A Thomas August Darnell Bowderként (Bronxban, hol másutt) született, késõbb Kid Creole néven elhíresült arc egyike volt a hetvenes-nyolcvanas évek legérdekesebb zenecsinálóinak - sok tekintetben megelõzte korát, ennek megfelelõen dolgait még ma is szívesen játsszák a klubokban (ugyanakkor azt sem lehet mondani, hogy a maga idejében sikertelen lett volna). Elsõ jelentõs zenekarát a Dr. Buzzard's Original Savannah Bandet még féltestvérével mûködtette, ám hamarosan önállósította magát, hogy keresett zeneszerzõvé, producerré és muzsikussá avanzsáljon - 1980-tól azután már mint Kid Creole and The Coconuts bolondította közönségét. Ars poeticájára jellemzõ, amit egy interjúban mondott: sose tudna olyan reggae-t játszani, mint Marley, vagy olyan salsát, mint Tito Puente, de a két stílust úgy tudja kombinálni, mint senki más. És még mennyi minden egyebet: a meghökkentõ, de hatásos mûfaji hibridek mestereként keveredett szerzeményeiben a funk, a soul, a diszkó, a dzsessz, a karibi-latin zene, a rap, a hagyományos popzene és még sorolhatnánk. A mostanában reaktivált Strut kiadó által kiadott retrospektív válogatás darabjainak (elegyesen saját zenekarainak slágerei és a másoknak összerakott munkák) közös tulajdonsága, hogy nem lehet õket megunni. Darnell és munkatársai (így kedvenc vokalistája, Cristina, vagy a vibrafonos Coati Mundi) nyúlhattak bármihez: beteg trash-diszkó, mutáns funk, kamu calypso - rögtön beszippantják a befogadót, aki remélhetõleg mosolyogni sem felejt el, miközben végtagjait mozgatja kényszeres ritmusban.
Strut/Neon Music, 2008
*****