Kiállítás: Hitszerviz (FeLugossy László új képei)

  • 2004. október 21.

Zene

Mindenki halandó - jelenti be nem egészen váratlanul, de mindenesetre némi hökkenést keltve a mester, s a megfelelõ évszakban, az aranyló õszi verõn harmincegy-két festménnyel illusztrálja is rögtön, mire gondol vajon. Egyik szájával hitrõl, reményrõl, szeretetrõl - egyetemes, nagy ábrándokról mesél, a másikkal meg kételyrõl, kiábrándultságról, gyûlöletrõl - univerzális bizalmatlanságról ejt reccsenõ szavakat.

Mindenki halandó - jelenti be nem egészen váratlanul, de mindenesetre némi hökkenést keltve a mester, s a megfelelő évszakban, az aranyló őszi verőn harmincegy-két festménnyel illusztrálja is rögtön, mire gondol vajon. Egyik szájával hitről, reményről, szeretetről - egyetemes, nagy ábrándokról mesél, a másikkal meg kételyről, kiábrándultságról, gyűlöletről - univerzális bizalmatlanságról ejt reccsenő szavakat.

Úgy rémlik, feLugossy új festményeivel - s félreértés ne essék, nem hülyéskedek - valami eléggé megrökönyítő dialektikai kísérletbe kezdett: a szentet és a profánt igyekszik vegyíteni, mégpedig elég szokatlan módon. Sem nem alulról, a hétköznapi efemeriáda irányából, sem pedig felülről, a magasztos eszmék ormáról, hanem oldalról, mint a penge éléről figyeli a két szférát, hogy aztán egybeolvaszthassa őket. Úgy tesz, mintha azonos minőségű elemekkel lenne dolga, s a hagyományos vertikális, alá-fölé rendeltségi viszonyt elforgatva, a két világot horizontálisan ábrázolja. Egyszerűbben fogalmazva: egymásra vetíti a szentet és a profánt, majd a háttérbe húzódik, összefonja karját, s - gondolom - elrévedÉ

A képek ezt a mélységes ambivalenciát nagyon szellemesen jelenítik meg. FeLugossy műanyag hálóra festi munkáit, s csak a figurákat tölti ki festékkel, így csoportozataihoz a hátteret mindig az adott falfelület adja, vagyis hát nézőpont kérdése, hogy van-e egyáltalán hátterük a jeleneteknek, vagy csak úgy megtörténnek a metafizikai semmiben, rejtélyes közmondások gyanánt. A sablonkivágásra is emlékeztető technika egyszersmind sajátos, archaikus hangulatot sugall: a képek erősen emlékeztetnek a vallásos üvegfestményekre. Sőt, a korábbi munkákhoz képest a megfestés módja is bonyolultabbá lett, s olyasfajta felületek jelennek meg feLugossy új képein, mint amilyenek a kelet-európai vagy balkáni ikonok, de még inkább a trecento viaszos testjein derengtek valaha elő.

A néző pedig döntésképtelenné lesz: szentséget és szentségtelenséget próbál szétszálazni, ismeretet, tapasztalatot és tudást akar mozgósítani a festő ellazult - amúgy régóta és jól ismert - selymás mosolyával szemben, hogy összekaphassa magát, s a jelenetekből, attribútumokból kikövetkeztethesse, hol is van átverve, vagy éppen hol nem. Másképpen fogalmazva, feLugossynak sikerült a mutatvány, mert képtelenség rájönni, merre húzódik a két szemlélet határa, hol válik el, aminek illeszkednie kell, vagy miként mosódik egybe, ami különnemű. Hogy a galamb Szentlélek-e éppen, vagy folyton kúrásra kész, piszkos állat, fogalmunk sincs, "kontextuális" kérdéssé, pontosabban: feltevéssé válik a festményeken.

Hajdu István

Millenáris, kerengő, október 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.