Kiállítás - Önök kérték - Pixelek

  • Kürti Emese
  • 2009. január 29.

Zene

Lehet, hogy máskor is a népre kellene bízni a dolgot, mert úgy tűnik, nincs minden veszve, és a kvízjátékban szerzett nyomógombos rutint a nézők egész jól alkalmazzák a kortárs képzőművészetre. Igaz, a két kurátor, Petrányi Zsolt és Spengler Katalin nem vállalta teljesen a népítélet kockázatát, és döntő módon beleszólt a válogatásba, így sosem tudjuk meg, hogy nekik vagy a magyar MTV közönségének köszönhetjük-e ezt a számos ponton nagyon érdekes kiállítást. Kürti Emese

Lehet, hogy máskor is a népre kellene bízni a dolgot, mert úgy tűnik, nincs minden veszve, és a kvízjátékban szerzett nyomógombos rutint a nézők egész jól alkalmazzák a kortárs képzőművészetre. Igaz, a két kurátor, Petrányi Zsolt és Spengler Katalin nem vállalta teljesen a népítélet kockázatát, és döntő módon beleszólt a válogatásba, így sosem tudjuk meg, hogy nekik vagy a magyar MTV közönségének köszönhetjük-e ezt a számos ponton nagyon érdekes kiállítást.

Úgy történt, hogy a kurátorok kiválasztottak harminc fiatal képzőművészt (bármennyire is bizonytalan kategória ez), akikkel a magyar MTV ötperces, illusztrált rövidfilmeket készített, amelyekből tavaly hetente levetítettek egyet. A sorozat végén a nézők szavazhattak a legszebb, legokosabb, legfurcsább (és így tovább) művészre, mert a szempontok nyilvánvalóan csak szubjektívek és mérhetetlenek lehettek, és az így kiválasztott tizennyolc művész kiállíthatott az Ernst Múzeumban. A Műcsarnok tehát azt gondolta, hogy ha a kanonizált kultúra rögzült szabályai szerint nem lehet a nézőket, főként a fiatalabb nézőket bevinni a kiállítótérbe, akkor a saját kulturális csatornájuk nyelvén keresztül kell őket megkeresni. Ezzel az ötlettel teljesen szembefordultak az intézményvezetés hierarchizált stratégiáival, azzal az arisztokratikus elvárással, amelyet az összes magyarországi múzeum gyakorol, hogy a nézők megtisztelt zarándoknak érezhessék magukat azért, mert a művészet (távoli) temploma alkalomszerűen befogadja őket. A Műcsarnok most fölszámolta ezt az alárendelt viszonyt, és megszüntette a kivételezettek ismeretlen, tehát félelmetes fogyasztói tárgyát, az ún. magas művészetet, és helyette fölkínálta a kortárs kultúra ismerős nyelvét azoknak a nézőknek is, akik még soha életükben nem tették be a lábukat kiállítótérbe.

Nem tudom, hogy a stratégia sikeressége miatt voltak-e olyan sokan az Ernst Múzeumban a megnyitó utáni napon, vagy azért, mert spontán is átélhető volt a vállalkozás elevensége. A belépőt mindenesetre Fodor János Csoszogója fogadja, a múzeumok és emlékházak fölnagyított kegytárgya, amely valahogy mindig leszakad az ember lábáról, és sosincs belőle az én méretemben. A múzeumi szokások antikizáló példája, gondolom, a struktúrák frissítésének szükségességére emlékeztet, vagy szimplán csak kísérteni akar valami régi világból; mindenképp nagyon jó.

Komlovszky Szvet Tamás legújabb lebegő szobrát mutatja be. Üvegterű fekete dobozban lélegzetre is mozduló fekete gyűrű lebeg az elektromágneses térben, a kapcsolat a néző és a mű között tehát érintés nélkül is megvalósul, a mozgás pedig megsokszorozódik az üvegfelületen. Szvet Tamás minimális anyaghasználatával szemben Borsos Róbert szobrai épp az anyag, a fa és a filc természetességét veszik alapul, a civilizáció használati tárgyait visszaalakítva ironikus, játékos díszítőtárgyakká. A harmadik szobrász, az Angliában élő Orosz Klára elsődleges anyaga a tér, amelyben a tömeg mindig a bejárhatóságot és az átélhetőséget szolgálja. Mindhárman huszadik századi szobrászati tradíciókat újítanak meg a kinetizmustól az environmentig, szabadon hagyva a műfajok közötti átjárás lehetőségét.

A festészetben ugyanez a jelenség figyelhető meg. Szabó Eszternek lassan gyűjteménye lesz budapesti karakterekből, akiket háttér nélkül fest a tenyérnyi hártyapapírra, hosszú sort rakva ki belőlük az Ernst Múzeum üvegtermében. A kis akvarellfigurákat most animációként is kipróbálja, annyi mozgást engedve meg nekik, amennyit az öregkori ideges fejrángás tesz lehetővé, meg a digitális szórakozás a menhelyen.

Sipos Eszter hiperrealista, körbevágott családi vacsorája az elidegenedés üzenetével inkább szociokulturálisan érdekes, szemben a feketével keretezett, kis kör alakú vásznakkal, amelyek rossz, céljuk vesztett mondatoknak, közhelyes tanácsoknak adnak képi értelmet. A képek a szövegekkel együtt alkotnak szabálytalan festményinstallációt.

A rendezés úgy ritmizálja a műfajokat, hogy minden terembe jusson a táblakép zárt, tradicionális felfogásából (Ötvös Zoltán, Sudár Péter, Batykó Róbert), meg a street art murális igényű és popos táblaképi változatából is (Kovács Budha Tamás, Hidvégi Áron, Stark Attila), ami jót tesz a kiállítás dinamikájának. Ebbe a jól tagolt struktúrába ékelődnek bele a konceptualizmus aszketikus, jelszerű példái, Albert Ádám és Kokesch Ádám munkái.

A kiállítótérben újra végig lehet nézni a művészekkel készült rövidfilmeket, amelyek nyilván az MTV tömegkommunikációjának tempójában készültek; időnként ösztönösen lelassítanám a klipszerű pörgést, de ha nem keverjük össze az előkészítő fázist a végeredménynyel, akkor nincsen semmi baj. A rendszert a saját eszközeivel kell legyőzni.

Ernst Múzeum, megtekinthető február 8-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.