kiállítás - EPERJESI ÁGNES: EZEK

  • - jerovetz
  • 2010. március 18.

Zene

Vegyes a kiállítás felhozatala - és ezzel együtt is kellemes meglepetés. A konceptualizmus csak látszólag egyszerű, és a kézenfekvő poénokat már lelőtték az elődök - illetve pont ezt a hatást keltik a rossz konceptművek, a jók pedig a rá- és felismerés katarzisát hozzák. Itt mindkettőből van bőven.
Vegyes a kiállítás felhozatala - és ezzel együtt is kellemes meglepetés. A konceptualizmus csak látszólag egyszerû, és a kézenfekvõ poénokat már lelõtték az elõdök - illetve pont ezt a hatást keltik a rossz konceptmûvek, a jók pedig a rá- és felismerés katarzisát hozzák.

Itt mindkettõbõl van bõven. Vetített képek, melyen címek hirdetik: HATALOM (vörössel), VÁLASZTÁS (kékkel), FELEL'SSÉG (narancsszínnel) és így tovább. Az angol és a magyar felirat között világos téglalap, ebben kellene lenniük (a kamarakiállításhoz méltó kivitelû katalógus szerint) halvány szövegeknek: például a "hatalom" alatt/között: "az elõbb még megvolt"; vagy a választásnál: "meggyõzöm magam az igazamról". Ez ebben a formában technikai okoknál fogva ottjártamkor nem volt látható.

A gátlástalan színhasználat - ez Eperjesi ismérve, és itt sem rejti ezt véka alá. Az említett diainstallációban a színek szimbolikus tartalmait mint jelentésképzõ alapegységeket használja, de a fogalmak jellege miatt nem mehet messzire, és ez még inkább behatárolttá teszi a mûvet. Ezt talán õ is érezte, és egymásra vetített két mondatrészt különféle betûkkel szedve, amit már olvasni is izgalmas, és a kihámozott félmondatok is mindig máshogy állnak össze, ahogy a szemünk elõtt vibrálnak. A kommentár személyessé teszi, kvázi realizálja a fenti fogalmakat egy közösségben - egyrészrõl. Szûkebben értelmezve, másrészrõl, a fogalmakhoz fûzött mondatok hazánk páratlan politikai (évtizedes? évszázados?) szappanoperájához fûzött pikírt megjegyzéseknek is tûnnek.

Ezt a benyomást erõsíti az "õk elõre, mi hátra" címû installáció, ahol egy vászonra vetített képet szemlélhetünk meg két oldalról: mindkettõn egy biciklizõ test alsó részét és a biciklit láthatjuk, ahogy elõrehalad, ám a körülötte lévõ táj viszszafelé fut. Ez a csont nélküli találat a tárlaton: nyitott, szabad mû, teljes jelentése szinte dekódolhatatlan.

FUGA - Budapesti Építészeti Központ, megtekinthetõ március 24-ig

***

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.