Kiállítás - Önök kérték - Pixelek

  • Kürti Emese
  • 2009. január 29.

Zene

Lehet, hogy máskor is a népre kellene bízni a dolgot, mert úgy tűnik, nincs minden veszve, és a kvízjátékban szerzett nyomógombos rutint a nézők egész jól alkalmazzák a kortárs képzőművészetre. Igaz, a két kurátor, Petrányi Zsolt és Spengler Katalin nem vállalta teljesen a népítélet kockázatát, és döntő módon beleszólt a válogatásba, így sosem tudjuk meg, hogy nekik vagy a magyar MTV közönségének köszönhetjük-e ezt a számos ponton nagyon érdekes kiállítást. Kürti Emese

Lehet, hogy máskor is a népre kellene bízni a dolgot, mert úgy tűnik, nincs minden veszve, és a kvízjátékban szerzett nyomógombos rutint a nézők egész jól alkalmazzák a kortárs képzőművészetre. Igaz, a két kurátor, Petrányi Zsolt és Spengler Katalin nem vállalta teljesen a népítélet kockázatát, és döntő módon beleszólt a válogatásba, így sosem tudjuk meg, hogy nekik vagy a magyar MTV közönségének köszönhetjük-e ezt a számos ponton nagyon érdekes kiállítást.

Úgy történt, hogy a kurátorok kiválasztottak harminc fiatal képzőművészt (bármennyire is bizonytalan kategória ez), akikkel a magyar MTV ötperces, illusztrált rövidfilmeket készített, amelyekből tavaly hetente levetítettek egyet. A sorozat végén a nézők szavazhattak a legszebb, legokosabb, legfurcsább (és így tovább) művészre, mert a szempontok nyilvánvalóan csak szubjektívek és mérhetetlenek lehettek, és az így kiválasztott tizennyolc művész kiállíthatott az Ernst Múzeumban. A Műcsarnok tehát azt gondolta, hogy ha a kanonizált kultúra rögzült szabályai szerint nem lehet a nézőket, főként a fiatalabb nézőket bevinni a kiállítótérbe, akkor a saját kulturális csatornájuk nyelvén keresztül kell őket megkeresni. Ezzel az ötlettel teljesen szembefordultak az intézményvezetés hierarchizált stratégiáival, azzal az arisztokratikus elvárással, amelyet az összes magyarországi múzeum gyakorol, hogy a nézők megtisztelt zarándoknak érezhessék magukat azért, mert a művészet (távoli) temploma alkalomszerűen befogadja őket. A Műcsarnok most fölszámolta ezt az alárendelt viszonyt, és megszüntette a kivételezettek ismeretlen, tehát félelmetes fogyasztói tárgyát, az ún. magas művészetet, és helyette fölkínálta a kortárs kultúra ismerős nyelvét azoknak a nézőknek is, akik még soha életükben nem tették be a lábukat kiállítótérbe.

Nem tudom, hogy a stratégia sikeressége miatt voltak-e olyan sokan az Ernst Múzeumban a megnyitó utáni napon, vagy azért, mert spontán is átélhető volt a vállalkozás elevensége. A belépőt mindenesetre Fodor János Csoszogója fogadja, a múzeumok és emlékházak fölnagyított kegytárgya, amely valahogy mindig leszakad az ember lábáról, és sosincs belőle az én méretemben. A múzeumi szokások antikizáló példája, gondolom, a struktúrák frissítésének szükségességére emlékeztet, vagy szimplán csak kísérteni akar valami régi világból; mindenképp nagyon jó.

Komlovszky Szvet Tamás legújabb lebegő szobrát mutatja be. Üvegterű fekete dobozban lélegzetre is mozduló fekete gyűrű lebeg az elektromágneses térben, a kapcsolat a néző és a mű között tehát érintés nélkül is megvalósul, a mozgás pedig megsokszorozódik az üvegfelületen. Szvet Tamás minimális anyaghasználatával szemben Borsos Róbert szobrai épp az anyag, a fa és a filc természetességét veszik alapul, a civilizáció használati tárgyait visszaalakítva ironikus, játékos díszítőtárgyakká. A harmadik szobrász, az Angliában élő Orosz Klára elsődleges anyaga a tér, amelyben a tömeg mindig a bejárhatóságot és az átélhetőséget szolgálja. Mindhárman huszadik századi szobrászati tradíciókat újítanak meg a kinetizmustól az environmentig, szabadon hagyva a műfajok közötti átjárás lehetőségét.

A festészetben ugyanez a jelenség figyelhető meg. Szabó Eszternek lassan gyűjteménye lesz budapesti karakterekből, akiket háttér nélkül fest a tenyérnyi hártyapapírra, hosszú sort rakva ki belőlük az Ernst Múzeum üvegtermében. A kis akvarellfigurákat most animációként is kipróbálja, annyi mozgást engedve meg nekik, amennyit az öregkori ideges fejrángás tesz lehetővé, meg a digitális szórakozás a menhelyen.

Sipos Eszter hiperrealista, körbevágott családi vacsorája az elidegenedés üzenetével inkább szociokulturálisan érdekes, szemben a feketével keretezett, kis kör alakú vásznakkal, amelyek rossz, céljuk vesztett mondatoknak, közhelyes tanácsoknak adnak képi értelmet. A képek a szövegekkel együtt alkotnak szabálytalan festményinstallációt.

A rendezés úgy ritmizálja a műfajokat, hogy minden terembe jusson a táblakép zárt, tradicionális felfogásából (Ötvös Zoltán, Sudár Péter, Batykó Róbert), meg a street art murális igényű és popos táblaképi változatából is (Kovács Budha Tamás, Hidvégi Áron, Stark Attila), ami jót tesz a kiállítás dinamikájának. Ebbe a jól tagolt struktúrába ékelődnek bele a konceptualizmus aszketikus, jelszerű példái, Albert Ádám és Kokesch Ádám munkái.

A kiállítótérben újra végig lehet nézni a művészekkel készült rövidfilmeket, amelyek nyilván az MTV tömegkommunikációjának tempójában készültek; időnként ösztönösen lelassítanám a klipszerű pörgést, de ha nem keverjük össze az előkészítő fázist a végeredménynyel, akkor nincsen semmi baj. A rendszert a saját eszközeivel kell legyőzni.

Ernst Múzeum, megtekinthető február 8-ig.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?