koncert - HORACE ANDY & ASHLEY BEEDLE

  • - minek -
  • 2009. április 16.

Zene

Amikor az érdemdús Strut kiadó útjára bocsátotta Inspiration Information nevű sorozatát, a legnagyobb várakozással tán éppen az Andy-Beedle duó produkcióját várta a világ. Nem is csoda: a csodagyerekként indult (első szólólemezét 1969-ben, még 18 évesen jegyző) Horace Andy a reggae műfaj egyik élő legendája, aki számos, a lakályos műfaji kuckón túllépő kalandozással is öregbítette hírnevét - elég legyen csak a Massive Attackkel közös felvételeire utalni.
Amikor az érdemdús Strut kiadó útjára bocsátotta Inspiration Information nevû sorozatát, a legnagyobb várakozással tán éppen az Andy-Beedle duó produkcióját várta a világ. Nem is csoda: a csodagyerekként indult (elsõ szólólemezét 1969-ben, még 18 évesen jegyzõ) Horace Andy a reggae mûfaj egyik élõ legendája, aki számos, a lakályos mûfaji kuckón túllépõ kalandozással is öregbítette hírnevét - elég legyen csak a Massive Attackkel közös felvételeire utalni. Beedle pedig az elektronikus tánczene állócsillaga, aki szinte végtelen számú, zömmel minõségi produkcióval gyarapította rajongói zenetárát. A vastagon retró hangulatú (a kilencvenes évek reggae/dub/ragga által inspirált, de azért alapvetõen már inkább brit-európai, downtempo tánczenéit idézõ) albumot tulajdonképpen kellemes végighallgatni - csak éppen azt volt nehéz elképzelni, miként ültetik mindezt színpadra.

Nos, az A38-as koncert tanúsága alapján még érdemes dolgozni a produkción - mellesleg idejük lesz rá, elvégre a turné elsõ állomását szentelték nekünk, ami egyrészt bájos dolog, másrészt a fõpróbát meghagyhatták volna másnak. Nekünk egy csonka kísérõzenekar jutott egy majdnem funkciótlan billentyûssel, egy csak kevéssel haszontalanabb gitárossal, no és Ashley Beedle-lel, akit nem annyira az elektromos dob virtuózaként tanult meg tisztelni a világ (tényleg, egy pár órás szettet inkább elviseltünk volna tõle...). A militarydresszben pompázó Horace Andy fölött ugyan nem múltak el nyomtalanul az évek, rossz nyelvek szerint a szövegeket egyelõre még tanulja (addig is puskázza), a hangja viszont szinte a régi - pontosabban: amennyit karcosodott, anynyival tûnik érettebbnek. Az új lemez számaira (és csak arra...) épülõ koncertprogram mindenesetre kissé még hevenyészett - az egészséges és szórakoztató eklektika a színpadon mindenféle koncepció hiányaként tûnik fel, ezt pedig gyors figyelemmegvonással szokta büntetni a türelmetlen publikum.

A38 hajó, április 9.

***

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.