koncert - ONYX

  • - vincze -
  • 2009. december 17.

Zene

Akinek magyaráznom kellene a két brooklyni unokatesó, Fredro Starr és Sticky Fingaz hiphopbandájának karrierjét, az valószínűleg életében nem hallgatott ilyesfajta zenét - legfeljebb a Slam refrénjének védjegyszerű töttörö-töttörőzése rémlik neki a kilencvenes évek MTV-jéről meg a korabeli házibulikról -, akinek pedig nem, az jó eséllyel ott volt ezen az estén a közel telt házas A38-on. Utóbbiak láthatóan tisztában vannak az összes Onyx-slágerrel meg a szólólemezekkel, a balhékkal, és gyertyát gyújtanak minden évben a rákban elhunyt egykori Onyx-tag, Big DS emlékére.
Akinek magyaráznom kellene a két brooklyni unokatesó, Fredro Starr és Sticky Fingaz hiphopbandájának karrierjét, az valószínûleg életében nem hallgatott ilyesfajta zenét - legfeljebb a Slam refrénjének védjegyszerû töttörö-töttörõzése rémlik neki a kilencvenes évek MTV-jérõl meg a korabeli házibulikról -, akinek pedig nem, az jó eséllyel ott volt ezen az estén a közel telt házas A38-on. Utóbbiak láthatóan tisztában vannak az összes Onyx-slágerrel meg a szólólemezekkel, a balhékkal, és gyertyát gyújtanak minden évben a rákban elhunyt egykori Onyx-tag, Big DS emlékére.

Annak ellenére, hogy Sticky Fingaz és Fredro Starr külön videoüzenetben ígérte meg a hazai hiphoppereknek, hogy a két gettóharcos le fogja csavarni mindenki fejét, én a legkeleteurópaibb haknit vártam ettõl a csapattól, olyat, amilyennel a levitézlett MTV-sztárok szokták büntetni a népet, amikor épp némi pénzre van szükségük, hogy ne kelljen eladni a harmadik Lamborghinit is a gyûjteménybõl. Ezt a félelmet úgy söpörte el a vadul gesztikuláló, felszabadultan ugrálva a színpadon szántó-vetõ Sticky Fingaz látványa, mint tornádó a madárfészket. Ennek az embernek még mindig olyan a hangja, mintha fellépés elõtt üvegszilánkokkal gargalizált volna, és még mindig szinte hallani lehet, ahogy az erõszakos szövegdarálás közben csikorgatja a fogait - az Onyx zenéje pedig még ma is változatlanul állat. Bár a borzalmas megszólalás eltüntette a dalok rafinált, gonoszkásan kúszó-mászó hangmintáit, a klasszikus recept (vegyél egy jó bunkó középtempót, és adj hozzá egy olyan refrént, ami kellõen egyszerû ahhoz, hogy hatszáz ember egyszerre ordítsa) itt is tökéletesen mûködött. Talán a Sick Of It Allon rengett utoljára ennyire a hajó az ugráló közönségtõl, másrészt éjféli kezdés és szar hangzás ide vagy oda: lehet rossz egy olyan koncert, ahol az elején elhangzik a Throw Ya Gunz, kicsit késõbb az All We Got Iz Us, aztán meg természetesen a kihagyhatatlan Slam?

A38 hajó, december 10.

****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.