Kiállítás: Formakincs (A Magyar Formatervezési Díj 25 éve)

  • Szentpéteri Márton
  • 2004. november 4.

Zene

A Magyar Formatervezési Tanács és a Design Terminál Kht. szervezte Design 7 apropója és kulcseseménye volt az Iparmûvészeti Múzeumban október 18-án megnyílt designtörténeti kiállítás, melyen az elmúlt másfél évtized legjobb magyar tárgyait állították ki a szervezõk.

Az egyszeri ember számára idehaza ma nem sokat számít a formatervezés ügye, sõt a véleményformáló értelmiségi elit s a döntéshozók nagy többsége sem igen tudja, mi is az a design valójában. Semmi nem utal erre jobban, mint a hétköznapi nyelvhasználat, melyben a "dizájnos" jelzõ a formatervezés lényegével köszönõ viszonyban sincs. Dizájnos az, ami sikkes, az, ami csak a kevesek játékszere lehet, következésképp a design nem különösebben számít közügynek. Holott kevés szakma van, amelyik fontosabb a közember számára. Esetlen,

rosszul használható,

bárgyú tárgyak vesznek bennünket körül, melyek szavatossági ideje egyre rövidebb. Amikor e mindennapi tapasztalatunk miatt zsörtölõdünk, nem is gondolunk arra, hogy a világ jobb helyein e gondok száma éppen azért számottevõen kisebb, mert arrafelé a formatervezés társadalmi megbecsültsége nagyobb, mint idehaza, ahol a lakosság kimutathatatlanul kis töredéke van tisztában azzal, hogy kik tervezik tömegközlekedési jármûveinket, bútorainkat, az újságot, amit olvasunk, vagy épp a fürdõszobában zakatoló mosógépet. Igaz, a rendszerváltással párhuzamos gazdasági szerkezetváltás alapjaiban ingatta meg a hazai ipari formatervezést, ám még ma is szép számmal láthatni városainkban hazai tervezésû és gyártású tömegközlekedési eszközöket például - autóbuszokat, villamosokat vagy épp a kisföldalattit.

Az Iparmûvészeti Múzeumban látható tárlaton épp olyan hazai tervezésû tárgyakkal találkozhatni, melyek alapjaiban formálták az elmúlt évtizedek hétköznapjait, s immár nosztalgiánk elsõ számú célpontjává váltak. Itt vannak mindjárt a Nagy Alexandra tervezte Fabulon babaápolási termékcsalád flakonjai 1980-ból. E ma is korszerûnek ható tárgyak kettõs kódolásúak voltak, hagyományos tároló funkciójuk mellett lekerekített formájukkal elsõ osztályú fürdõszobai játékszereknek bizonyultak, ki ne emlékezne erre a mai harmincasok közül. Ma is példaértékû az a Szentpéteri Tibor tervezte luxusmotorvonat 1981-bõl, amely a Ganz a két háború között fõként Dél-Amerikába szállított motorkocsijainak formai hagyományait értelmezte újra, s mindaddig hirdethette a magyar ipar és formatervezés nemzetközi nívóját a volt Jugoszláviában, amíg a délszláv háborúkban szét nem lõtték teljes flottáját. Kevesen tudják például, hogy Budapest közúti lámpáinak jelentõs része ma is hazai tervezésû, a Z-200/300-as 1982-ben nyerte el a nívódíjat. Nyilván többen emlékeznek a Helia-D kozmetikai termékcsalád különféle csomagolásaira, melyek, akárcsak a Fabulissimo férfikozmetikumok palackjai, a maguk idejében a világ legrangosabb csomagolási díjait nyerték el a hazai elismerések mellett. Ugyancsak ismertebb darabok az Ikarus különféle jármûvei, melyek rendre felkerültek a nívódíjasok elõkelõ listájára az elmúlt évtizedekben, igaz, a Finta László-féle 200-asok sikerét világviszonylatban már nem tud-ták megismételni, s a gyár is rég elvesztette piacvezetõ szerepét. Aztán itt van az Energomat-Komfort-Thermál-560-as mosógép, ami, ha nem vigyázott az ember, könnyen kiugrálhatott a fürdõbõl, bár errõl nem a formatervezõk, Gyenge János és kollégái tehettek. A kiállítótérben sorakozó

traktorok, fûnyírók,

villanykapcsolók és számítógépes terminálok sokaságában komikus színfolt a Puli, Pikali Sándorék miniautója, amely persze végül nem váltotta meg a magyar autótervezést örökkévalónak tûnõ mélyrepülésébõl, ám mégis sokan fûztek hozzá nagy reményeket. A miniautók tervezése sosem ment ki a divatból, legutóbb, 2002-ben Varga Zsolt Kenguru rokkantkocsija került a díjazottak közé. Az utóbbi idõkben mellesleg egyre nagyobb hangsúlyt kapott a szociodesign, ennek leglátványosabb példája Szilágyi G. Csaba Flexor Aktív kerekes széke volt. Aki együtt látja ezeket a tárgyakat - s az imént említettek csak igen kicsiny töredékét jelentik a kiállításnak! -, minden megmosolyogtató élmény ellenére elõbb-utóbb büszkeséggel fordul feléjük, s rádöbben arra, hogy létezett, létezik idehaza egy olyan szakmai közösség, amely nemzetközi értelemben sem megvetendõ módon felel azért, hogy tetszetõs és jól használható tárgyak népesítsék be mindennapjaink tereit. S ez a szakma ma is képes volna sokkalta jelentõsebb mértékben részt vállalni a hazai tárgykultúra alakításában, ha megteremtõdne végre a módja annak, hogy a hazai kis- és középvállalkozók, illetve a multinacionális cégek is nagyobb számban alkalmazzák például a frissen egyetemet végzett magyar formatervezõket. 'k még sokszor a marketing orientált tervezés bökkenõire is rá tudnak mutatni, hiszen testközelbõl ismerik a tárgyak és tárgyhasználók világát, nem pedig statisztikákból, grafikonokból meg külhoni tankönyvek oldalairól. A design a kiélezõdõ technológiai versenyben manapság perdöntõ gazdasági jelentõséggel bír szerte a világban, hiszen a fogyasztók választásait immár sokkal inkább a forma, semmint a termékkategóriákban közel azonos technikai felszereltség határozza meg. A fogyasztói, illetve élmény alapú társadalmakban kiemelt jelentõsége van a tárgy megjelenésében reprezentált mítosznak, melynek megalkotásáért leginkább a biztos ízlésû formatervezõ felel, miként azt a fiatal magyar designer, Herczegh László és kollégái a Philips Design "élménytervezési" (experience design) koncepciójának páratlan üzleti sikerével is igazolták az Egyesült Államokban. Épp a Herczeghhez hasonló figurák mutathatják meg a leglátványosabban, hogy a most kiállított tárgyak s tervezõik valójában milyen meghatározó hátteret biztosíthatnak szerencsés üzleti konstellációk esetén.

Szentpéteri Márton

Megtekinthetõ: november 7-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”