koncert - IAN BOSTRIDGE ÉS AZ EUROPA GALANTE

Zene

Én egy finom angol úr, mértéktartó, illedelmes, hangom, mint a lágy selyem... - ez a melodikus önjellemzés ugyan Henry Higginstől, a fonetika boszorkányos tudású professzorától való, ám a jeles történész, Ian Bostridge úgyszintén egykönnyen eldalolhatná magáról.
Én egy finom angol úr, mértéktartó, illedelmes, hangom, mint a lágy selyem... - ez a melodikus önjellemzés ugyan Henry Higginstõl, a fonetika boszorkányos tudású professzorától való, ám a jeles történész, Ian Bostridge úgyszintén egykönnyen eldalolhatná magáról. A sokszorosan kimûvelt kultúrájú, arisztokratikus eleganciájú énekes persze nem Loewe musicaljébõl citált sokak által oly régen áhított pesti fellépésén, hanem a XVIII. század nagy tenorjainak hangzó emlékezetét idézte Händel, Scarlatti, Vivaldi áriáival - valamint egy friss megfázás sajnálatos következményeinek mesteri kontrollálása révén. Az énekes Bostridge ezúttal is sokat köszönhet a kora újkor kultúrhistóriáját dicséretes buzgalommal kutató énjének, hisz' az angol John Beard, a modenai Francesco Borosini és a bolognai Annibale Pio Fabri, vagyis az õseredeti három tenor (miként múlt csütörtöki, a Guardianben megjelentetett cikkében maga Bostridge formulázta) egykori mûködése és repertoárjának reánk maradt része az operatörténet egyik legérdekesebb, átmeneti fázisát teszi érzékletessé. A korszakot, amikor a tenor még korántsem számított az operai univerzum istenkirályának, ám amikor egy-egy nagy énekes képességei már jócskán kezdték felértékelni a majdan világuralomra törõ hangfajt. Ezt, vagyis az EMI-nál A három barokk tenor cím alatt frissen megjelentetett programot kínálta számunkra a pesti koncert, amelynek nem pusztán kísérõje, de legalábbis egyenrangú partnere volt Fabio Biondi mintaalakulata, az Europa Galante. A dús zenekari szakaszokat és mértéktartóan adagolt tenoréneklést kínáló est a ráadásokban végre Bostridge derûjét is felszabadította: Ariodante áriáját, azaz a szívének rég kedves Scherza Infida pazar elõadását követõen mint búsképû lovag (Conti 1719-es bécsi operájának Don Chisciottéjaként) vígoperai tempóval, s nevettetve búcsúzott tõlünk.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 22.

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.