Kiállítás: Mondializáció 2. Az utolsó nagymogul (Helmut Newton a Ludwig Múzeumban)

  • Hajdu István
  • 2002. június 13.

Zene

Newton az egyik utolsó képviselője a 20. századi vizuális művészet elektronika előtti korszakának, annak a látás- és gondolkodásmódnak, mely a látvány fölhabzásának még eredeti, módosítatlan és közvetítetlen, tehát direkt formájának hitelét elhitte, aki még annak hitt, amit látott, s ezt - elképesztő hitető erővel - bele tudta "applikálni" a néző szemébe is. A nyolcvankét éves, német-ausztrál-amerikai-francia fényképész 1938 óta tartó "hosszú futásával" etalont teremtett a divatfotózásban, pontosabban ívet húzott az alkalmazott és az autonóm fotográfia közé, ahogy - mint azt három évvel ezelőtt Párizsban a feleségével közösen rendezett hatalmas kiállítás illusztrálta - ennél jóval tovább is ment: sármos öniróniával és rosszcsontoskodó nemtörődömséggel mélyre nyúlt, egészen a pocket-gépek intim "szűklátókörűségéig", és beleoldotta a jeges profizmust a lazán linkelő álamatörizmusba. Az eredmény - mint a ludwigbeli tárlat is igazolja - pompás: elképesztő testű, szigorú dominák (Istenem, ha Bruno Schulz csak egygyel is találkozhatott volna!) tesznek-vesznek, halnak, hánynak rekedtes bűnöktől terhes gardróbokban, mosdókban vagy lassan száradó lepedőkön; geometrikusan dekoratív manökenek ájulnak a néző elé rejtélyesen intim, be- és megrendezett rendetlenségben, az üres-tele dialektikáját monoton mosollyal parodizáló Newton utasításai szerint.
Newton az egyik utolsó képviselője a 20. századi vizuális művészet elektronika előtti korszakának, annak a látás- és gondolkodásmódnak, mely a látvány fölhabzásának még eredeti, módosítatlan és közvetítetlen, tehát direkt formájának hitelét elhitte, aki még annak hitt, amit látott, s ezt - elképesztő hitető erővel - bele tudta "applikálni" a néző szemébe is. A nyolcvankét éves, német-ausztrál-amerikai-francia fényképész 1938 óta tartó "hosszú futásával" etalont teremtett a divatfotózásban, pontosabban ívet húzott az alkalmazott és az autonóm fotográfia közé, ahogy - mint azt három évvel ezelőtt Párizsban a feleségével közösen rendezett hatalmas kiállítás illusztrálta - ennél jóval tovább is ment: sármos öniróniával és rosszcsontoskodó nemtörődömséggel mélyre nyúlt, egészen a pocket-gépek intim "szűklátókörűségéig", és beleoldotta a jeges profizmust a lazán linkelő álamatörizmusba. Az eredmény - mint a ludwigbeli tárlat is igazolja - pompás: elképesztő testű, szigorú dominák (Istenem, ha Bruno Schulz csak egygyel is találkozhatott volna!) tesznek-vesznek, halnak, hánynak rekedtes bűnöktől terhes gardróbokban, mosdókban vagy lassan száradó lepedőkön; geometrikusan dekoratív manökenek ájulnak a néző elé rejtélyesen intim, be- és megrendezett rendetlenségben, az üres-tele dialektikáját monoton mosollyal parodizáló Newton utasításai szerint.

A fényképész egyetlen mozdulattal elsöpörte a profi-amatőr kettősség határát, megszegve minden korábbi fényképművészeti kánont, s úgy döntött - joggal -, a képi narrativitás nem kér külön kenyeret: a mindenre kíváncsi szem így is, úgy is jóllakik.

Ha viszont komolyabban veszszük Helmut Newton képeit, úgy kiállításának van egy fontosabb, bár tagadhatatlanul patetikusabbnak tetsző jelentése is. Munkái kapcsán két, alapvető és egymást feltételező fogalom, az amor vacui és a horror vacui juthat eszünkbe, mert bizonyos, hogy az elmúlt tíz-tizenöt évben készült, s most itt látható művekkel Newton bölcs tudatossággal az amor vacuinak hódol és a horror vacuival borzong(at), a "narratíva",

a macsós szexuálpatológiai hab

pedig csak úgynevezett vivő-anyag.

Mostanában nagyon sokszor jut eszembe egy ma sem sokat emlegetett szobrász, Csiky Tibor kvázi-konceptuális munkája: Csiky - aki maga is sokat fényképezett - Michelangelo Mózesének reprodukcióját a II. parancsolat "kivonatával" írta felül, bővítette vagy magyarázta, ha úgy tetszik. Hagyjuk most a szobrász eredeti szándékát, vessük inkább össze egy pillanatra a megszólaltatott Mózest és mondatát, vagyis a paradoxonba mártott képtilalmazást napjaink parádés képimádatával, azzal a helyzettel, melyben az imágó tökéletesen eloldódott valaha volt vagy mindig is jelen lévő teremtőjétől, teremtőitől, de még foncsorától is, és abszolút önállóvá, autonómmá, kontrollálhatatlanná vált, például az elektronikus hálózatok révén.

Én ugyan sem az aszketikus ikonokláziának, sem a hedonisztikus ikonolátriának nem vagyok elkötelezettje, azt azonban mégis csak elgondolkodtatónak tartom, hogy milyen sebességgel változik meg a kép jelentése, és a jelentés értelmezhetősége a kép gyorsasága, szaporasága és soksága, tehát a fogalmisággal össze nem függő, attól eltérő, egészen más természetű tulajdonság és funkció révén, s mekkora elánnal válik a kép folyamattá, következésképpen ornamentikává. Másképpen fogalmazva: az információ dinamizmusa és sűrűsége föleszi magát a közlést. Így, ebben az értelemben fonja magába például az Appeninek kolosszusa című kép fantasztikusan buja vegetációja az üressé és anyagtalanná váló gyönyörű testet, vagy lesz a Cím nélkül I. milliónyi napfürdőzője átlagoltan ornamentális eleme egy érdektelenül telepakolt világnak.

Azt hiszem, Helmut Newton pontosan tudja, persze, mert épp úgy fényképezi, ahogy kell, hogy mindez egy türelmetlen, egyszersmind átesztétizálódott, átideologizálódott és mákonyossá tett, újfajta horror vacui következménye, valami nagyon régi és

mély félelemre adott válasz,

amely harsányra és agresszívre szublimált vágyakból elegyedett össze, hogy stimuláló szerként működhessék.

Ezzel a horror vacuiból származó ornamentalizmussal - melybe persze a szex, erőszak, mákony mint idea ugyanúgy besorolódik és végül látvánnyá lesz, mint az agresszív vagy éppen efemer tárgyak özöne -, tehát ezzel a nivelláltra sűrített vizualitással szemben teremt egyensúlyt azután az amor vacui, mely olyan negatív töltésű fogalmakat transzformál, mint a hiány, az üresség, a csupaszság, a kevés. S nemcsak átalakítja ezeket, nemcsak puritán választ kínál a bőség követhetetlen kérdéseire, de érzékiséggel telíti - Helmut Newton optikáján keresztül például - a repülőgépek kondenzcsíkgrafikáit, az ablakok mögé zárt derengő távlatokat vagy a sivár tengert minimáljelek tágas terévé.

Hajdu István

Megtekinthető szeptember 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.