koncert - HORACE ANDY & ASHLEY BEEDLE

  • - minek -
  • 2009. április 16.

Zene

Amikor az érdemdús Strut kiadó útjára bocsátotta Inspiration Information nevű sorozatát, a legnagyobb várakozással tán éppen az Andy-Beedle duó produkcióját várta a világ. Nem is csoda: a csodagyerekként indult (első szólólemezét 1969-ben, még 18 évesen jegyző) Horace Andy a reggae műfaj egyik élő legendája, aki számos, a lakályos műfaji kuckón túllépő kalandozással is öregbítette hírnevét - elég legyen csak a Massive Attackkel közös felvételeire utalni.
Amikor az érdemdús Strut kiadó útjára bocsátotta Inspiration Information nevû sorozatát, a legnagyobb várakozással tán éppen az Andy-Beedle duó produkcióját várta a világ. Nem is csoda: a csodagyerekként indult (elsõ szólólemezét 1969-ben, még 18 évesen jegyzõ) Horace Andy a reggae mûfaj egyik élõ legendája, aki számos, a lakályos mûfaji kuckón túllépõ kalandozással is öregbítette hírnevét - elég legyen csak a Massive Attackkel közös felvételeire utalni. Beedle pedig az elektronikus tánczene állócsillaga, aki szinte végtelen számú, zömmel minõségi produkcióval gyarapította rajongói zenetárát. A vastagon retró hangulatú (a kilencvenes évek reggae/dub/ragga által inspirált, de azért alapvetõen már inkább brit-európai, downtempo tánczenéit idézõ) albumot tulajdonképpen kellemes végighallgatni - csak éppen azt volt nehéz elképzelni, miként ültetik mindezt színpadra.

Nos, az A38-as koncert tanúsága alapján még érdemes dolgozni a produkción - mellesleg idejük lesz rá, elvégre a turné elsõ állomását szentelték nekünk, ami egyrészt bájos dolog, másrészt a fõpróbát meghagyhatták volna másnak. Nekünk egy csonka kísérõzenekar jutott egy majdnem funkciótlan billentyûssel, egy csak kevéssel haszontalanabb gitárossal, no és Ashley Beedle-lel, akit nem annyira az elektromos dob virtuózaként tanult meg tisztelni a világ (tényleg, egy pár órás szettet inkább elviseltünk volna tõle...). A militarydresszben pompázó Horace Andy fölött ugyan nem múltak el nyomtalanul az évek, rossz nyelvek szerint a szövegeket egyelõre még tanulja (addig is puskázza), a hangja viszont szinte a régi - pontosabban: amennyit karcosodott, anynyival tûnik érettebbnek. Az új lemez számaira (és csak arra...) épülõ koncertprogram mindenesetre kissé még hevenyészett - az egészséges és szórakoztató eklektika a színpadon mindenféle koncepció hiányaként tûnik fel, ezt pedig gyors figyelemmegvonással szokta büntetni a türelmetlen publikum.

A38 hajó, április 9.

***

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.