Kiállítás - Szomorú gyermek - Keith Haring a LuMúban

Zene

A nyolcvanas évek elején a New York-i művészéletbe berobbanó graffitiművészek közül Haring a legismertebb, a második helyezett a kábítószer-túladagolásban, huszonnyolc éves korában elhunyt Jean-Michel Basquiat, de kinek mond bármit Rammelzee (ma rapper és hip-hopzenész), Tony Shafrazi (ma galerista) vagy (a manapság szürrealista ócskaságokat festő) Kenny Scharf neve? Kétségtelen, hogy Haring mindent megtett az ismertségért; az 1986-ban megnyitott és a Keith Haring Alapítvány által most is gőzerővel üzemeltetett Pop Shopban Haring-motívumokkal díszített tárgyak tömegéhez lehet olcsón hozzájutni. Pólók, cipők, ruhák, kitűzők, sapkák, poszterek, noteszek, képeslapok, naptárak, órák, esernyők, csoki- és teásdobozok, cukorkatartók, plüssállatok, dominók, kirakósok, kifestőkönyvek, kerámiavázák, párnák, asztalok, székek - akár egy komplett lakás berendezhető belőlük. (Az alapítvány a befolyó összeget a 31 éves korában AIDS-ben meghalt művész kívánságának megfelelően a betegséggel kapcsolatos felvilágosító programok támogatására, illetve Haring művészetének propagálására költi.)

A nyolcvanas évek elején a New York-i művészéletbe berobbanó graffitiművészek közül Haring a legismertebb, a második helyezett a kábítószer-túladagolásban, huszonnyolc éves korában elhunyt Jean-Michel Basquiat, de kinek mond bármit Rammelzee (ma rapper és hip-hopzenész), Tony Shafrazi (ma galerista) vagy (a manapság szürrealista ócskaságokat festő) Kenny Scharf neve? Kétségtelen, hogy Haring mindent megtett az ismertségért; az 1986-ban megnyitott és a Keith Haring Alapítvány által most is gőzerővel üzemeltetett Pop Shopban Haring-motívumokkal díszített tárgyak tömegéhez lehet olcsón hozzájutni. Pólók, cipők, ruhák, kitűzők, sapkák, poszterek, noteszek, képeslapok, naptárak, órák, esernyők, csoki- és teásdobozok, cukorkatartók, plüssállatok, dominók, kirakósok, kifestőkönyvek, kerámiavázák, párnák, asztalok, székek - akár egy komplett lakás berendezhető belőlük. (Az alapítvány a befolyó összeget a 31 éves korában AIDS-ben meghalt művész kívánságának megfelelően a betegséggel kapcsolatos felvilágosító programok támogatására, illetve Haring művészetének propagálására költi.)

A Pop Shop üzleti formában valósítja meg azt a közvetlen alkotó-befogadó viszonyt, ami Haring indulását is jellemezte, azt az időszakot, amikor - nap mint nap - a metróban "dolgozott". A fekete, éppen nem használt hirdetőtáblákra készített rajzok, azaz az illegális street-art nemcsak a rendőrök érdeklődését keltette fel, hanem az egyszerű járókelőkét is, s míg az előbbiek negatívan viszonyultak tevékenységéhez (előállították és megbírságolták), az utasok szerették. S bár az új hullámra fogékony műkereskedelem kiemelte ebből a közegből (már 1982-ben szerepelt a kasseli Documentán), Haring az elitművészettel szemben a tömegek vizuális kultúrájára kívánt hatni - mint a felsorolt tárgyakon látható, nem is kevés sikerrel.

A sikeres és problémamentes befogadást megkönnyíti, hogy Haring egyszerű graffitijeleket, tageket használt, továbbá erősen támaszkodott a képregények világára. Mindez a Ludwig Múzeumban bemutatott anyagon is megfigyelhető, dacára annak, hogy a válogatás nem Haring népszerűbb és vidámabb oldalát mutatja. De fogalmazhatunk úgy is, hogy inkább szegényes: nincsenek szobrok, csak tusrajzok és nyomatok, továbbá tizenegy, egy-egy esetben vitathatatlanul giccses festmény. A műveken pedig lajstromszerűen Haring piktogramjai: emberalakok és kutyák, piramisok és repülő csészealjak, kígyók és szívek, Miki egerek és tévéképernyők, na meg a "sugárzó bébi", ez a négykézláb mászó, vonalkákkal körbevett kisded. Éppen e tagek használatából fakad, hogy Haring életművében (a korai, absztrakt periódus kivételével, melyet egy kalligrafikus mű képvisel a kiállításon) nem beszélhetünk stiláris változásról, elég csak az 1980-ban készült rajzokat és az 1990-ben készült The Blueprint Drawing sorozatot összevetni.

Haring művészetét áthatja a fogyasztói társadalom kritikája - ennek egyik, a kiállításon is látható, legjobb darabján két hatalmas gólem között tévékészülékekből bábeli tornyot építő-bontó apró alakok küszködnek -, az erőszak és a háború ellenzése (gyakran készített plakátokat az apartheid vagy a kábítószer-fogyasztás ellen is). De nagyméretű, színes, a közterek hangulatát jelentősen feldobó szobrai, kórházakba készített vidám munkái komoly küldetéstudatról is árulkodnak - a kiállításon mégsem ezt az aktivista oldalt láthatjuk. A kis Jézusnak csápoló arctalan tömeg, a koponyából gilisztaként kitüremkedő apró alakok, az ősanyákat sugárzással megtermékenyítő földönkívüliek, a tehetetlen emberekkel dobálódzó vérfarkas, a kíntól vonagló, félig szöcske, félig emberi lény, az akasztott emberek és hullahegyek - olyan apokaliptikus és keserű víziók, melyektől nehéz szabadulni. Mindezt tetézi Haring (a műveiben is nyíltan vállalt) homoszexualitása, amely három, szenvedélyes és finom kollázstól eltekintve inkább megdöbbenti a nézőt. Még ha toleránsan nem is találunk abban semmi kivetnivalót, hogy a képeken felálló faszok, maszturbálás, férfi és férfi orális és anális kapcsolata, illetve férfi és kutya közösülései láthatóak, akkor is feltűnő, hogy a szexualitáshoz a megaláztatás és a brutális erőszak társul: fehér ember kínoz és ütlegel feketét, béklyóba vert embereket vernek bottal. A kicsit tréfásabb jelenetek is - például amikor egy hatalmas, pöttyösen fertőzött hímtagot ünnepel a tömeg - csak felerősítik azt az érzést, hogy a szexualitásban megjelenő alá-fölé rendeltségi játszmák pőre ábrázolása egyfajta metaforája a hatalom embertelen brutalitásának, amely megfertőz mindent és mindenkit. Ebből a nézőpontból persze másként értelmeződik a popsiját feltartó helyes kisded sugárzása. Bár az internet haringkids oldalán bárki szép színesre "festheti" a babát, nem árt tudni, hogy Haring piktogramja minden bűbájossága mellett is igen keserű. Az ártatlan kisded vírusfertőzött - és mindenki maga döntheti el, hogy a tágabb olvasatot (a nyugati-keresztény kultúrkör eredendő bűnét) fogadja el, vagy egy szűkebb, de millió gyermeket érintő, máig megoldatlan problémára (az AIDS-fertőzöttségre) gondol.

Haring egy életrajzában arról vallott, hogy lélekben mindig megmaradt tizenévesnek. A kiállítást látva nem kétséges, hogy ez a gyerek csillogó sikere ellenére legbelül nagyon kiábrándult és szomorú lehetett.

Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum, november 16-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.