lemez - Foo Fighters: Wasting Light

  • - greff -
  • 2011. május 5.

Zene

Miközben Dave Grohl tizenhét éve futtatott, mindmáig töretlenül sikeres zenekarától igazán nem nagy kihívás négy-öt (vagy akár kétszer ennyi) erős dalt felidézni, az sem tagadható el, hogy az egészen kiváló dobosból magát korrekt gitáros-énekessé átképző figura egyúttal a töltelékgyártás egyik nagymestere is. A legnyilvánvalóbban a Fighters 2005-ös, gyakorlatilag végighallgathatatlan dupla lemezén (In Your Honor) mutatkozott meg e szomorú tény, de a langyos számok serege minden esetben elnehezíti a közel kerülést a zenekar lemezeihez, és ez alól a Wasting Light sem jelent üdítő kivételt.
Miközben Dave Grohl tizenhét éve futtatott, mindmáig töretlenül sikeres zenekarától igazán nem nagy kihívás négy-öt (vagy akár kétszer ennyi) erõs dalt felidézni, az sem tagadható el, hogy az egészen kiváló dobosból magát korrekt gitáros-énekessé átképzõ figura egyúttal a töltelékgyártás egyik nagymestere is. A legnyilvánvalóbban a Fighters 2005-ös, gyakorlatilag végighallgathatatlan dupla lemezén (In Your Honor) mutatkozott meg e szomorú tény, de a langyos számok serege minden esetben elnehezíti a közel kerülést a zenekar lemezeihez, és ez alól a Wasting Light sem jelent üdítõ kivételt. Nem feltétlenül menthetetlen dalokról van különben szó - olyanra például ezúttal mindössze egyetlen példa van a lemezen, egy - Grohl egykori nirvanás harcostársát, Krist Novoselic bõgõst is felvonultató - rémes power ballada, az I Should Have Known. A Foo Fighters laposabb számai épp azért annyira idegesítõek, mert mindig azt kell éreznünk közben, hogy majdnem összejött nekik. A Back & Forth éltanuló lehetett volna a Cheap Trick-iskolából, ha sikerült volna a szükséges elementaritást belecsempészni, a These Days pedig a Posies power popját célozza meg annak varázsos kifinomultsága nélkül - és a sor még bõven folytatható lenne.

Egyszóval a Wasting Lights öszszességében megint nem igazán jó lemez, ami persze nem jelenti azt, hogy ne volnának remek pillanatok is rajta. A papíron bizarrul hangzó receptre készült (végy egy rész Voivodot, majd morzsolj hozzá egy kis Queens Of The Stone Age-et), mindazonáltal meggyõzõen természetesnek hangzó White Limóban vagy a hanyagul lendületes Bridge Burningben kétségtelenül van kraft, az azonnal dúdolható refrénnel kitûnõ Arlandria és a gyengéden szívszorító Dear Rosemary pedig aligha hagyhat bárkit is hidegen, aki érez valamit a gitárpop iránt. A Foo Fighters igazi császár lehetett volna, ha a kötelezõ ötven percek helyett beéri inkább a tartalmas kislemezekkel.

RCA/Sony, 2011

*** alá

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.