kiállítás - EPERJESI ÁGNES: EZEK

  • - jerovetz
  • 2010. március 18.

Zene

Vegyes a kiállítás felhozatala - és ezzel együtt is kellemes meglepetés. A konceptualizmus csak látszólag egyszerű, és a kézenfekvő poénokat már lelőtték az elődök - illetve pont ezt a hatást keltik a rossz konceptművek, a jók pedig a rá- és felismerés katarzisát hozzák. Itt mindkettőből van bőven.
Vegyes a kiállítás felhozatala - és ezzel együtt is kellemes meglepetés. A konceptualizmus csak látszólag egyszerû, és a kézenfekvõ poénokat már lelõtték az elõdök - illetve pont ezt a hatást keltik a rossz konceptmûvek, a jók pedig a rá- és felismerés katarzisát hozzák.

Itt mindkettõbõl van bõven. Vetített képek, melyen címek hirdetik: HATALOM (vörössel), VÁLASZTÁS (kékkel), FELEL'SSÉG (narancsszínnel) és így tovább. Az angol és a magyar felirat között világos téglalap, ebben kellene lenniük (a kamarakiállításhoz méltó kivitelû katalógus szerint) halvány szövegeknek: például a "hatalom" alatt/között: "az elõbb még megvolt"; vagy a választásnál: "meggyõzöm magam az igazamról". Ez ebben a formában technikai okoknál fogva ottjártamkor nem volt látható.

A gátlástalan színhasználat - ez Eperjesi ismérve, és itt sem rejti ezt véka alá. Az említett diainstallációban a színek szimbolikus tartalmait mint jelentésképzõ alapegységeket használja, de a fogalmak jellege miatt nem mehet messzire, és ez még inkább behatárolttá teszi a mûvet. Ezt talán õ is érezte, és egymásra vetített két mondatrészt különféle betûkkel szedve, amit már olvasni is izgalmas, és a kihámozott félmondatok is mindig máshogy állnak össze, ahogy a szemünk elõtt vibrálnak. A kommentár személyessé teszi, kvázi realizálja a fenti fogalmakat egy közösségben - egyrészrõl. Szûkebben értelmezve, másrészrõl, a fogalmakhoz fûzött mondatok hazánk páratlan politikai (évtizedes? évszázados?) szappanoperájához fûzött pikírt megjegyzéseknek is tûnnek.

Ezt a benyomást erõsíti az "õk elõre, mi hátra" címû installáció, ahol egy vászonra vetített képet szemlélhetünk meg két oldalról: mindkettõn egy biciklizõ test alsó részét és a biciklit láthatjuk, ahogy elõrehalad, ám a körülötte lévõ táj viszszafelé fut. Ez a csont nélküli találat a tárlaton: nyitott, szabad mû, teljes jelentése szinte dekódolhatatlan.

FUGA - Budapesti Építészeti Központ, megtekinthetõ március 24-ig

***

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.