Koncert

!!!

  • - minek -
  • 2013. június 9.

Zene

A csütörtök esti koncert előtt gondosan meghallgatjuk a !!! (kiejtve: chk chk chk) vadonatúj nagylemezét, a Thr!!!llert: bár továbbra is szellemesen szórakoztató zenét csinálnak (ami amúgy egészen direkten lassú-középtempós diszkós, néha szokatlanul popos), de valahogy hiányzik a korábbi albumok elementaritása. Azután megnézzük élőben a csettintős nevűeket, és hirtelen minden a helyére kerül: az új dalok szépen elnyerik helyüket a koncertprogram és az életmű kontextusában.

A színpadon a hat ember precízen összedolgozó, feszesen és pontosan játszó csapatot alkot: rögtön feltűnik, milyen erős a ritmusszekció - Paul Quattrone dobos üt, mint a gép, és a Tyler Pope helyére került Rafael Cohen basszer grúvjai is üdítőek. A tagok amúgy gyakorta váltogatják hangszereiket: Mario Andreoni gitáros hangszert cserél Cohennal, Dan Gorman és Allan Wilson pedig képzett zenebohócként egyszerre nyüstöli a szintiket, fújja a rezeket, és üt mindent, ami a keze ügyébe kerül. A hibátlan és minden ízében vérpezsdítő, motorikusan lüktető new wave diszkó, a punkos beütésekkel és gesztusokkal tarkított funk, a néha klasszikus boogie-val megmérgezett house csak a produkció egyik lába - a show-t ugyanis Nic Offer, a frontember lopja magához. Elsőre talán fel sem tűnik a hangja, de gyorsan érzékelteti, hogy bármit meg tud vele tenni, ami a célhoz szükségeltetik - néha például egészen valószínűtlen falzettbe vált. Kinyúlt pólóban, Some Girls-mintás klottgatyában és letaposott csukában (mintha a szomszédból, a Schönherz Kupáról érkezett volna) ropja majd nyolcvan percen át: valószínűtlen koreográfiáinál csak az interaktivitás iránti vágya erősebb. Többször is a publikum közé veti magát, s velük énekel-táncol, majd hirtelen a bárpulton terem, és onnan tolja vad csípőrázás kíséretében. A program majd fele valóban a friss lemezről szól, de minden albumukról elővezetnek valamit, s a végén a kétszámos ráadás is parádés - vastaps és eufória a jutalmuk!

A38 hajó, május 2.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.