Kiállítás: Mondializáció 3. A szívmelengető (Yann Arthus-Bertrand fényképei Rambouillet-ban)

  • Hajdu István
  • 2002. augusztus 22.

Zene

Nadar, az egyetemes fotótörténet egyik legjelentősebb figurája az 1850-es évek közepén önarcképet készített: trükkösen-arányosan bemontírozta magát egy léghajó kosarába, hogy integethessen virtuális távoztában híveinek és ellenfeleinek, ám váratlanul lefelé indult, s végigfényképezte Párizs kanálisait alulról és belülről.
Nadar, az egyetemes fotótörténet egyik legjelentősebb figurája az 1850-es évek közepén önarcképet készített: trükkösen-arányosan bemontírozta magát egy léghajó kosarába, hogy integethessen virtuális távoztában híveinek és ellenfeleinek, ám váratlanul lefelé indult, s végigfényképezte Párizs kanálisait alulról és belülről.

André Kertész, a fényképezés nem kisebb óriása, 1919-ben felment Budafok legmagasabb csúcsára, s felvételezte a szertenyúló, egyszersmind egymásba kapcsolódó promontori pincesorokat, s az azokat övező, megmunkált szántóföldeket, parcellákat, hogy képet adhasson a táj önkéntelen strukturálódásának szépségéről.

Azt hiszem, nagyjából Nadar és Kertész gesztusa - ha nem is vezérli, de mindenesetre benne munkál - hajtja Yann Arthus-Bertrand gondolkodásmódját a nyolcvanas évek óta. Arthus-Bertrand az égből, de legalábbis jó magasról figyeli (ez így nem is rossz, enyhén langy ellentmondás) a világot, rögzíti a Föld képét a változások előtti és közbeni pillanatokban. Véleményem szerint technikailag kiváló munkáinak legnagyobb értéke

a hihetetlen színérzékenység

- képeinek bizarr, olykor véletlen szabta szabályos formákat befoglaló kereteit szinte szétfeszítik a fantasztikus színek, vagy éppen ellenkezőleg: az alig észrevehetően rebbenő tónusok valóban lírába fordítják a természetfényképezés objektivitásának vágyát. Nadarral és Kertésszel ellentétben Arthus-Bertrand tényleg elemelkedett a földről, berepülte szinte az egész világot, és végigfényképezte.

Ami azonban igazán érdekes - hiszen képei úgy szépek, ahogy vannak -, az az, amint ezeket kiállítja. Többször elmondta, hogy azért választja a szabad teret, mert a kurátorok "nem engedik" be a múzeumokba, mondván, nem professzionális fényképész, így hát kívül tágasabb. S valóban, mindenkinek, neki is igaza van: kívül tágasabb. Utazó kiállításai, kompakt installáció gyanánt, épített és mégis szabad terekben és terekkel szembesítik nézőiket, némiképpen didaktikusan utalva a felelősségre és felelőtlenségre, bolygónkra, az univerzumra, a rontásra, rombolásra, a henyeségre, az örökségre, a kisdedekre és nagylányokra; tanárként és újságíróként kicsit túlbeszélve, de biztos nem haszontalanul megideologizálva az ideológiát, mely azonban, szerencsére, egyáltalán nem árt a képeknek. S az sem, hogy Arthus-Bertrand magaslesi fényképei ebben a pillanatban

négy földrész tíz városában láthatók

szeptember végéig, a budapesti bemutatót nem számítva. Egyebek mellett Veracruz, Varsó, Chicago vagy Bejrút nézheti magát és másokat a magasból a földön: Arthus-Bertrand kiárasztotta magát, és ellepte a világot.

Nem hiszem, hogy valaha is megesett volna hasonló, nem hiszem, hogy bárkinek is sikerült volna ezzel a tradicionális eszközzel (nem elektronizált fényképek kiállításával) egy csapásra megkaparintani és beölelni a világot, s beleoltania saját magát kisebb és nagyobb városok köztereinek univerzumába. Persze, tudjuk, a fényképnek - elsősorban a sajtófotónak - éppen ilyesmi a funkciója, de ez a megabasszos, szupra-surroundos extenzió mégis meglepő, és tagadhatatlanul aláfeszül a gyomornak. Bár el kell ismerni, hogy a képek minőségén még ez sem ront, mint ahogy Arthus-Bertrand ama "nagy ábrándja" sem (abban a filmben is volt szó égről, földről), melynek megvalósítására hetven kortárs francia képzőművészt szövetkeztetett össze: csináljanak (s meg is tették) patchworköket légi képei alapján.

´szintén szólva az Arthus-Bertrand-üzemek gigantikus termelése mindezek ellenére nem különösebben érdekelt volna, ha Párizstól ötven kilométerre, Rambouillet-ban - a francia állami juhászat központjától néhány lépésre - a polgármesteri hivatal előtt nem láttam volna ellenkező irányú munkásságának majd száz darabját, melyek viszont arról győztek meg, hogy a sokirányúan képzett mester tényleg mester. Ezek a munkái nem lefelé, inkább oldalra és fölfelé néznek: nagy európai tenyészállat-kiállítások protagonistáit fényképezte össze megrendítő fegyelemmel, empátiával, s akkora perfekcionista objektivitással, melybe már belefértek és azonnal vissza is áramlottak a néző felé a valódi esztétikai alapfogalmak, mint

a szépség, az arány, a humor,

és ami a legfontosabb, az esztétikaivá tett szeretet és büszkeség. A Van Dyck-barna háttér előtt azonos beállításban, szellemes megvilágítással, hajszálnyi archaizálással készített "családi" képek emberről és állatról azt a mellérendeléses helyzetet illusztrálták-magyarázták-sugallták, melyről - azt hiszem - nagyon kevesen, csak talán a kiválasztottak tudhatnak, azok, akiknek tényleg vannak még érzelmeik. Hogy ez mennyire igaz, azt leginkább a bajnokságukra büszke állatok szemében rejtőzködő autonóm, a létet biztosan megértő megértés felcsillanása bizonyítja, annak a piciny meleg fénynek a felszikrázása, melylyel a versenyek hősei trénereik előtt, mellett és mögött valahova nagyon messszire és nagyon magasra szúrták föl tekintetük sugarát.

Hajdu István

Yann Arthus-Bertrand kiállításai a világ 12 kis- és nagyvárosában szeptember-október végéig tartanak nyitva

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.