Kiállítás - A print és a paletta - Lengyel András: Művészet a Bankban

Zene

Van, aki gyufacímkét, képeslapot, üveggyöngyöt, könyveket, esetleg gombostűre szúrt lepkéket gyűjt. Lengyel András 1982 óta bővíti Felhőmúzeumát, ezt a mail-art művekből összeálló kartotékgyűjteményt. Emellett 1975 óta máig készít felhőmotívumot felhasználó műveket - összekapcsolva például olyan ikonográfiai elemekkel, mint a Szentháromságot is szimbolizáló Isten szeme, a létra, amiről mondjuk Jákob lajtorjája juthat az eszünkbe, vagy a piramis. Dékei Kriszta

Van, aki gyufacímkét, képeslapot, üveggyöngyöt, könyveket, esetleg gombostűre szúrt lepkéket gyűjt. Lengyel András 1982 óta bővíti Felhőmúzeumát, ezt a mail-art művekből összeálló kartotékgyűjteményt. Emellett 1975 óta máig készít felhőmotívumot felhasználó műveket - összekapcsolva például olyan ikonográfiai elemekkel, mint a Szentháromságot is szimbolizáló Isten szeme, a létra, amiről mondjuk Jákob lajtorjája juthat az eszünkbe, vagy a piramis. A felhőgyűjtés célja nem a tudományos rendszerezés, hanem például az, hogy változó kontextusokban és formákban felmutassa/lejegyezze az illékony végtelenséget. Lengyel felhőket, könyvformákat vagy háromszögeket "ábrázoló" művei nemcsak kiállítótermekben, hanem olyan, félig-meddig szakrális helyiségekben is szerepeltek, mint a kiállítóhellyé alakított egykori váci görögkeleti templom vagy a budapesti Egyetemi Könyvtár kupolatere - kérdés, hogy milyen mértékben változik meg a művek értelmezési köre a Raiffeisen Bank egyszerre steril és elegáns galériájának hatására. Persze Lengyel életművét ismerve nem várható el, hogy a művész helyspecifikus művet hozzon létre - mint például tette ezt Medve András 1987-ben, amikor a Dresdner Bank Frankfurt am Main-i, a látogatók elől természetesen elzárt páncéltermében egy három tonna tömegű, összesen 248 aranyrúdból kirakott "szobrot", az Arany kutya című alkotását állította ki.

Lengyel a hetvenes évek közepén működő Rózsa-kör tagja volt, s máig megőrizte az Erdély Miklós szellemiségéhez közel álló csoport reflexív, konceptuális munkamódszerét. A művek ennek szellemében folyamatos párbeszédet folytatnak egymással - jelentse ez a technikai megoldást vagy a tematikai párhuzamot. Vannak egyszínű (kék, zöld, piros), pufók, gyerekes bárányfelhők egy megfestett, háromlábú festőállványon, láthatunk hatalmas kirakósdarabkát felhőkkel (Endless puzzle), és elolvashatjuk Csehov Mi található leggyakrabban az elbeszélésekben, a regényekben és ehhez hasonlókban című írását, benne az egyik elengedhetetlen szereplővel, amely nem más, mint a "Magas égbolt, a végeláthatatlan, felfoghatatlan nemesség, egyszóval: a természet!!!". A csehovi szösszenet azonban két felnagyított könyvoldal képi másolataként, afféle kvázifestményként jelenik meg - a képkeretet körülölelő fehér fal pedig olyan térként, melybe szabadon beleképzelhetjük a szamovárt, a vidéki kúriát, az unatkozó nemesasszonyt, a sírig hű cselédet vagy a pápaszemes doktort.

A Könyvespolcképek sorozaton a festett és valódi könyvgerincek között számos orvosi könyv preparált (tartalmától megfosztott) és roncsolt gerince sorakozik, a három Könyvarchitektúra című képen pedig az isteni harmóniára vagy a triangulumra utaló háromszög-kompozíciót zenei tárgyú művek alkotják. Máshol a Gutenberg-galaxis végtelen labirintusa hozzáférhetetlenné válik, hiszen a festett, cím nélküli könyvborítók már csak képi jelként utalnak önmagukra. Fordított a helyzet a Paletta emlékmű esetében: a vászonra applikált igazi festékkeverő lapok mellett aranyló táblácskákon olvasható a korábbi, fiktív vagy valós tulajdonos (köztük Benczúr Gyula, Tolvaly Ernő és maga az alkotó, Lengyel András) neve.

A tematikai asszociációs láncot ellenpontozza a művek technikája. Lengyel korábban is gyakran élt a fotó lehetőségeivel (például a puszta égboltról készített sorozatok esetében), mégis feltűnő, hogy a kiállított művek egy része elanyagtalanodik: a festővásznon ugyanis nem hiperrealista képek, hanem fotónyomatok jelennek meg. A számítógépben, afféle nulladik dimenzióban tárolt digitális képek bármikor reprodukálhatóak, az így létrehozott replikák elvesztik egyediségüket, ellentétben mondjuk a festővászonra kivetülő, szinte tapintható művészi és egyéni kézjegytől. A festmény kiemelt státusza megszűnik, a végeredmény elválik az alkotótól - kissé olyan lesz, mint az értékpapírok vagy a komputerek memóriájában tárolt és a pénzmozgást dokumentáló belső feljegyzések. A műalkotás egyediségének általános megszűnését, a műtárgypiaci értékképzés új típusú mechanizmusait Lengyel nemcsak ironikusan/rezignáltan rögzíti - hanem gunyorosan kritizálja is. Példa erre az a mű, melyen a művész 1974-es keltezésű FMK- (Fiatal Művészek Klubja) igazolványa látható felnagyítva, jobb oldalán a ház új tulajdonosának (Kogart) pecsétjével (Régi szép idők - szép új világ).

Az uniformizált és egysíkú gépezettel áll szemben a művészet színektől tobzódó világa, a palettán lecsorgó festékfoltok szabadsága, amely ugyanolyan gazdag és változatos, mint az égbolton feltűnő felhőképek vagy mint a borgesi könyvtár. Talán a számítógépes művészeté a jövő, de valljuk be, mégis izgalmasabb egy fotónyomatnál egy olyan olaj-vászon festmény, amely magára a festészetre reflektálva történetesen egy hatalmas palettát formáz.

Raiffeisen Galéria, Budapest V., Akadémia u. 6. Nyitva: 2009. január 11-ig, mindennap 10.00- 18.00.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.