kiállítás - KAMEN STOYANOV

  • Kürti Emese
  • 2008. december 4.

Zene

Két csapás érheti mostanság a kortárs magyar művészt: ha van művészeti piac, és ha nincs. A piaci ortodoxok szerint inkább van, de nem az igazi, a szkeptikusok szerint is inkább van, de rosszul működik.
Két csapás érheti mostanság a kortárs magyar mûvészt: ha van mûvészeti piac, és ha nincs. A piaci ortodoxok szerint inkább van, de nem az igazi, a szkeptikusok szerint is inkább van, de rosszul mûködik. Ebbõl a finom különbségbõl az utóbbi években kialakulni látszik az az analitikus mûvészet, amelyet a piac természete, gazdaság és mûvészet összefüggése foglalkoztat. Érdekes, hogy a rendszer bírálata megelõzi a rendszer megszületését, hiszen a magyar piac még korántsem vette fel a nyugati típusú kapitalizmus mûvészeti piacának formáját. Könnyen lehet, hogy megszilárdul valamilyen hibrid alakban, miközben a kritikusai elszáguldanak mellette.

A kurátorok, akik a mûvészeknél határozottabban vették kézbe az irányítást, legfõként kívülrõl importálják a rendszeranalízist. Kamen Stoyanov Bécsben élõ fiatal bolgár mûvész, az idei Manifesta résztvevõje most Budapesten dolgozik, az ACAX Kortárs Képzõmûvészeti Iroda által irányított mûteremprogram keretében. Itt készült három munkáját állította ki most, két video- és egy neonmûvet: a tudatosult gazdasági krízisbõl születõ legfrissebb reakciók helyi piaci-mûkereskedelmi helyzeteket modelleznek. A gyûjtõ és mûkereskedõ chaten bonyolított adásvétele és virtuális párbeszéde az ismeretlen mûrõl a mûkereskedelem mûködési szabályait tárja föl, azokat a választási szempontokat, amelyeket egyszerre befolyásol a szakmai tapasztalat, a kereslet, az ízlés és a vakszerencse. "Felejtsd el, nem engedhetjük meg magunknak" - olvasható a falon a neonfelirat, egyszerre utalva a máris beszûkülõ gyûjtõi kapacitásra, és a stúdió kiállítóhelyének, a Labornak a bizonytalan jövõjére, amit a vele szemben támasztott képtelen szabadpiaci igények okoznak. Stoyanov a mûve eladásából származó összeggel a Labort segítené. A harmadik mûben megjelenik a közönség, valamint egy kidobóember, aki elmagyarázza, hogy a plazától hány méterre szabad szórólapozni. Egyébként kedvesen.

Stúdió Galéria, megtekinthetõ december 12-ig

****

Figyelmébe ajánljuk

Hajléktalanság – akár két lépésben

Betegség, baleset, alkohol- és drogproblémák, megromlott házasság, bedőlt vállalkozás, uzsorakölcsön, élősködő hozzátartozók – néhány ok, amik könnyen pénztelenséghez vezethetnek, ahonnan pedig sok esetben már csak egy lépés az utcára kerülni. Minderről a Vöröskereszt hajléktalanokat gondozó miskolci intézményének lakói meséltek. 

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.