kiállítás - ÁTLAGOSAK

  • - dck -
  • 2009. július 2.

Zene

Tizenöt fotó sorakozik a Platán Galéria falán, rajtuk családok, barátok vagy magányos emberek. Nem hasonlítanak egymásra, nincsenek közös kedvteléseik, arcuk gyakran semmilyen, szokványos vagy felejthető, környezetük leginkább kispolgári és szegényes, a háttérben nippek, családi relikviák, poszterek vagy feszületek.
Tizenöt fotó sorakozik a Platán Galéria falán, rajtuk családok, barátok vagy magányos emberek. Nem hasonlítanak egymásra, nincsenek közös kedvteléseik, arcuk gyakran semmilyen, szokványos vagy felejthetõ, környezetük leginkább kispolgári és szegényes, a háttérben nippek, családi relikviák, poszterek vagy feszületek. Egyetlen dolog közös bennük: 2008-ban jelentkeztek egy lengyel újságban közölt hirdetésre, melyben Monika Berezáecka és Monika Redzisz átlagos lengyelek jelentkezését várta. A 2000 óta Zorka Project néven futó fotográfuspáros ebben az esetben nem maradt meg a puszta "megörökítésnél" - ahogy tették ezt korábbi, anyákat, testépítõket vagy drag queeneket feldolgozó sorozataikban -, hanem interjút készített a jelentkezõkkel. A szöveg és a kép így értelmezi egymást, a felületesen megítélt arcok mögül különös életutak, valódi egyéniségek tûnnek fel. S valóban, nem valószínû, hogy átlagosnak nevezhetünk valakit, aki egy ilyen hirdetésre jelentkezik - bár a legtöbben döntésüket azzal indokolták, hogy végre történik velük valami. Ám az mégiscsak meglepõ, hogy az "egyenkérdésekre" (mit tekintenek értéknek, van-e lakásuk, autójuk, mi a viszonyuk a valláshoz, szoktak-e utazni, gondolkodtak-e az emigráláson?) és a személyiségükre irányuló puhatolódzásokra (mitõl félnek és mire vágynak?) adott válaszokból különös életeket, cseppet sem átlagos embereket ismerhetünk meg. Családnak élõk, nagyétkûek, elégedettek és kiábrándultak mindannyian lehetünk, de kevés köztünk a vidéken élõ nõi futballbíró, a négy gyerekét egyedül nevelõ volt festõmûvész vagy a halálos beteg, egészséges párját mégiscsak meglelõ fiatal lány. A távolságtartó és gyakran humoros felvételek, azaz a közhelyes látszat mögött kibomló egyediség arra utal, hogy átlagos nemigen létezik. Vagy ha mégis, akkor mindannyian azok vagyunk.

Platán Galéria, Bp. VI., Andrássy út 32. Megtekinthetõ augusztus 14-ig, kedd-péntek 11-19 óráig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.