Kiállítás: Nyílások és nyílászárók (EUrotika - Vigadó Galéria)

  • 2004. április 1.

Zene

Lapunk olvasói levelek rovatában nemrég örvendetes vita bontakozott ki egy illusztrációként közölt képünkről (Magyar Narancs, 2004. március 11.). Gustave Courbet A világ eredete című festményéről van szó, mely Európa alighanem legszebb, mondhatni legmegrázóbb pináját ábrázolja. Vajh mikor nevezhető nyitottnak egy vagina, és vajh miféle érzelmeket, izgalmakat, undorokat kelthet? Ilyen és ehhez hasonló kérdések foglalkoztatják férfi és női olvasóinkat. Emez átlelkesült tárgyszeretethez magam is nagy kedvvel csatlakozom, hisz Párizsban (Musée d'Orsay) többször nagy gaudiummal tanulmányozhattam e remekművet. De vajon mit búvárolunk ilyenkor? Courbet festményét vagy a rajta tátongó lukat? Mi kelt izgalmat, a kép vagy a rajta ábrázolt tárgy? És egyáltalán: elválasztható-e a kettő? Vagy egy kissé mélyebben: mi az erotikus egy festményben, és egyáltalán, mit jelent az erotika mint látvány?

Lapunk olvasói levelek rovatában nemrég örvendetes vita bontakozott ki egy illusztrációként közölt képünkről (Magyar Narancs, 2004. március 11.). Gustave Courbet A világ eredete című festményéről van szó, mely Európa alighanem legszebb, mondhatni legmegrázóbb pináját ábrázolja. Vajh mikor nevezhető nyitottnak egy vagina, és vajh miféle érzelmeket, izgalmakat, undorokat kelthet? Ilyen és ehhez hasonló kérdések foglalkoztatják férfi és női olvasóinkat. Emez átlelkesült tárgyszeretethez magam is nagy kedvvel csatlakozom, hisz Párizsban (Musée d'Orsay) többször nagy gaudiummal tanulmányozhattam e remekművet. De vajon mit búvárolunk ilyenkor? Courbet festményét vagy a rajta tátongó lukat? Mi kelt izgalmat, a kép vagy a rajta ábrázolt tárgy? És egyáltalán: elválasztható-e a kettő? Vagy egy kissé mélyebben: mi az erotikus egy festményben, és egyáltalán, mit jelent az erotika mint látvány? A válasz nyilván egyrészt történeti, hisz noha kétségtelen, hogy már a régi görögöknél is megtaláljuk a nyalást, erotikus tárgyú képzőművészetük nekik egészen mást jelentett, mint nekünk. Courbet képe a megfestés korában (1866) feltehetően botrányosként hatott, ráadásul nyíltan erotikus (már-már pornografikus) célzattal, a Párizsban élő török diplomata és arszlán, Kalil bej megrendelésére készült. Vagyis hangsúlyozottan magánhasználatra, nem kiállításra szánták (mind Courbet, mind a jó bej), és valóban csak igen későn, a XX. század hetvenes éveiben lett publikus. És a fellengzős, nyilván később odabiggyesztett cím talán csak elfedni kívánta a nyílt vérlázítást. (Ad notam: Tiziano egyik csodálatos képe a Pradóban, melyen egy orgonáló férfi kigúvadt szemekkel bámulja egy meztelen nő ágyékát, csak a Vénusz orgonáló férfival címmel jelenhetett meg a nyilvánosság előtt.) A Courbet-kép státusát jól mutatja, hogy magyar birtokosa, Hatvany Ferenc berlini megvásárlása után csak lefüggönyözött ablakok mellett vette elő és mutatta meg az arra méltónak tartott látogatóinak. És ez fontos mozzanat, mert ha nem csalódom, a rejtettség, a titok, a nehezen megközelíthetőség bizonyára gyúeleme lehet az erotikus hatásnak. Mert képzeljük csak el, mit értett Kalil bej a magánhasználaton!

