Killing Me Softly - Michele Placido: Bűnügyi regény (film)

  • - ts -
  • 2006. november 16.

Zene

Are you ready, Steve? Ah ha! Andy? Yeah! Mick? Okay - ismerős? Alright fellas, let's go! Így sem: Oh, it's been gettin' so hard / Livin' with the things you do to me, ah ha/ My dreams are gettin' so strange / I'd like to tell you everythin' I see...? Egy kis gyöngyszem a méltán elfeledett Sweet együttes 1973-as Blockbusters című albumáról, a Báltermi villám. Szocialista munkaverseny a Chinn-Chapman slágergyárban - könnyű vele elkezdeni egy filmet, kort fest, hangulatot teremt, cool, ha akarom.

Are you ready, Steve? Ah ha! Andy? Yeah! Mick? Okay - ismerős? Alright fellas, let's go! Így sem: Oh, it's been gettin' so hard / Livin' with the things you do to me, ah ha/ My dreams are gettin' so strange / I'd like to tell you everythin' I see...? Egy kis gyöngyszem a méltán elfeledett Sweet együttes 1973-as Blockbusters című albumáról, a Báltermi villám. Szocialista munkaverseny a Chinn-Chapman slágergyárban - könnyű vele elkezdeni egy filmet, kort fest, hangulatot teremt, cool, ha akarom.

Másodszor elkezdeni ezzel egy filmet még könnyebb. Előbb flashback: kissrácok kocsit lopnak, jön a rendőrség, menekülés, egy eltévedt golyó vagy valami egyiküket halálra sebzi, még annyi idő marad, hogy igazi bűnözőhöz méltó nevet adjon ki-ki magának, a Dohány, a Libanoni, a Freddo, a Dandy..., aztán jön a Sweet.

A hetvenes évek hálás téma, az is érti, aki nem élt még, kedves, visszatérő vendége a kereskedelmi televíziók retróshow-inak, mindenki keni-vágja a trapéznadrágot, a kifordítható anorákot és a sassoon-frizurát. Persze nosztalgiatévék ide, oda, egy csomó akkori dologról kiderült már, hogy nem lehet még egyszer újra csinálni, és még többről, hogy nem érdemes. Speciel a korabeli olasz politikai krimiről még tényleg nem... Mert volt annak számos jó tulajdonsága kétségkívül. Vad volt és engesztelhetetlen, motorkerékpárról lőttek vagy raboltak ridikült benne, az államügyész egyik cigiről gyújtott a másikra, egy villanásra láttuk a csaj mellét, és felrobbant sok telefonfülke, ha jól emlékszem. S a végén mindig meghalt a hős. Olyan fokú disznóságok derültek ki az államról, hogy már-már gyanús lett, hogy ott sem minden fenékig tejfel: a maffia az úr, megken vagy felken a falra, senki sincs biztonságban, minden politikus tróger. Egy-két cím is eszembe jut: A rendőrség megköszöni; Mint a bagoly nappal; Egy rendőrfelügyelő vallomása az államügyésznek (az olaszok imádták a hosszú címeket: Confessione di un commissario di polizia al procuratore della repubblica). Nos, azóta a helyzet sokat változott vagy keveset, a filmművészet (az igényes filmkészítés) előre ment vagy hátra, de semmi olyan jelet nem tapasztaltunk, ami arra utalt volna, hogy a stíl feltámasztását - amerő jófejségen kívül - bármi is indokolná. Ám e közlésnek - azért lássuk be - Berlusconi fellépése és a rendező színészi múltja határozottan ellentmond. Az irály tévészériára pancsosított változatának (Polip) első főszereplője és későbbi rendezője miért is bújna ki a bőréből, pláne, ha a mai közragadozó éppolyan, mint a harminc évvel ezelőtti.

