Koncert - Hírnevükhöz méltón - Biohazard és Monster Magnet Budapesten

  • V. Á.
  • 2008. november 27.

Zene

Most már teljesen világos, hogy 2008 azok éve volt koncertszinten, akik a kilencvenes évek elején-közepén merültek el jobban a rockzene világában. A nyári nagy hármas után (csaknem egy héten belül játszottak nálunk a korszak sztárzenekarai: a Helmet, a Life Of Agony és a Ministry) most két egymást követő napon merítkezhetett meg ismét a budapesti közönség a nosztalgiában a Biohazard és a Monster Magnet műsora alatt. V. Á.

Most már teljesen világos, hogy 2008 azok éve volt koncertszinten, akik a kilencvenes évek elején-közepén merültek el jobban a rockzene világában. A nyári nagy hármas után (csaknem egy héten belül játszottak nálunk a korszak sztárzenekarai: a Helmet, a Life Of Agony és a Ministry) most két egymást követő napon merítkezhetett meg ismét a budapesti közönség a nosztalgiában a Biohazard és a Monster Magnet műsora alatt.

A Biohazard kizárólag az első három lemezéről (Biohazard, Urban Discipline, State Of The World Address) játszott - a New York-i zenekar pár éves szünet után (a Means To An End lemez után hivatalosan is feloszlottak) a megalakulás húszéves jubileumát megünneplendő állt újból össze, mégpedig a klasszikus felállásban. Azaz visszatért a '95-ben távozott Bobby Hambel gitáros, aki a korai időkben meghatározó részét képezte a Biohazardnak, mind zeneileg - hiszen nem sokkal korábban kezdődött az egymástól addig élesen elkülönülő, punkból építkező hardcore és a metál összeolvadása, és ebben tagadhatatlan a Biohazard és a klasszikus rockból merítő gitárszólókat felsorakoztató Hambel szerepe -, mind fazonilag a meggörnyedt Angus Youngra emlékeztető, ringlispílként pörgő figurájával. Hambel a Biohazardból való kiebrudalása után egy ideig a Cro-Mags nevű hardcore-legenda egykori tagjaival zenélgetett White Devil néven, aztán eltűnt: egy ideig azt sem lehetett tudni róla, él-e, hal-e, állítólag lepusztult alkoholistaként egy ideig egy Biohazard-rajongónál lakott, aki eltartotta, de ez lehet akár városi legenda is. A Biohazard megmaradt triója a kifulladásig még öt lemezt készített különböző gitárosokkal kiegészítve, egyre kevesebb sikerrel, úgyhogy a feloszlás előtti időszakban Billy Graziadei gitáros-énekes projektjeiről, valamint Evan Seinfeld basszusgitáros-énekes pornókarrierjéről és Tera Patrick pornószínésznővel kötött házasságáról többet lehetett olvasni, mint magáról a zenekarról.

A papírforma szerint a Bobby Hambellel kiálló Biohazard a klasszikus éra dalaival nem hibázhat, de a csurig telt Dieselben megrendezésre kerülő koncert második dalának félbeszakítása és az utána következő, tíz perc körüli kínos szünet közben majdnem felülvizsgáltam ezt a nézetemet. Állítólag a kontroll, vagyis a színpadon a zenekar felé szóló hangrendszer halt be, és el lehet képzelni, hogy mekkora káosznak kell lennie ahhoz a hangzásban, hogy még egy ilyen rutinos rókákból álló csapatnak is abba kelljen hagynia az ezerszer játszott What Makes Us Tick? dalt úgy a huszadik másodperc tájékán. A technikai nehézségek azonban kimondottan jót tettek a koncert hangulatának, hiszen amíg a beszámolók szerint Bécsben kedélyes kis nosztalgiabuli kerekedett a koncertből, itt a levonulás után visszatérő, felpaprikázott Biohazard-tagok - állítólag az öltöző berendezését röpke tíz perc alatt sikerült mérgükben leamortizálniuk - egészen pontos képet festettek arról, hogyan is zenél a színpadon négy nagyon dühös brooklyni proligyerek. Tökéletesen: a hangzás a keverőnél állva kimondottan élvezhető volt, az említett lemezek legendás tételei - az Urban Discipline ugye maga a gettó dühe dalokba öntve - pedig valóban ebben a felállásban szólalnak meg a legjobban. Azt csak most lehetett észrevenni, hogy Hambel mennyire hiányzott ebből a zenekarból - ezzel kapcsolatban csak annyi adalék, hogy hiába nem játszik különösebben technikás dolgokat, de az ízes, gyakran wah pedállal színezett, Black Sabbath/Led Zeppelin jellegű szólóit az utána jövő gitárosok rendre elsumákolták -, de a színpadkép is úgy élt igazán, hogy jobbszélen nem egy megszeppenten álldogáló Rob Echeverriát lát a néző, hanem egy olyan, megkergült dervisre emlékeztető alakot, aki egyébként pontosan ugyanúgy néz ki, mint a korabeli videoklipekben, csak a haja lett hosszabb és az arca beesettebb kissé.

*

A másnap a Wigwamban játszó Monster Magnet koncertjét viszont semmiféle technikai malőr nem szakította meg, és még a kezdés időpontját is sikerült percre pontosan betartatni. Ennek köszönhetően az előzenekar Nebulát (Eddie Glass egykori Fu Manchu-gitáros Hendrix ihlette zenekara) sikerült két szám híján teljesen lekésnem, ami már csak azért is nagy kár, mert ez a csapat stonerkörökben titkos favoritnak számít, és az elcsípett két dal is tökéletesen visszaadta azt a hangulatot, amit csak a Kyuss és utódzenekarai képesek prezentálni élőben.

A Monster Magnetre pedig nem lehet mást mondani, csak azt, hogy hibátlan: Dave Wyndorf énekes-gitáros-ipari kábítószer-fogyasztó ugyan rettenetesen meghízott az utóbbi időkben, és a koncert alatt végig a nyakában lógó gitáron is csak minden harmadik szám alatt pötyögött valamit, amúgy jelzésértékkel, de még így is ördögi frontember, és az énekhangja sem kopott meg. Sőt, a műsort is úgy állította össze, hogy noha volt hiányérzetem (a Heads Explode és a God Says No negligálása különösen fájó pont volt, de a legutóbbi 4 Way Diablóról sem játszottak), mégis tökéletes ívet kapott a koncert a késői, retrós-slágeres Monster Magnet-dalok közé helyezett, pszichedelikusabb hangulatú korai darabokkal. A Monster Magnet persze az előbbiek miatt lett MTV-siker a kilencvenes évek közepén, és az akkori klipnóta, a Negasonic Teenage Warhead jelentette ennek a koncertnek a fénypontját, a powertripes Space Lorddal együtt. Kevesen tudják, hogy Wyndorf mindössze tíz évvel fiatalabb a rockzene legnagyobb veteránjaként tisztelt Lemmy Kilmisternél, aki egyébként a hawkwindos munkásságával komoly hatással volt a jóval kevésbé híres, de minimum ugyanakkora karizmával bíró hősünkre, úgyhogy a Monster Magnetet akár a második számú Motörheadként is tisztelhetjük innentől kezdve, és ha Wyndorf megéri a hatvanat, Lemmy pedig a hetvenet, talán csapnak is egy közös, jubileumi turnét. Az lenne a tökéletes nosztalgia.

Diesel, november 20.; Wigwam, november 21.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”