koncert - IAN BOSTRIDGE ÉS AZ EUROPA GALANTE

Zene

Én egy finom angol úr, mértéktartó, illedelmes, hangom, mint a lágy selyem... - ez a melodikus önjellemzés ugyan Henry Higginstől, a fonetika boszorkányos tudású professzorától való, ám a jeles történész, Ian Bostridge úgyszintén egykönnyen eldalolhatná magáról.
Én egy finom angol úr, mértéktartó, illedelmes, hangom, mint a lágy selyem... - ez a melodikus önjellemzés ugyan Henry Higginstõl, a fonetika boszorkányos tudású professzorától való, ám a jeles történész, Ian Bostridge úgyszintén egykönnyen eldalolhatná magáról. A sokszorosan kimûvelt kultúrájú, arisztokratikus eleganciájú énekes persze nem Loewe musicaljébõl citált sokak által oly régen áhított pesti fellépésén, hanem a XVIII. század nagy tenorjainak hangzó emlékezetét idézte Händel, Scarlatti, Vivaldi áriáival - valamint egy friss megfázás sajnálatos következményeinek mesteri kontrollálása révén. Az énekes Bostridge ezúttal is sokat köszönhet a kora újkor kultúrhistóriáját dicséretes buzgalommal kutató énjének, hisz' az angol John Beard, a modenai Francesco Borosini és a bolognai Annibale Pio Fabri, vagyis az õseredeti három tenor (miként múlt csütörtöki, a Guardianben megjelentetett cikkében maga Bostridge formulázta) egykori mûködése és repertoárjának reánk maradt része az operatörténet egyik legérdekesebb, átmeneti fázisát teszi érzékletessé. A korszakot, amikor a tenor még korántsem számított az operai univerzum istenkirályának, ám amikor egy-egy nagy énekes képességei már jócskán kezdték felértékelni a majdan világuralomra törõ hangfajt. Ezt, vagyis az EMI-nál A három barokk tenor cím alatt frissen megjelentetett programot kínálta számunkra a pesti koncert, amelynek nem pusztán kísérõje, de legalábbis egyenrangú partnere volt Fabio Biondi mintaalakulata, az Europa Galante. A dús zenekari szakaszokat és mértéktartóan adagolt tenoréneklést kínáló est a ráadásokban végre Bostridge derûjét is felszabadította: Ariodante áriáját, azaz a szívének rég kedves Scherza Infida pazar elõadását követõen mint búsképû lovag (Conti 1719-es bécsi operájának Don Chisciottéjaként) vígoperai tempóval, s nevettetve búcsúzott tõlünk.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 22.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.