koncert - MESSER CHUPS

  • - minek -
  • 2010. május 13.

Zene

A legendás, szentpétervári alapítású horrorbilly zenekarnak eddig többek között a Bride Of The Atom, a Vamp Babes vagy a Zombie Shopping című lemezeket köszönheti a világ - mint már ennyiből is sejthető, a Messer Chups megszállottja a "klasszikus" thrash-kultúrának, különösen ami a bájosan bénán animált, B-kategóriás horrorokat illeti. S mi tagadás, ehhez bizony sikerült megtalálniuk a tökéletesen passzoló zenei kifejezésmódot is, ami egyszerre építkezik az ősrockabilly, a Shadows-féle gitárzenekarok, a kémfilmzenék/krimidzsesszek és a szörfzene hagyományaiból: a mostanában Oleg Guitarcula néven feltűnő zenekarvezető játéka egyszerre idézi Link Wrayt és Hank Marvint.

A legendás, szentpétervári alapítású horrorbilly zenekarnak eddig többek között a Bride Of The Atom, a Vamp Babes vagy a Zombie Shopping címû lemezeket köszönheti a világ - mint már ennyibõl is sejthetõ, a Messer Chups megszállottja a "klasszikus" thrash-kultúrának, különösen ami a bájosan bénán animált, B-kategóriás horrorokat illeti. S mi tagadás, ehhez bizony sikerült megtalálniuk a tökéletesen passzoló zenei kifejezésmódot is, ami egyszerre építkezik az õsrockabilly, a Shadows-féle gitárzenekarok, a kémfilmzenék/krimidzsesszek és a szörfzene hagyományaiból: a mostanában Oleg Guitarcula néven feltûnõ zenekarvezetõ játéka egyszerre idézi Link Wrayt és Hank Marvint. De a dinamikus, jól táncolható szerzemények során túl a befogadói élményt valósággal multiplikálja a látvány. Mindenekelõtt az überszexi Zombierella nevû basszerlányé: a bájosan zavart tekintetû, Betty Page-frizurás, a semmi kis neglizséhez fenékig követhetõ neccharisnyában pózoló bombázó még jól is penget, ha meg hamisítatlan szlávos akcentussal dalra is fakad, végleg elszabadul a pokol. Mindezen "természetes" adottságok mellett õk szolgáltatják az egyik legszórakoztatóbb vizuális show-t: régi sci-fi, sexploitation, vámpír-, zombi- és farkasemberfilmek darabkáit fûzik össze egészen valószínûtlen montázzsá, amely egyszerre fûti és a maga sajátos módján értelmezi a produkciót. Mindehhez kapunk egy hibátlan koncertet, megannyi szellemes, végtagokat átmozgató, precízen játszott számmal - annyira feszesen, amennyire csak egy gitár-basszus-dob trió képes. Természetesen nagymértékben támaszkodnak a tavalyi Heretic Channel albumra - sajnos most mellõzik a Ministry Stigmatájából készült átiratot, viszont nem hiányozhat a repertoárból a Lalo Schifrin-igazítás és a Twin Peaks Twist sem. Ez utóbbiak is jelzik, hogy a Messer Chups egy immár évtizedeken átívelõ nemes, ámde kissé ezoterikus hagyomány méltó folytatója, sõt a maga módján megújítója is.

A38 tetõterasz, május 4.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.