Koncert - Sárból embert - Melt! fesztivál

  • - minek -
  • 2009. július 30.

Zene

Tizenkettedszer rendezték meg idén Európa egyik legrangosabb és legerősebb könnyűzenei fesztiválját. Bár az eső nem kímélte a résztvevőket, ez cseppet sem vont le az esemény élvezeti értékéből.
Tizenkettedszer rendezték meg idén Európa egyik legrangosabb és legerősebb könnyűzenei fesztiválját. Bár az eső nem kímélte a résztvevőket, ez cseppet sem vont le az esemény élvezeti értékéből.

Kevéssel a német egyesítés után született meg egy speciális szabadtéri múzeum ötlete: bemutatni azon böhöm monstrumokat, gigantikus exkavátorokat, melyek évtizedeken keresztül tépték (s helyenként ma is szaggatják) kontinensünk, sőt Földünk amúgy is megkínzott felszínét. A projektbe hivatalosan is beszállt Szász-Anhalt tartomány kormánya, s szépen lassan össze is hordták a spektákulumhoz szükséges mozgó vasakat: 1999-re, éppen a millenniumpánik idejére készen is állt a festői Gräfenhainichen mellett elterülő Ferropolis ("vasváros"), de már abban az évben ide tette át székhelyét az 1997-ben indult, a maga nemében páratlan Melt! fesztiválsorozat is. Azóta minden évben (kivéve 2003-at - akkor pénzügyi malőrök miatt végül törölték az egész rendezvényt) ide gyűlik a zenét szerető, zömmel ifjú közönség, mégpedig egyre nagyobb számban - a jegyeladások alapján idén nézőcsúcsot döntöttek, pedig már tavaly is több mint húszezren váltottak belépőt. A fesztivál műsorpolitikája módfelett vonzó: egy színtérre hozni a lehető legtöbb kortárs és kreatívan "szórakoztató" zenét - a lazább gitármuzsikáktól a durvább-közérthetőbb elektronikáig, a beteg elektrodiszkótól a moderált indie tánczenéig.

Első napi, a tervezettnél kicsit későbbi megérkezésünkkor (péntek éjfélkor) a fedett Gemini színpadon például a kanadai Crystal Castles szórakoztatja a helyszínt csordulásig megtöltő publikumot, amely vad ugrándozással és a szövegek ütemes kántálásával hálálja meg a kétségtelenül dinamikus elektropop-produkciót. Eközben

a főszínpadon már kezd

a lassan két évtizede a színpadot koptató skót Travis, amely jelentős rutinnal, s láthatóan értő közönség előtt adja elő a maga decens brit gitárpopját: fülbemászó dallamok, remekül énekelhető refrének, csekély mértékű izgalom, de hát úgy tűnik, ez a háborítatlan nyugalom ára. Gyorsan odébb is sétálunk, hiszen a Big Wheelnek nevezett tánctéren a tavaly nálunk is vendégeskedő Matthew Herbert pakolja a zenéket. Meg kell állapítani, hogy a maestro ezúttal egy kissé technoidabb zenéket táplált a lejátszókba - mintegy a korszellemnek ("vissza a gyökerekhez") is engedve kicsinyég. Az őserejű, kíméletlenül kopogós techno bosszúszomjasan visszatér: ezt már sokan, régóta mondják, s Herbert nem csupán hallgat a kor szavára, de lehetőségeihez mérten diktálja is a trendet. Mindenesetre egy idő után ő is oldottabb zenékbe vált (tényleg, ha valaki még emlékszik rá, az előző évtized végén még funky technónak hívták azt, amit ma - jobb híján - minimálnak), majd hanyag eleganciával káoszba fullaszt egy átkeverést, hogy kisvártatva távozzon is a helyszínről. S még nincs vége a szabadtéri diszkóvarázsnak, hiszen a bonyolult lelkű hamburgi dj/producer, Koze szettje csak ezután következik - nos, ő aztán tökéletesen tisztában van vele, hogyan lehet szórakoztató modorban móresre tanítani, de leginkább táncra perdíteni az amúgy is erre pályázó partizókat. Stefan Kozalla (hiszen ez a valódi neve) kivételes érzékkel pakolja össze a maguk látszólagos szikárságában is érzelemgazdag, négynegyedes minimal/tech/house tánczenéket, melyekhez kiváló kulisszát jelentenek a fölénk magasodó, Transformer-szerű bányagépek. Ha pedig valaki igazán meg tudja ragadni a hely szellemét, az éppen Aphex Twin, aki bűntársával, Heckerrel vállvetve gurít egy ritka dinamikus és a maga sokkoló módján kifejezetten szórakoztató elektronikus live-actet. Az elején még csak afféle puffogó, dubstep jellegű bemelegítő számok szólnak, hogy aztán beinduljon az alkotók agya és a gépek memóriája: darabokra tördelt zenei szekvenciák, muzsikatörmelékek, egy elpusztult audiohagyomány szétmorzsolt darabjai zuhognak közénk villódzó képek kíséretében - fájdalom, de a természet is alkalmazkodik e hangulathoz, s a programban ezúttal háromórányi felhőszakadás következik, melynek végső fázisait a szerző kénytelen a közeli kemping egyik mobilvécéjében átvészelni sűrű káromkodás és zoknifacsarás kíséretében.

