Kiállítás - A láma legyen veletek - A Garázs Projekt, 2007-2009

Zene

A rendszerváltás után és az Európai Unió hathatós segítségével Magyarország is nekiláthatott, hogy újjáélessze lokális és regionális kulturális gyökereit. Mindenkinek érdeke volt, hogy a kötelező május elsejei felvonulások vagy bazári szórakozássá züllesztett búcsúk helyébe olyan vélt vagy valós hagyományokon alapuló ünnepi események szerveződjenek, melyek egyszerre alkalmasak a szórakozásra és a lokálpatriotizmus erősítésére. Akadnak települések, amelyeknek nem nehéz a helyzetük - Budafok a pezsgőt, Vecsés a káposztát, Makó a hagymát, Szeged a paprikát állította fesztiváljának középpontjába -, mások inkább a kuriozitásra hajtanak (Tekenye a pogácsára, Rácalmás a tökre, Siófok a tojásra), s a nagy nekibuzdulásban az is megesik, hogy Budapest régóta urbanizálódott XVIII. kerületében megünneplik a Krepuska Géza szüreti fesztivált. A fantáziátlanabbaknak marad a pálinka-, mangalica- vagy borfesztivál, illetve olyan hibrid képződmények prezentálása, mint például az "pusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban a honfoglalás kori haditornával és jószágetetéssel egybekötött Pünkösdölő.

A rendszerváltás után és az Európai Unió hathatós segítségével Magyarország is nekiláthatott, hogy újjáélessze lokális és regionális kulturális gyökereit. Mindenkinek érdeke volt, hogy a kötelező május elsejei felvonulások vagy bazári szórakozássá züllesztett búcsúk helyébe olyan vélt vagy valós hagyományokon alapuló ünnepi események szerveződjenek, melyek egyszerre alkalmasak a szórakozásra és a lokálpatriotizmus erősítésére. Akadnak települések, amelyeknek nem nehéz a helyzetük - Budafok a pezsgőt, Vecsés a káposztát, Makó a hagymát, Szeged a paprikát állította fesztiváljának középpontjába -, mások inkább a kuriozitásra hajtanak (Tekenye a pogácsára, Rácalmás a tökre, Siófok a tojásra), s a nagy nekibuzdulásban az is megesik, hogy Budapest régóta urbanizálódott XVIII. kerületében megünneplik a Krepuska Géza szüreti fesztivált. A fantáziátlanabbaknak marad a pálinka-, mangalica- vagy borfesztivál, illetve olyan hibrid képződmények prezentálása, mint például az "pusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban a honfoglalás kori haditornával és jószágetetéssel egybekötött Pünkösdölő.

Nem biztos, hogy a Garázs Projekt ötletgazdái, László Gergely és Rákosi Péter arra gondoltak, hogy miben is lehetne Dunaújváros turistákat is vonzó lényegét megragadni - ráadásul a volt Sztálinváros, a szocialista tervgazdálkodás és embereszmény öröksége nehezen is vállalható -, mégis rövid előkészületek után 2008-ban már meg is rendezték az első, majd tavaly a második Garázsfesztivált. Mint azt a Karton Galériában kiállított projektdokumentáción is megfigyelhetjük, az esemény csúcspontja a felvonulás. A körmenet élén a nézők nagy örömére egy autó tetejére illesztett, életnagyságú és stilizált lámát formázó modell vonul, mögötte két ember lámával díszített zászlót lenget, ezt követik a mazsorettek, majd a női tamburmajor vezetésével a rezesbanda, a sort pedig biciklisfelvonulás zárja. Liberális gondolkodásúak természetesen már magát ezt a menetet is - afféle speciális street-art megnyilvánulásként - művészetnek tekinthetik, de szerencsére a kevésbé engedékenyek számára is felismerhető a projekt posztkonceptuális jellege.

László és Rákosi kiindulópontja a legnagyobb magyarországi garázssor: a hatvanas évek végén, hetvenes évek elején felépített ezerkétszáz garázsból álló telep. A csak Névtelen utcaként jelölt komplexum egyszerre mikrotörténeti lenyomat és afféle köztes tér, átjáró a magán- és a közösségi szféra között. Első lépésként azt próbálták meg dokumentálni, hogy mi minden bújhat meg az ajtók mögött. A kutatás során nemcsak személyes emlékek kerültek elő - a vasmű férfi munkásai nem egy esetben itt pihenték ki a munka fáradalmait vagy az otthon szűkösségéből adódó konfliktusokat, borozgattak, bográcsgulyást készítettek, születésnapot tartottak -, hanem a telep építésével összefüggő fotódokumentumok is. Regisztrálták azokat az új funkciókat is, melyeket autó híján e nagyobbacska kamrák felvettek: egyes garázsokból szemétlerakó, barkácsműhely, másokból pedig zenekari próbaterem lett. Ezután béreltek egy garázst, amely arra szolgált, hogy megvalósítsák a garázsbelső berendezésével kapcsolatos ötleteket és elképzeléseket, azokat a lehetséges világokat, melyek ott lapulhatnak bármelyik ajtó mögött. A kiállításon a létező és a fiktív térbelsők fotói vetülnek egymásra - véletlenszerű sorrendben. A befogadó nem azonnal észleli valóság és fikció határának cseppfolyósságát; a motorbicikli-lerakat, a nappalinak berendezett garázs után nem hökken meg a marihuánaültetvényen, sőt a padlón békésen üldögélő lámán sem. S miért ne lehetne egy garázsban célba dobálni, miért ne lehetne akár szavazóhelyiség, ismeretlen (talán sátánista) vallás imaterme, esetleg zongorakoncert színhelye? Bár az űrruhába bújt Armstrong felbukkanása eléggé meglepő - mégis úgy tűnik, hogy a pszeudo- és a funkcionális világok összevegyítésében még sok művészi lehetőség rejlik.

A fesztivál része a Párhuzamosok találkozása címen futó programsorozatnak, s valóban vitathatatlan érdeme, hogy egyformán megmozgatja a különböző korú és eltérő kulturális beágyazottságú látogatókat. A két nap során nemcsak akrobatikus biciklisbemutatókat, helyi - a garázsokban próbáló - alternatív rockzenekarokat láthattak az érdeklődők, hanem fellépett például az ottani versmondók köre egy sztárvendéggel, Gyuszi bácsival (aki nem mellesleg százhatvan nóta szerzője is).

A Garázs Projekt lényege azonban a láma, melyből a szervezők egész brandet alakítottak ki. A láma alakú stencileken kívül készült matrica, kitűző, óriási nyalóka lámát formázó marcipánmintával és póló is. A póló éke és dísze egy címer - Dunaújváros címerének átirata. Az új városlogó számol a huszadik századi hagyományokkal, hiszen megmaradt az épített városra és az iparra utaló vörös négyzetforma, de a jövőbe is tekint: az ősi múltat jelképező oszlopfő helyébe egy szupernóvarobbanás elnagyolt rajza került, míg a kék mezőben lebegő ezüstbárányt felváltotta a láma. Igaz, hogy nem őshonos, és egy kicsit bumfordi is, de kedves, szeretnivaló és ironikus. És a körbehordozása sokkal viccesebb, mint a csuhébaba-készítés, a böllérfesztivál vagy egy Vince-napi borrandevú asszonykórussal és "vicevesszővágással" egybekötve.

Karton Galéria, Bp. V., Alkotmány u. 18. Nyitva: január 22-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.