kiállítás - EPERJESI ÁGNES: EZEK

  • - jerovetz
  • 2010. március 18.

Zene

Vegyes a kiállítás felhozatala - és ezzel együtt is kellemes meglepetés. A konceptualizmus csak látszólag egyszerű, és a kézenfekvő poénokat már lelőtték az elődök - illetve pont ezt a hatást keltik a rossz konceptművek, a jók pedig a rá- és felismerés katarzisát hozzák. Itt mindkettőből van bőven.
Vegyes a kiállítás felhozatala - és ezzel együtt is kellemes meglepetés. A konceptualizmus csak látszólag egyszerû, és a kézenfekvõ poénokat már lelõtték az elõdök - illetve pont ezt a hatást keltik a rossz konceptmûvek, a jók pedig a rá- és felismerés katarzisát hozzák.

Itt mindkettõbõl van bõven. Vetített képek, melyen címek hirdetik: HATALOM (vörössel), VÁLASZTÁS (kékkel), FELEL'SSÉG (narancsszínnel) és így tovább. Az angol és a magyar felirat között világos téglalap, ebben kellene lenniük (a kamarakiállításhoz méltó kivitelû katalógus szerint) halvány szövegeknek: például a "hatalom" alatt/között: "az elõbb még megvolt"; vagy a választásnál: "meggyõzöm magam az igazamról". Ez ebben a formában technikai okoknál fogva ottjártamkor nem volt látható.

A gátlástalan színhasználat - ez Eperjesi ismérve, és itt sem rejti ezt véka alá. Az említett diainstallációban a színek szimbolikus tartalmait mint jelentésképzõ alapegységeket használja, de a fogalmak jellege miatt nem mehet messzire, és ez még inkább behatárolttá teszi a mûvet. Ezt talán õ is érezte, és egymásra vetített két mondatrészt különféle betûkkel szedve, amit már olvasni is izgalmas, és a kihámozott félmondatok is mindig máshogy állnak össze, ahogy a szemünk elõtt vibrálnak. A kommentár személyessé teszi, kvázi realizálja a fenti fogalmakat egy közösségben - egyrészrõl. Szûkebben értelmezve, másrészrõl, a fogalmakhoz fûzött mondatok hazánk páratlan politikai (évtizedes? évszázados?) szappanoperájához fûzött pikírt megjegyzéseknek is tûnnek.

Ezt a benyomást erõsíti az "õk elõre, mi hátra" címû installáció, ahol egy vászonra vetített képet szemlélhetünk meg két oldalról: mindkettõn egy biciklizõ test alsó részét és a biciklit láthatjuk, ahogy elõrehalad, ám a körülötte lévõ táj viszszafelé fut. Ez a csont nélküli találat a tárlaton: nyitott, szabad mû, teljes jelentése szinte dekódolhatatlan.

FUGA - Budapesti Építészeti Központ, megtekinthetõ március 24-ig

***

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.