Másnap kicsit korábban, még világosban érkezünk, így van idő jobban szemrevételezni a műholdfotók alapján meglehetősen morbidnak tűnő tájat: gyorsan kiderül, hogy a képek megfelelnek a valóságnak, s Ferropolis földnyelve valóban egy hatalmas bányató közepébe nyúlik - mi pedig az egykori NDK egyik legnagyobb külszíni barnaszénfejtésének kellős közepén állunk. Mire sikeresen becsekkolunk, már nagyban játszik Erlend Sye és berlini zenészekből rekrutált népi zenekara, a Whitest Boy Alive. Bár két, egyaránt figyelemre méltó dalokat felvonultató albuma is bőven elégséges nyersanyagot kínálna ahhoz, hogy kitöltse a rendelkezésére álló szűk órát, ő régi jó szokásához híven nem éri be ennyivel. Megérkezésünkkor például a Max Romeo-féle Chase The Devilt játsszák, majd némi saját matéria (így élőben inkább kedvesen idétlen, mintsem melankolikus, jól táncolható, finom gitárzene) után előveszik a kilencvenes évek egyik leghírhedtebb eurodance slágerét (Robyn: Show Me Love), s rá kell jönnünk: az ő előadásukban ez is csak egy finom szerelmes dal.

Az utánuk következő Animal Collective ehhez képest egy elidegenítő elemekben gazdag, pontosan 62 perces hang-kép orgiát szolgáltat, mely messze több, mint idén megjelent (s méltán ünnepelt) Merriweather Post Pavilion albumuk puszta prezentációja. Először is a programnak csak kisebb, bár igen markáns részét teszik ki az új album dalai, másrészt azok is kellőképpen kicsavarva, felboncolva, kásásra-sistergősre keverve tálaltatnak (két oldalt Geologist és Panda Bear fehér lepelborítású asztalok és kütyüik fölé görnyed, középen Avey Tare kántálja a dalokat, és néha gitározik). Látványosan ütközik agyunkban a dalok melodikus magja és a kiszerelés keresett disszonanciája - mindehhez jön még egy megfelelően hatásos vizuális háttér, profi VJ-munka. Voltaképpen felfedezhetők az összefüggő zenei kulissza építőkövei, elhangzik az új lemezről például az In The Flowers, a Summertime Clothes (erre már csaknem táncolnak is), a My Girls, vagy a végén a szinte karneváli Brother Sport, ahogy az előző album "slágerszáma", a Fireworks is - utóbbi képileg is alaposan felcímkézve. Azt azonban meg kell hagyni, hogy az AC produkciója relatíve keveseket villanyoz fel (annál feltűnőbb az ő izgatott szaladgálásuk) - ehhez képest a következő produkció, a francia Phoenix gátlástalan, s nem kicsit anglomán gitárpopjára

