Kiállítás - Önök kérték - Pixelek

  • Kürti Emese
  • 2009. január 29.

Zene

Lehet, hogy máskor is a népre kellene bízni a dolgot, mert úgy tűnik, nincs minden veszve, és a kvízjátékban szerzett nyomógombos rutint a nézők egész jól alkalmazzák a kortárs képzőművészetre. Igaz, a két kurátor, Petrányi Zsolt és Spengler Katalin nem vállalta teljesen a népítélet kockázatát, és döntő módon beleszólt a válogatásba, így sosem tudjuk meg, hogy nekik vagy a magyar MTV közönségének köszönhetjük-e ezt a számos ponton nagyon érdekes kiállítást. Kürti Emese

Lehet, hogy máskor is a népre kellene bízni a dolgot, mert úgy tűnik, nincs minden veszve, és a kvízjátékban szerzett nyomógombos rutint a nézők egész jól alkalmazzák a kortárs képzőművészetre. Igaz, a két kurátor, Petrányi Zsolt és Spengler Katalin nem vállalta teljesen a népítélet kockázatát, és döntő módon beleszólt a válogatásba, így sosem tudjuk meg, hogy nekik vagy a magyar MTV közönségének köszönhetjük-e ezt a számos ponton nagyon érdekes kiállítást.

Úgy történt, hogy a kurátorok kiválasztottak harminc fiatal képzőművészt (bármennyire is bizonytalan kategória ez), akikkel a magyar MTV ötperces, illusztrált rövidfilmeket készített, amelyekből tavaly hetente levetítettek egyet. A sorozat végén a nézők szavazhattak a legszebb, legokosabb, legfurcsább (és így tovább) művészre, mert a szempontok nyilvánvalóan csak szubjektívek és mérhetetlenek lehettek, és az így kiválasztott tizennyolc művész kiállíthatott az Ernst Múzeumban. A Műcsarnok tehát azt gondolta, hogy ha a kanonizált kultúra rögzült szabályai szerint nem lehet a nézőket, főként a fiatalabb nézőket bevinni a kiállítótérbe, akkor a saját kulturális csatornájuk nyelvén keresztül kell őket megkeresni. Ezzel az ötlettel teljesen szembefordultak az intézményvezetés hierarchizált stratégiáival, azzal az arisztokratikus elvárással, amelyet az összes magyarországi múzeum gyakorol, hogy a nézők megtisztelt zarándoknak érezhessék magukat azért, mert a művészet (távoli) temploma alkalomszerűen befogadja őket. A Műcsarnok most fölszámolta ezt az alárendelt viszonyt, és megszüntette a kivételezettek ismeretlen, tehát félelmetes fogyasztói tárgyát, az ún. magas művészetet, és helyette fölkínálta a kortárs kultúra ismerős nyelvét azoknak a nézőknek is, akik még soha életükben nem tették be a lábukat kiállítótérbe.

Nem tudom, hogy a stratégia sikeressége miatt voltak-e olyan sokan az Ernst Múzeumban a megnyitó utáni napon, vagy azért, mert spontán is átélhető volt a vállalkozás elevensége. A belépőt mindenesetre Fodor János Csoszogója fogadja, a múzeumok és emlékházak fölnagyított kegytárgya, amely valahogy mindig leszakad az ember lábáról, és sosincs belőle az én méretemben. A múzeumi szokások antikizáló példája, gondolom, a struktúrák frissítésének szükségességére emlékeztet, vagy szimplán csak kísérteni akar valami régi világból; mindenképp nagyon jó.

Komlovszky Szvet Tamás legújabb lebegő szobrát mutatja be. Üvegterű fekete dobozban lélegzetre is mozduló fekete gyűrű lebeg az elektromágneses térben, a kapcsolat a néző és a mű között tehát érintés nélkül is megvalósul, a mozgás pedig megsokszorozódik az üvegfelületen. Szvet Tamás minimális anyaghasználatával szemben Borsos Róbert szobrai épp az anyag, a fa és a filc természetességét veszik alapul, a civilizáció használati tárgyait visszaalakítva ironikus, játékos díszítőtárgyakká. A harmadik szobrász, az Angliában élő Orosz Klára elsődleges anyaga a tér, amelyben a tömeg mindig a bejárhatóságot és az átélhetőséget szolgálja. Mindhárman huszadik századi szobrászati tradíciókat újítanak meg a kinetizmustól az environmentig, szabadon hagyva a műfajok közötti átjárás lehetőségét.

A festészetben ugyanez a jelenség figyelhető meg. Szabó Eszternek lassan gyűjteménye lesz budapesti karakterekből, akiket háttér nélkül fest a tenyérnyi hártyapapírra, hosszú sort rakva ki belőlük az Ernst Múzeum üvegtermében. A kis akvarellfigurákat most animációként is kipróbálja, annyi mozgást engedve meg nekik, amennyit az öregkori ideges fejrángás tesz lehetővé, meg a digitális szórakozás a menhelyen.

Sipos Eszter hiperrealista, körbevágott családi vacsorája az elidegenedés üzenetével inkább szociokulturálisan érdekes, szemben a feketével keretezett, kis kör alakú vásznakkal, amelyek rossz, céljuk vesztett mondatoknak, közhelyes tanácsoknak adnak képi értelmet. A képek a szövegekkel együtt alkotnak szabálytalan festményinstallációt.

A rendezés úgy ritmizálja a műfajokat, hogy minden terembe jusson a táblakép zárt, tradicionális felfogásából (Ötvös Zoltán, Sudár Péter, Batykó Róbert), meg a street art murális igényű és popos táblaképi változatából is (Kovács Budha Tamás, Hidvégi Áron, Stark Attila), ami jót tesz a kiállítás dinamikájának. Ebbe a jól tagolt struktúrába ékelődnek bele a konceptualizmus aszketikus, jelszerű példái, Albert Ádám és Kokesch Ádám munkái.

A kiállítótérben újra végig lehet nézni a művészekkel készült rövidfilmeket, amelyek nyilván az MTV tömegkommunikációjának tempójában készültek; időnként ösztönösen lelassítanám a klipszerű pörgést, de ha nem keverjük össze az előkészítő fázist a végeredménynyel, akkor nincsen semmi baj. A rendszert a saját eszközeivel kell legyőzni.

Ernst Múzeum, megtekinthető február 8-ig.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.