mi a kotta?

Ki vele!

  • mi a kotta
  • 2018. december 15.

Zene

„Befejezte Faust- és Dante-szimfóniáját, és valóságos csoda volt hallanom, ahogyan partitúrából elzongorázta nekem e műveket. Minthogy biztos voltam benne, Liszt meggyőződött róla, mekkora hatást tettek rám művei, nyíltan lebeszélhettem őt a Dante-szimfónia elhibázott befejezéséről. Ha volt valami, ami meggyőzött mesteri költői koncepciójáról, az a Faust-szimfónia eredeti befejezése volt: a Margitra való utolsó, mindent legyőző emlékezéssel, törékenyen, légiesen ért véget, minden erőszakos figyelemfelkeltés nélkül. Ugyanilyennek tetszett a Dante-szimfóniáé is, amelyben a Paradicsomra csak a Magnificat finom megszólalása utalt, ugyancsak gyengéd, lágy lebegéssel. Annál jobban megijedtem, amikor ezt a szép elgondolást hirtelen félelmetes módon félbeszakította egy bombasztikus, plagális befejezés, amely, mint értesültem, Szent Domokost kívánta megjeleníteni. Hangosan felkiáltottam: »Nem! Nem! Ezt ne! Ki vele! Ne legyen benne fenséges Úristen! Maradjunk a gyengéd, nemes lebegő befejezésnél!« »Igazad van«, kiáltotta Liszt, »én is ezt mondtam; ám a hercegné másként utasított: de úgy lesz, ahogyan Te gondolod.« (…) Annál szomorúbb voltam később, amikor megtudtam: (…) megtartotta a Danténak ezt a befejezését…” Így emlékezett meg a részint elragadtatott, részint csalódott majdani vő, Richard Wagner a Dante-szimfóniával való megismerkedéséről. Az alkotást, mellyel kapcsolatban Liszt Ferenc meg is fogadta Wagner tanácsát, meg nem is, az Óbudai Danubia Zenekar jövő csütörtöki koncertjén hallhatjuk (Zeneakadémia, november 22., fél nyolc). A karmester, az eredetileg meghirdetett Kocsár Balázs helyett, Hámori Máté lesz, a program másik száma pedig alighanem valóságos felfedezést jelent majd a legtöbbünk számára: a két éve elhunyt finn mester, Einojuhani Rautavaara „A fény angyala” melléknevű 7. szimfóniája lesz ez, 1994-ből.

Egyébiránt is jóféle hangversenytermi eseményekben tékozlóan gazdagon trappol el mellettünk az elkövetkező hét nap. A hétvégén például szárba szökken és véget is ér a múlt számban már emlegetett kamara.hu minifesztivál, Simon Izabella és Várjon Dénes meghitt vállalkozása. A vasárnap esti, utolsó koncert a többi közt újra egy Liszt-szimfonikus művet ígér: az Orpheus szimfonikus költeményt – csak éppenséggel a szemölcsös abbét csodáló, és nem mellesleg iránta mélyen lekötelezett Camille Saint-Saëns izgalmas trióátiratában (Solti Terem, november 18., hét óra). Ugyanekkor a Müpában a Nemzeti Filharmonikus Zenekar slágerprogramja főszám gyanánt Csajkovszkij Hegedűversenyével kényezteti majd a hallgatót, méghozzá a világszerte méltán ünnepelt virtuóz, Vadim Gluzman szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, november 18., fél nyolc).
Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar három koncertje viszont nagyszerű hazai hangszeres szólista fellépését jelzi: Fejérvári Zoltánét, aki Beethoven I. (C-dúr) zongoraversenyét fogja eljátszani csupa-csupa Dvořák-kompozíció szlávosan szeretetteljes ölelésében (Nemzeti Hangversenyterem, november 20., 21. és 22., háromnegyed nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."