ezrek őrjöngenek

Amúgy nem érdemtelenül: a kompozíciós technikájában a Noel Gallagher-i utat követő, sőt még meg is fejelő kis csapat nagyon profi - atomerősen szólnak, s egyszerűen minden számuk sláger. Az este folyamán látott, néha live-actezésbe hajló dj-produkciók sem hagynak maguk után kívánnivalót: Hell szokás szerint hideg kegyetlenséggel intézi el az elektroid/technoid zenék rajongóit, a kanadai MSTRKRFT pedig megdöbbentő betétszámokkal (például Queen: Bohemian Rhapsody) ülteti hintába a már amúgy is bepörgött publikumot. Mikor visszatérünk a nagyszínpadhoz, éppen a Bloc Party prezentálja elegyesen izgalmas portfólióját - kár, hogy az ő zenéjük csak ritka alkalmakkor jön be, éppen ezért hazafelé menet inkább bekukkantunk a Melt! Klub sátorba. Itt azután, mintegy keretbe foglalva az estét, Bergen-Berlin Mash-Up-Surprise címszó alatt megint csak Erlend és vidám barátai vadítják a publikumot, néha egyszerre másfél tucatnyian lebzselnek aktívan a színpadon. A menüben pedig a jó kis WBA-számok mellett ordas meglepetések - a Haddaway-féle 1992-es What Is Love gitárpopba fordítását például egyszerűen nem lehet röhögés nélkül kibírni. Részünkről ennyi volt a fesztivál, a harmadik napot, egyéb programunk miatt, sikeresen elblicceljük. A kedves olvasónak pedig csak ajánlani tudjuk: kóstoljon bele más fesztiválokba is, akár határainkon túl, s ne érje be feltétlenül a helyben feltálalt, néha kifejezetten kalóriaszegény menüvel.

GrTizenkettedszer rendezték meg idén Európa egyik legrangosabb és legerősebb könnyűzenei fesztiválját. Bár az eső nem kímélte a résztvevőket, ez cseppet sem vont le az esemény élvezeti értékéből.

Kevéssel a német egyesítés után született meg egy speciális szabadtéri múzeum ötlete: bemutatni azon böhöm monstrumokat, gigantikus exkavátorokat, melyek évtizedeken keresztül tépték (s helyenként ma is szaggatják) kontinensünk, sőt Földünk amúgy is megkínzott felszínét. A projektbe hivatalosan is beszállt Szász-Anhalt tartomány kormánya, s szépen lassan össze is hordták a spektákulumhoz szükséges mozgó vasakat: 1999-re, éppen a millenniumpánik idejére készen is állt a festői Gräfenhainichen mellett elterülő Ferropolis ("vasváros"), de már abban az évben ide tette át székhelyét az 1997-ben indult, a maga nemében páratlan Melt! fesztiválsorozat is. Azóta minden évben (kivéve 2003-at - akkor pénzügyi malőrök miatt végül törölték az egész rendezvényt) ide gyűlik a zenét szerető, zömmel ifjú közönség, mégpedig egyre nagyobb számban - a jegyeladások alapján idén nézőcsúcsot döntöttek, pedig már tavaly is több mint húszezren váltottak belépőt. A fesztivál műsorpolitikája módfelett vonzó: egy színtérre hozni a lehető legtöbb kortárs és kreatívan "szórakoztató" zenét - a lazább gitármuzsikáktól a durvább-közérthetőbb elektronikáig, a beteg elektrodiszkótól a moderált indie tánczenéig.

Első napi, a tervezettnél kicsit későbbi megérkezésünkkor (péntek éjfélkor) a fedett Gemini színpadon például a kanadai Crystal Castles szórakoztatja a helyszínt csordulásig megtöltő publikumot, amely vad ugrándozással és a szövegek ütemes kántálásával hálálja meg a kétségtelenül dinamikus elektropop-produkciót. Eközben

