Kid Creole: Going Places - The August Darnell Years 1974-1983 (lemez)

  • - minek -
  • 2008. július 10.

Zene

A Thomas August Darnell Bowderként (Bronxban, hol másutt) született, később Kid Creole néven elhíresült arc egyike volt a hetvenes-nyolcvanas évek legérdekesebb zenecsinálóinak - sok tekintetben megelőzte korát, ennek megfelelően dolgait még ma is szívesen játsszák a klubokban (ugyanakkor azt sem lehet mondani, hogy a maga idejében sikertelen lett volna). Első jelentős zenekarát a Dr.

A Thomas August Darnell Bowderként (Bronxban, hol másutt) született, késõbb Kid Creole néven elhíresült arc egyike volt a hetvenes-nyolcvanas évek legérdekesebb zenecsinálóinak - sok tekintetben megelõzte korát, ennek megfelelõen dolgait még ma is szívesen játsszák a klubokban (ugyanakkor azt sem lehet mondani, hogy a maga idejében sikertelen lett volna). Elsõ jelentõs zenekarát a Dr. Buzzard's Original Savannah Bandet még féltestvérével mûködtette, ám hamarosan önállósította magát, hogy keresett zeneszerzõvé, producerré és muzsikussá avanzsáljon - 1980-tól azután már mint Kid Creole and The Coconuts bolondította közönségét. Ars poeticájára jellemzõ, amit egy interjúban mondott: sose tudna olyan reggae-t játszani, mint Marley, vagy olyan salsát, mint Tito Puente, de a két stílust úgy tudja kombinálni, mint senki más. És még mennyi minden egyebet: a meghökkentõ, de hatásos mûfaji hibridek mestereként keveredett szerzeményeiben a funk, a soul, a diszkó, a dzsessz, a karibi-latin zene, a rap, a hagyományos popzene és még sorolhatnánk. A mostanában reaktivált Strut kiadó által kiadott retrospektív válogatás darabjainak (elegyesen saját zenekarainak slágerei és a másoknak összerakott munkák) közös tulajdonsága, hogy nem lehet õket megunni. Darnell és munkatársai (így kedvenc vokalistája, Cristina, vagy a vibrafonos Coati Mundi) nyúlhattak bármihez: beteg trash-diszkó, mutáns funk, kamu calypso - rögtön beszippantják a befogadót, aki remélhetõleg mosolyogni sem felejt el, miközben végtagjait mozgatja kényszeres ritmusban.

Strut/Neon Music, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.