Kiállítás - Mi van mögötte? - Fotóhónap 2008

  • - kovácsy -
  • 2008. november 20.

Zene

Kétségtelen, hogy nehéz tetszőleges dolgokat úgy egymás mellé állítani, hogy ne lehessen föléjük írni a Dialógus címet, sőt hogy ez ne sugalljon valami többlettartalmat, a viszonyítás valamiféle rendezői javaslatát vagy befogadói kényszerét. Az idei fotóhónap szervezői ennél azért több okot is felhozhattak a névválasztás mellett. - kovácsy -

Kétségtelen, hogy nehéz tetszőleges dolgokat úgy egymás mellé állítani, hogy ne lehessen föléjük írni a Dialógus címet, sőt hogy ez ne sugalljon valami többlettartalmat, a viszonyítás valamiféle rendezői javaslatát vagy befogadói kényszerét. Az idei fotóhónap szervezői ennél azért több okot is felhozhattak a névválasztás mellett. A rendezvény "központi" kiállításai egymás melletti termekben sorakoztatják föl a kortárs cseh, lengyel, szlovák és magyar fotóművészet friss termékeit, ráadásul ez egyfajta párbeszédben áll a közel- és középmúlttal is. Igaz, hogy itt már lényegében megszűnik a nemzetközi kitekintés, hacsak nem vesszük ide a Bauhaus-mestereknél tanult, 1938-ban Egyiptomba, majd Franciaországba emigrált, művészetében is külön utakon járó Étienne Sved (meghalt 1996-ban) kiállítását a Budapest Kiállítóteremben, december 7-ig.

A VAM Design Center egyébként elég jó, egyszerre ösztönző és semleges terep a párbeszédre, hiszen egy tipikus, függőfolyosós pesti bérházról van szó, amely tetőtől talpig kiállítótérré alakult át, az udvarát üvegtető borítja, a falait nyersre csupaszították, szóval ódon és dinamikus, következésképpen kortalan. Összesen öt kiállítás látható itt - öt különféle rendezésben: a leginkább a szlovák anyag tűnik reprezentatívnak, a lengyel vállaltan egyfajta szemezgetés, a csehek egy pályázat nyertes munkáival vannak jelen. Az utóbbiak esetében szinte meglepő - bár lehet, hogy csak az alkotók korábbi, külföldi tanulmányutakkal járó sikereiből következik -, milyen nagy arányban találták meg témáikat külföldi, olykor kifejezetten egzotikus helyszíneken. Utazáskor a táguló világba a lélek is boldogan terpeszkedik bele? A legizgalmasabb sorozat Andrej Balco alkotása, aki Csehországban is dolgozik, de Szlovákiában született és lakik, úgyhogy az ottani válogatásban is szerepel. A cseh anyagban brazíliai fotói láthatók: egy-egy jómódú ember, mellette pedig a szolgája, külön-külön képen, olykor közös beállításban - ez akár szocio is lehetne. De a képeket ridegen erőteljes mesterséges fények merevítik ki, és ez megszünteti, kivonja a fotókból a helyi jelleget, és az alá-fölé rendeltségi viszonylatok elvontabb, árnyaltabb és talányosabb részletei felé fordítja a figyelmet. Ezt a rövid vallomástöredékek is erősítik, amelyekben ki-ki a vágyairól, a munkáról mint olyanról vall, nem minden hatásvadászat nélkül erősítve föl a kontrasztokat.