Nincs sok befogadói lehetőség, ráfordulunk retróból, aztán hátha kisül belőle valami. Az autótolvaj fiúk felcseperedvén egyre ígéretesebb bűnözőkké válnak, csak nyomasztja őket a vidékiség, nagyralátó társuknak Rómára fáj a foga, az egészre, s erről viszonylag könnyen meg is győzi a többieket. Mintha az olyan könnyű lenne! Nem fogják elhinni, az! Nem fogják elhinni, Michele Placido egy szemérmetes retrót rittyentett! Vajon mi a fenének? Tényleg csak a kasszának? És a nagy elődei? Azok is csak a pénztárgépre figyeltek?

A banda szimpla vadságával viharos gyorsasággal veszi be Rómát. De micsoda vadság, micsoda vihar is ez? Szinte vicces, ahogy Placido kerülni igyekszik a kiontott beleket, a szétloccsanó koponyákat: a film perdöntő gyilkossága a Spanyol lépcsőn annyira tapintatosan adatik elő, hogy az már kínos. Az efféle művek legfőbb és állandó izgalomforrása a bármikor kitörni kész kegyetlenség, amiből a Bűnügyi regénybe csupán annyi jut, hogy a Libanonit játszó, tagadhatatlanul borostás fiatalember csúnyán néz és csúnyán beszél, ő sem túl sokáig, hisz a megszerzett hatalma csak annyira elég, hogy eljátssza A sebhelyesarcú önképzőköri változatát, és kész (szép szolidan, dettó). A túl sokáiggal azért nem árt vigyázni, a film rettenetesen hosszú, két és fél óra körüli, amiből egyharmadát simán ki lehetett volna húzni.

Van tehát egy távolról sem kemény kézzel felrakott retrónk, tarantinós mintákat követő zenékkel (egy darabig van némi dramaturgiai funkciója a bevezetőben emlegetetthez helyből hasonlító számoknak, aztán egyszerűen elfeledkezünk róluk), s még mindig a miért nyomaszt. Bár jobb lenne hagyni... Mert az ugye nem üzenet, hogy ma sincs másként, mint akkor - ezt már a film elkészültével állítjuk. Hanem, hogy miért is van ez éppen úgy, mint akkor - s lesz vélelmezhetően örökétig. Ezen a téren Placido őszintén szólva az idegeinkre megy. Csekély erőlködés után eljut ugyanis oda, ahová eddig csak egészen balkáni filmek merészkedtek, pontosabban Kusturica. A melldöngető önreflexivitásig, ami mindent abból vezet le, hogy: ja, mi már csak ilyenek vagyunk. Nekünk a mamma a minden, de a mamma kétarcú, egyszerre szent és kurva, s mi egész életünkben e szentet és e kurvát kergetjük hangos szóval, élénk taglejtésekkel, éles rugós késsel (inkább élesre húzott pisztollyal - anyám, Placidónak még egy igazi rugós bicskás jelenetre sem telik!), Rómában robogón s a többi. Épp csak a minduntalan spagettizabálás marad el.

Voltaképpen csak Placido szorgalmára nem lehet panasz, míg hősei a kurva és szűz között hánykolódnak panaszosan, a halálra várva, addig ő példásan - olykor képmutató híradójelenetekkel - felmondja az elmúlt harminc-egynéhány év helyi illetékességű tabloid reáliáit: a Vörös Brigádok, a Moro-gyilkosság, a pápa elleni merénylet, szabadkőműves históriák, győzelem valamelyik labdarúgó-világbajnokságon - nem is értem, hogy a rózsaszín trikó hogy maradhatott ki. S hogy a kilátások továbbra sem kecsegtetők, az a stíl hagyományaiból (a végére meghal egy sereg szereplő) éppannyira fakad, mint a jelen mű már-már orcátlan szimbolikájából (a szűz elmegy, a kurva meg marad).

Ez egy olyan film, mely keménynek és gyorsnak ígéri magát, ellenben puha és hosszú. Egy igazi Keresztapa valami ilyesmit mondana erre Michelének: You can act like a man! What's the matter with you? Is this how you turned out? A Hollywood finocchio that cries like a woman.

Forgalmazza a Mokép

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.