Kiállítás - A láma legyen veletek - A Garázs Projekt, 2007-2009

Zene

A rendszerváltás után és az Európai Unió hathatós segítségével Magyarország is nekiláthatott, hogy újjáélessze lokális és regionális kulturális gyökereit. Mindenkinek érdeke volt, hogy a kötelező május elsejei felvonulások vagy bazári szórakozássá züllesztett búcsúk helyébe olyan vélt vagy valós hagyományokon alapuló ünnepi események szerveződjenek, melyek egyszerre alkalmasak a szórakozásra és a lokálpatriotizmus erősítésére. Akadnak települések, amelyeknek nem nehéz a helyzetük - Budafok a pezsgőt, Vecsés a káposztát, Makó a hagymát, Szeged a paprikát állította fesztiváljának középpontjába -, mások inkább a kuriozitásra hajtanak (Tekenye a pogácsára, Rácalmás a tökre, Siófok a tojásra), s a nagy nekibuzdulásban az is megesik, hogy Budapest régóta urbanizálódott XVIII. kerületében megünneplik a Krepuska Géza szüreti fesztivált. A fantáziátlanabbaknak marad a pálinka-, mangalica- vagy borfesztivál, illetve olyan hibrid képződmények prezentálása, mint például az "pusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban a honfoglalás kori haditornával és jószágetetéssel egybekötött Pünkösdölő.

A rendszerváltás után és az Európai Unió hathatós segítségével Magyarország is nekiláthatott, hogy újjáélessze lokális és regionális kulturális gyökereit. Mindenkinek érdeke volt, hogy a kötelező május elsejei felvonulások vagy bazári szórakozássá züllesztett búcsúk helyébe olyan vélt vagy valós hagyományokon alapuló ünnepi események szerveződjenek, melyek egyszerre alkalmasak a szórakozásra és a lokálpatriotizmus erősítésére. Akadnak települések, amelyeknek nem nehéz a helyzetük - Budafok a pezsgőt, Vecsés a káposztát, Makó a hagymát, Szeged a paprikát állította fesztiváljának középpontjába -, mások inkább a kuriozitásra hajtanak (Tekenye a pogácsára, Rácalmás a tökre, Siófok a tojásra), s a nagy nekibuzdulásban az is megesik, hogy Budapest régóta urbanizálódott XVIII. kerületében megünneplik a Krepuska Géza szüreti fesztivált. A fantáziátlanabbaknak marad a pálinka-, mangalica- vagy borfesztivál, illetve olyan hibrid képződmények prezentálása, mint például az "pusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban a honfoglalás kori haditornával és jószágetetéssel egybekötött Pünkösdölő.

Nem biztos, hogy a Garázs Projekt ötletgazdái, László Gergely és Rákosi Péter arra gondoltak, hogy miben is lehetne Dunaújváros turistákat is vonzó lényegét megragadni - ráadásul a volt Sztálinváros, a szocialista tervgazdálkodás és embereszmény öröksége nehezen is vállalható -, mégis rövid előkészületek után 2008-ban már meg is rendezték az első, majd tavaly a második Garázsfesztivált. Mint azt a Karton Galériában kiállított projektdokumentáción is megfigyelhetjük, az esemény csúcspontja a felvonulás. A körmenet élén a nézők nagy örömére egy autó tetejére illesztett, életnagyságú és stilizált lámát formázó modell vonul, mögötte két ember lámával díszített zászlót lenget, ezt követik a mazsorettek, majd a női tamburmajor vezetésével a rezesbanda, a sort pedig biciklisfelvonulás zárja. Liberális gondolkodásúak természetesen már magát ezt a menetet is - afféle speciális street-art megnyilvánulásként - művészetnek tekinthetik, de szerencsére a kevésbé engedékenyek számára is felismerhető a projekt posztkonceptuális jellege.

László és Rákosi kiindulópontja a legnagyobb magyarországi garázssor: a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején felépített ezerkétszáz garázsból álló telep. A csak Névtelen utcaként jelölt komplexum egyszerre mikrotörténeti lenyomat és afféle köztes tér, átjáró a magán- és a közösségi szféra között. Első lépésként azt próbálták meg dokumentálni, hogy mi minden bújhat meg az ajtók mögött. A kutatás során nemcsak személyes emlékek kerültek elő - a vasmű férfi munkásai nem egy esetben itt pihenték ki a munka fáradalmait vagy az otthon szűkösségéből adódó konfliktusokat, borozgattak, bográcsgulyást készítettek, születésnapot tartottak -, hanem a telep építésével összefüggő fotódokumentumok is. Regisztrálták azokat az új funkciókat is, melyeket autó híján e nagyobbacska kamrák felvettek: egyes garázsokból szemétlerakó, barkácsműhely, másokból pedig zenekari próbaterem lett. Ezután béreltek egy garázst, amely arra szolgált, hogy megvalósítsák a garázsbelső berendezésével kapcsolatos ötleteket és elképzeléseket, azokat a lehetséges világokat, melyek ott lapulhatnak bármelyik ajtó mögött. A kiállításon a létező és a fiktív térbelsők fotói vetülnek egymásra - véletlenszerű sorrendben. A befogadó nem azonnal észleli valóság és fikció határának cseppfolyósságát; a motorbicikli-lerakat, a nappalinak berendezett garázs után nem hökken meg a marihuánaültetvényen, sőt a padlón békésen üldögélő lámán sem. S miért ne lehetne egy garázsban célba dobálni, miért ne lehetne akár szavazóhelyiség, ismeretlen (talán sátánista) vallás imaterme, esetleg zongorakoncert színhelye? Bár az űrruhába bújt Armstrong felbukkanása eléggé meglepő - mégis úgy tűnik, hogy a pszeudo- és a funkcionális világok összevegyítésében még sok művészi lehetőség rejlik.

A fesztivál része a Párhuzamosok találkozása címen futó programsorozatnak, s valóban vitathatatlan érdeme, hogy egyformán megmozgatja a különböző korú és eltérő kulturális beágyazottságú látogatókat. A két nap során nemcsak akrobatikus biciklisbemutatókat, helyi - a garázsokban próbáló - alternatív rockzenekarokat láthattak az érdeklődők, hanem fellépett például az ottani versmondók köre egy sztárvendéggel, Gyuszi bácsival (aki nem mellesleg százhatvan nóta szerzője is).

A Garázs Projekt lényege azonban a láma, melyből a szervezők egész brandet alakítottak ki. A láma alakú stencileken kívül készült matrica, kitűző, óriási nyalóka lámát formázó marcipánmintával és póló is. A póló éke és dísze egy címer - Dunaújváros címerének átirata. Az új városlogó számol a huszadik századi hagyományokkal, hiszen megmaradt az épített városra és az iparra utaló vörös négyzetforma, de a jövőbe is tekint: az ősi múltat jelképező oszlopfő helyébe egy szupernóvarobbanás elnagyolt rajza került, míg a kék mezőben lebegő ezüstbárányt felváltotta a láma. Igaz, hogy nem őshonos, és egy kicsit bumfordi is, de kedves, szeretnivaló és ironikus. És a körbehordozása sokkal viccesebb, mint a csuhébaba-készítés, a böllérfesztivál vagy egy Vince-napi borrandevú asszonykórussal és "vicevesszővágással" egybekötve.

Karton Galéria, Bp. V., Alkotmány u. 18. Nyitva: január 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.