Koncert - "Könyörgök, ne hagyd abba!" - A Nine Inch Nails Budapesten

  • - vincze -
  • 2009. július 30.

Zene

A Ministry-főnök Al Jourgensen után az indusztriális metál másik legendás alakja, a Nine Inch Nails életre hívója, Trent Reznor is parkolópályára állítja zenekarát, legalábbis átmeneti jelleggel. A hírek szerint Reznornak egyelőre csak a koncertezésből lett elege - valami olyasmit nyilatkozott, hogy a NIN élő teljesítményét már nem lehet fokozni -, de idén tavasszal még egyszer jó alaposan körbeturnézták a világot, és (részben a nyilatkozat hatására) mindenhol óriási sikerrel futottak a fellépések.

A Ministry-főnök Al Jourgensen után az indusztriális metál másik legendás alakja, a Nine Inch Nails életre hívója, Trent Reznor is parkolópályára állítja zenekarát, legalábbis átmeneti jelleggel. A hírek szerint Reznornak egyelőre csak a koncertezésből lett elege - valami olyasmit nyilatkozott, hogy a NIN élő teljesítményét már nem lehet fokozni -, de idén tavasszal még egyszer jó alaposan körbeturnézták a világot, és (részben a nyilatkozat hatására) mindenhol óriási sikerrel futottak a fellépések.

Aki látta két évvel ezelőtt Reznorék Sziget-nagyszínpados koncertjét, az nagyjából tudhatta is, mire számíthat. A Nine Inch Nails, annak ellenére, hogy a tizenpár évvel ezelőtti, legendás Downward Spiral-korszak szélsőségekbe hajló fellépései után (ahol Reznor sárral borítva rombolt a színpadon, nem kímélve sem a zenésztársait, sem a felszerelést) ma már inkább emlékeztet egy precízen megkoreografált, ízig-vérig profi arénabandára, még mindig nagyon erős élőben. Reznor körül kicserélődött a teljes felállás: Aaron North gitáros helyére visszatért a régi harcostárs, a Guns n' Rosesban is pengető Robin Finck, basszusgitáron a Beck zenekarában is zenélő Justin Meldal-Johnsen játszott, Josh Freese dobost pedig az ijesztően fiatal Lostprophets-ütős, Ilan Rubin váltotta fel. Utóbbi egyben a koncert legkellemesebb meglepetése is volt: ez az alig huszonegy éves figura még a bal oldalra eldugva is vonzotta a tekinteteket látványos dobjátékával.

A Syma-csarnok hiába hatalmas hodály, még mindig emberközelibb, mint a Sziget nagyszínpada. A kicsit fájó pontot a két évvel ezelőttihez képest jóval szegényesebb fénytechnika jelentette: hiába sorakoztak a színpad fölött merőlegesen, halszálkaszerűen a fényhidak, az általuk szolgáltatott látvány messze nem volt olyan vizuális terror, mint a tavalyelőtti koncerten. Maradtak a ministrysen villogó fehér lámpák, amelyek ugyan kiválóan illettek a zenekar mészárlósabb dalaihoz, mégsem voltak összemérhetők a két éve felhúzott LED-függönnyel.

A műsort állítólag állomásról állomásra variálták, itt mégis egy papírforma-közeli műsort adtak, ami - köszönhetően a kiváló hangzásnak is - rögtön az első pillanatokban képes volt agyonverni a közönséget: nyitásként rögtön a Broken két tétele (a Pinion, majd a legnagyobb NIN-sláger, a Wish) szólt, kicsit később pedig jött a March Of The Pigs és a Reptile. Aztán volt még kötelességszerű, csellózós-zongorázós nyugis blokk, amely enyhén túl lett húzva, és ártott is a koncert lendületének (főszerepben a La Mer a Fragile-ról, és a Something I Can Never Have), majd ismét a mogorvább témák következtek, zárásként az obligát Head Like A Hole/Hurt kettőssel. Utóbbiról már biztosnak tűnik, hogy ez a Nine Inch Nails Smoke On The Waterje és Paranoidja egyben: hiába kiváló dal, mégis jobban esett volna, ha legalább a búcsúturnén nem helyezik a kellően hatásvadász koncertzáró pozícióba. Az enyhe rutinérzeten kívül azonban tisztességesen búcsúzott el a Nine Inch Nails: ha Reznor értene magyarul, valószínűleg átgondolná a dolgot a Hurt alatt bekiabáló rajongólány címünkbe foglalt esdeklésének hatására.

Syma-csarnok, július 24.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.