Végletesen fel- és kitárulkozó, már a nyílt titok fogalmát is elvető korunkban nem sok hely marad az erotika felkavaró hatásának. Amikor minden pillanatban meztelenségbe ütközünk, ingyenes pornográfiát kapunk a tévében, az erotika szentsége, félhomályt kívánó véralkata riadtan visszahúzódik, lekókad. Amikor a vallásos vagy mitologikus tematika már nem mentsége vagy ürügye a képi erotikának, a szekularizált világ erotikája megint magánhasználatú lesz. Nem szorulunk rá immár a mitologikusan megfejelt nyílásokra és nyílászárókra. Mert mi különbözteti meg Courbet mesés lukát attól a fényképtől, melyet kedvesemről készítek a nagy francia képéhez "megszólalásig" hasonló beállításban? Régi dilemmája ez az esztétikának, melyet Kenneth Clark az aktról szóló magisztrális művében Samuel Alexander egy mondatával próbál érzékeltetni: "Ha az akt úgy van kidolgozva, hogy aszemlélőben anyagi tárgyához illő gondolatokat vagy vágyakat ébreszt, az rossz művészet és hamis erkölcs." Nocsak. Eszerint Courbet rossz művészetet csinált, hogy etikájáról most szó se essék. Ezt persze nehezen tudjuk elfogadni. Ám Clarknak a mondacshoz fűzött jegyzete átsegít a bajon: "Elfogadott doktrína, miszerint a művészetben ábrázolt tárgyakra és helyzetekre másként reagálunk, mint az életben ugyanezen tárgyakra és helyzetekre. A tapasztalat arra int, hogy e különbségek fontosak, de nem alapvetőek." Magyarán: olykor élvezhetjük szerelmünk pinájának fényképét Courbet-ként. És viszont, ami Kalil bej eljárását is legitimálja.

Hogy létezhetnek egyáltalán erotikus tárgyú kiállítások, az megint a nyílások és nyílászárók esztétikai alkonyára utal. A termekben unott képpel bolyong férfi és nő, és aligha jut eszébe bárkinek is, hogy egy roppant hímvessző láttán megszólítsa ismeretlen befogadótársát a teremben. A publikus vértolulás nem okoz magánvértolulást többé. Megfigyelhető továbbá, hogy az úgynevezett erotikus művészet, nagyjából a XIX. század francia zsurnalizmusának megjelenése táján, a karikatúra vagy a szatíra irányába fordult. Túlzott lesz minden, túl nagy, túl széles, túl vaskos, túl nedves, túl lucskos. A szex, mert itt már szó sincs erotikáról, csak harsány alakjában kap széptani menlevelet.

Persze korunk, az úgynevezett posztmodern még megkísérelte a repertoárbővítést. A szép új felfogásáról papol a katalógus, és a Tony Fekete gyűjteményéből rendezett kiállítás bemutatja Jurij Szomolko néhány fotóját, melyen egy párductestű balett-táncosnő, Elena trónol, aki mindkét lábát elvesztette egy balesetben. Ez persze pokolian korrekt politice, ámde az ukrán fényképész mindent megtesz, hogy a képek mégis erotikusak legyenek, álarcot ad a lányra, tükröt ad a kezébe (régi ikonográfiai toposzként, gondoljunk csak Velázquez tükrös Vénuszára), gyűrt drapériák elé, buja színű takarókra ülteti a lábatlan hölgyet. Bordélyházi hangulatot teremt egy szerencsétlenül járt ember köré. Ez aztán a színtiszta, roppant agresszív giccs. Miként honfitársa, Glinitsky patakba pisilő kislánya, Ingres csodálatos A forrás című képének akaratlan paródiája.

És vigasztalan a tárlat többi része is, koncepció nélkül összegányolt, rosszul prezentált anyag. Legmegkapóbbak, mert leplezetlenül ügyetlenek és ostobák, az amatőröktől származó munkák. Például egy magyar villamosjegyet mutató rajz a harmincas évekből. A női akt különféle testrészeit utcanevekkel látta el a jeles infantilis: Tömő utca, Bimbó utca stb. És a csúcspontot persze a segg felirata jelenti: Gázgyár. Az alsó teremben férfiak férfiakat, nők nőket gyömöszölnek, ez a HomoArt nevű részleg, a repertoárbővítés másik iránya.

De Courbet pinája megint viszszaköszön. Horváth Éva Mónika 2003-ból származó, egyébként rémes vásznán nyíltan fogadja az elébe járuló hódolókat. A kép első paródiája, Marcel Duchamp Etant donnés ("Adva vannak") című installációja még nagy művészet volt, és feltárta a patinás kép leselkedő jellegét, hiszen megtekintéséhez egy kis réshez kellett járulnia a nézőnek. Horváth Éva Mónika képén már nyoma sincs az erotikának. Miként az egész kiállításon sem.

Bán Zoltán András

Megtekinthető május 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.