, elsővonalbelieknek nevezve azokat a zeneszerzőket, akik műveikben felhasználják ezeket a káros elemeket.”

Így bélyegezte meg 1948 februárjában a Szovjetunió Kommunista Pártjának Központi Bizottsága a szovjet zenében mutatkozó népellenes formalista irányzatokat, s hogy ez a határozat nemcsak arrafelé bírt nyomasztó hatállyal, az igen hamar kiderült az éppen formálódó keleti blokk országaiban, vagy akkori fordulattal: a népi demokráciákban. Jövő kedden ezt az esztendőt idézi majd csupa 1948-as kompozícióval az Erdődy Kamarazenekar felfedeztető érdemű online koncertje a Zeneakadémiáról: Sugár Rezső, Szervánszky Endre, a lengyel zeneszerzőnő, Grażyna Bacewicz és a lengyel-orosz Mieczysław Weinberg műveit megszólaltatva (június 8., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.