Kiállítás - A print és a paletta - Lengyel András: Művészet a Bankban

Zene

Van, aki gyufacímkét, képeslapot, üveggyöngyöt, könyveket, esetleg gombostűre szúrt lepkéket gyűjt. Lengyel András 1982 óta bővíti Felhőmúzeumát, ezt a mail-art művekből összeálló kartotékgyűjteményt. Emellett 1975 óta máig készít felhőmotívumot felhasználó műveket - összekapcsolva például olyan ikonográfiai elemekkel, mint a Szentháromságot is szimbolizáló Isten szeme, a létra, amiről mondjuk Jákob lajtorjája juthat az eszünkbe, vagy a piramis. Dékei Kriszta

Van, aki gyufacímkét, képeslapot, üveggyöngyöt, könyveket, esetleg gombostűre szúrt lepkéket gyűjt. Lengyel András 1982 óta bővíti Felhőmúzeumát, ezt a mail-art művekből összeálló kartotékgyűjteményt. Emellett 1975 óta máig készít felhőmotívumot felhasználó műveket - összekapcsolva például olyan ikonográfiai elemekkel, mint a Szentháromságot is szimbolizáló Isten szeme, a létra, amiről mondjuk Jákob lajtorjája juthat az eszünkbe, vagy a piramis. A felhőgyűjtés célja nem a tudományos rendszerezés, hanem például az, hogy változó kontextusokban és formákban felmutassa/lejegyezze az illékony végtelenséget. Lengyel felhőket, könyvformákat vagy háromszögeket "ábrázoló" művei nemcsak kiállítótermekben, hanem olyan, félig-meddig szakrális helyiségekben is szerepeltek, mint a kiállítóhellyé alakított egykori váci görögkeleti templom vagy a budapesti Egyetemi Könyvtár kupolatere - kérdés, hogy milyen mértékben változik meg a művek értelmezési köre a Raiffeisen Bank egyszerre steril és elegáns galériájának hatására. Persze Lengyel életművét ismerve nem várható el, hogy a művész helyspecifikus művet hozzon létre - mint például tette ezt Medve András 1987-ben, amikor a Dresdner Bank Frankfurt am Main-i, a látogatók elől természetesen elzárt páncéltermében egy három tonna tömegű, összesen 248 aranyrúdból kirakott "szobrot", az Arany kutya című alkotását állította ki.

Lengyel a hetvenes évek közepén működő Rózsa-kör tagja volt, s máig megőrizte az Erdély Miklós szellemiségéhez közel álló csoport reflexív, konceptuális munkamódszerét. A művek ennek szellemében folyamatos párbeszédet folytatnak egymással - jelentse ez a technikai megoldást vagy a tematikai párhuzamot. Vannak egyszínű (kék, zöld, piros), pufók, gyerekes bárányfelhők egy megfestett, háromlábú festőállványon, láthatunk hatalmas kirakósdarabkát felhőkkel (Endless puzzle), és elolvashatjuk Csehov Mi található leggyakrabban az elbeszélésekben, a regényekben és ehhez hasonlókban című írását, benne az egyik elengedhetetlen szereplővel, amely nem más, mint a "Magas égbolt, a végeláthatatlan, felfoghatatlan nemesség, egyszóval: a természet!!!". A csehovi szösszenet azonban két felnagyított könyvoldal képi másolataként, afféle kvázifestményként jelenik meg - a képkeretet körülölelő fehér fal pedig olyan térként, melybe szabadon beleképzelhetjük a szamovárt, a vidéki kúriát, az unatkozó nemesasszonyt, a sírig hű cselédet vagy a pápaszemes doktort.

A Könyvespolcképek sorozaton a festett és valódi könyvgerincek között számos orvosi könyv preparált (tartalmától megfosztott) és roncsolt gerince sorakozik, a három Könyvarchitektúra című képen pedig az isteni harmóniára vagy a triangulumra utaló háromszög-kompozíciót zenei tárgyú művek alkotják. Máshol a Gutenberg-galaxis végtelen labirintusa hozzáférhetetlenné válik, hiszen a festett, cím nélküli könyvborítók már csak képi jelként utalnak önmagukra. Fordított a helyzet a Paletta emlékmű esetében: a vászonra applikált igazi festékkeverő lapok mellett aranyló táblácskákon olvasható a korábbi, fiktív vagy valós tulajdonos (köztük Benczúr Gyula, Tolvaly Ernő és maga az alkotó, Lengyel András) neve.

A tematikai asszociációs láncot ellenpontozza a művek technikája. Lengyel korábban is gyakran élt a fotó lehetőségeivel (például a puszta égboltról készített sorozatok esetében), mégis feltűnő, hogy a kiállított művek egy része elanyagtalanodik: a festővásznon ugyanis nem hiperrealista képek, hanem fotónyomatok jelennek meg. A számítógépben, afféle nulladik dimenzióban tárolt digitális képek bármikor reprodukálhatóak, az így létrehozott replikák elvesztik egyediségüket, ellentétben mondjuk a festővászonra kivetülő, szinte tapintható művészi és egyéni kézjegytől. A festmény kiemelt státusza megszűnik, a végeredmény elválik az alkotótól - kissé olyan lesz, mint az értékpapírok vagy a komputerek memóriájában tárolt és a pénzmozgást dokumentáló belső feljegyzések. A műalkotás egyediségének általános megszűnését, a műtárgypiaci értékképzés új típusú mechanizmusait Lengyel nemcsak ironikusan/rezignáltan rögzíti - hanem gunyorosan kritizálja is. Példa erre az a mű, melyen a művész 1974-es keltezésű FMK- (Fiatal Művészek Klubja) igazolványa látható felnagyítva, jobb oldalán a ház új tulajdonosának (Kogart) pecsétjével (Régi szép idők - szép új világ).

Az uniformizált és egysíkú gépezettel áll szemben a művészet színektől tobzódó világa, a palettán lecsorgó festékfoltok szabadsága, amely ugyanolyan gazdag és változatos, mint az égbolton feltűnő felhőképek vagy mint a borgesi könyvtár. Talán a számítógépes művészeté a jövő, de valljuk be, mégis izgalmasabb egy fotónyomatnál egy olyan olaj-vászon festmény, amely magára a festészetre reflektálva történetesen egy hatalmas palettát formáz.

Raiffeisen Galéria, Budapest V., Akadémia u. 6. Nyitva: 2009. január 11-ig, mindennap 10.00- 18.00.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.