A lengyeleknél a mindössze huszonnégy éves Ewa Axelrad foglalja el a legtöbb falfelületet ember nagyságú képeivel: egy-egy magányos fiatal férfi vagy nő áll mondhatni a semmiben, kicsit esetlen tartásban, sután természetes pózba merevedve, afféle botcsinálta fotómodellként, akinek a ruhája is amúgy átlagosan szerencsétlen. A hétköznapiság rideg apoteózisaként is szemlélhetnénk ezeket a képeket, ha nem hatná át őket valami már-már filozófiai mélységű üresség, magárahagyottság, ami addig vonzza magához a tekintetet, míg végül már azt is kétségbe vonnánk, hogy valóban élő embereket, nem pedig tökéletes bábokat látunk. Így aztán csak állunk zavartan, egyfajta mindentől eltávolodott tanácstalanság riadt állapotában. Hasonlóképpen nem a kamerába - vagyis az arcunkba -, hanem oldalvást bámuló portrékból áll Jaroslaw Grulkowski Buszmegálló című sorozata, amelynek látszólag önnön mélységeikbe merülő alakjai alighanem mindössze a menetrendet tanulmányozzák, jól szemléltetve, milyen emelkedetten tudunk belezuhanni kisszerűen prózai foglalatosságainkba.

A szlovák anyag kevésbé egységes, itt a kedves vidéki esetlenségektől kezdve riasztóan nőietlenített nők és férfiatlanított férfiak manipulált aktképein át olyan "kacsintós képekig" ível a skála, amelyeken híres politikusnők arcképére súlyosan bántalmazott asszonyok sebei, kék foltjai vetülnek. Finom feszültség tölti el Martin Kollar képeit: az Európai Parlament irodai folyosóin töri meg a bürokrácia néma csöndjét egy-egy groteszk, oda nem illő vagy csak fanyar módon különös tekintet, mozdulat, testtartás. Erre a válogatásra is jellemző egyfajta elvont problémalátás, ábrázoláson túli konceptuális logika, amit esetenként némi keresettség, máskor viszont finom humor színez.

A magyar kiállítás, a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának Egy lépéssel tovább című anyaga messze a legbőségesebb, emiatt viszont a karaktere is elmosódóbb. Horst Kloever német kurátor mintha túlságosan is engedékenyen válogatott volna: azt írja ugyan a Fotóhónap 2008 katalógusában, hogy mindegyik alkotó igyekszik a felszín mögé tekinteni, de úgy tűnik, sok esetben ez az igyekezet mégsem jutott el a mélyebb rétegek feltárásáig. Az ábrázolás, a felmutatás nem fed fel minőségi újdonságot, sokszor csak környezetünk jól ismert motívumaira, hangulataira ismerünk rá a vitán felül színvonalas illusztrációkból - igen gyakran a jelenben tovább élő közelmúltra, amelynek megörökítése persze abbahagyhatatlan. Ily módon ez az anyag egyfajta új sorozatként elég jól rímel az MTI ötvenes évekbeli képanyagára, amely talán azért csábítóbb a szemnek, mert egy immár letűnt világot idéz föl és helyez a reflektált szemlélődés idézőjelébe. A mai képeken persze nem nagyon vannak derűs arcok, ez természetes, a tájak, a terek pedig többnyire erősen emberhiányosak. Na, az ötvenes években aztán annál nagyobb szenvedéllyel gyűjtötték a buzgó fényképészek a boldog tekinteteket, amelyek mögül azért árulkodó módon elő-előtűnik a kényszer meg a szegénység. Másrészt viszont a köztéri fotókon megfigyelhető valami hangulati többlet, ami egyszerűen abból adódik, hogy többen jártak az utcán, nagyobb számban keletkeztek korfestő erejű élethelyzetek.

És végül ott van a Magyar Fotóművészek Szövetsége Senior Alkotócsoportjának a kissé aggasztó Örökifjak címet viselő kiállítása. Igazságosan, egy szerző - két munka leosztásban sorakoznak a legkülönbözőbb tematikájú és stílusú, olykor kissé érdektelen képek. De használjuk fel kiindulópontként a tiszteletadás szép gesztusát: én a szabad szétrajzást javaslom a Fotóhónap 2008 többtucatnyi kisebb kiállítására.

Budapest VI., Király u. 26., nyitva november 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.