a főszínpadon már kezd

a lassan két évtizede a színpadot koptató skót Travis, amely jelentős rutinnal, s láthatóan értő közönség előtt adja elő a maga decens brit gitárpopját: fülbemászó dallamok, remekül énekelhető refrének, csekély mértékű izgalom, de hát úgy tűnik, ez a háborítatlan nyugalom ára. Gyorsan odébb is sétálunk, hiszen a Big Wheelnek nevezett tánctéren a tavaly nálunk is vendégeskedő Matthew Herbert pakolja a zenéket. Meg kell állapítani, hogy a maestro ezúttal egy kissé technoidabb zenéket táplált a lejátszókba - mintegy a korszellemnek ("vissza a gyökerekhez") is engedve kicsinyég. Az őserejű, kíméletlenül kopogós techno bosszúszomjasan visszatér: ezt már sokan, régóta mondják, s Herbert nem csupán hallgat a kor szavára, de lehetőségeihez mérten diktálja is a trendet. Mindenesetre egy idő után ő is oldottabb zenékbe vált (tényleg, ha valaki még emlékszik rá, az előző évtized végén még funky technónak hívták azt, amit ma - jobb híján - minimálnak), majd hanyag eleganciával káoszba fullaszt egy átkeverést, hogy kisvártatva távozzon is a helyszínről. S még nincs vége a szabadtéri diszkóvarázsnak, hiszen a bonyolult lelkű hamburgi dj/producer, Koze szettje csak ezután következik - nos, ő aztán tökéletesen tisztában van vele, hogyan lehet szórakoztató modorban móresre tanítani, de leginkább táncra perdíteni az amúgy is erre pályázó partizókat. Stefan Kozalla (hiszen ez a valódi neve) kivételes érzékkel pakolja össze a maguk látszólagos szikárságában is érzelemgazdag, négynegyedes minimal/tech/house tánczenéket, melyekhez kiváló kulisszát jelentenek a fölénk magasodó, Transformer-szerű bányagépek. Ha pedig valaki igazán meg tudja ragadni a hely szellemét, az éppen Aphex Twin, aki bűntársával, Heckerrel vállvetve gurít egy ritka dinamikus és a maga sokkoló módján kifejezetten szórakoztató elektronikus live-actet. Az elején még csak afféle puffogó, dubstep jellegű bemelegítő számok szólnak, hogy aztán beinduljon az alkotók agya és a gépek memóriája: darabokra tördelt zenei szekvenciák, muzsikatörmelékek, egy elpusztult audiohagyomány szétmorzsolt darabjai zuhognak közénk villódzó képek kíséretében - fájdalom, de a természet is alkalmazkodik e hangulathoz, s a programban ezúttal háromórányi felhőszakadás következik, melynek végső fázisait a szerző kénytelen a közeli kemping egyik mobilvécéjében átvészelni sűrű káromkodás és zoknifacsarás kíséretében.

Másnap kicsit korábban, még világosban érkezünk, így van idő jobban szemrevételezni a műholdfotók alapján meglehetősen morbidnak tűnő tájat: gyorsan kiderül, hogy a képek megfelelnek a valóságnak, s Ferropolis földnyelve valóban egy hatalmas bányató közepébe nyúlik - mi pedig az egykori NDK egyik legnagyobb külszíni barnaszénfejtésének kellős közepén állunk. Mire sikeresen becsekkolunk, már nagyban játszik Erlend Sye és berlini zenészekből rekrutált népi zenekara, a Whitest Boy Alive. Bár két, egyaránt figyelemre méltó dalokat felvonultató albuma is bőven elégséges nyersanyagot kínálna ahhoz, hogy kitöltse a rendelkezésére álló szűk órát, ő régi jó szokásához híven nem éri be ennyivel. Megérkezésünkkor például a Max Romeo-féle Chase The Devilt játsszák, majd némi saját matéria (így élőben inkább kedvesen idétlen, mintsem melankolikus, jól táncolható, finom gitárzene) után előveszik a kilencvenes évek egyik leghírhedtebb eurodance slágerét (Robyn: Show Me Love), s rá kell jönnünk: az ő előadásukban ez is csak egy finom szerelmes dal.

Az utánuk következő Animal Collective ehhez képest egy elidegenítő elemekben gazdag, pontosan 62 perces hang-kép orgiát szolgáltat, mely messze több, mint idén megjelent (s méltán ünnepelt) Merriweather Post Pavilion albumuk puszta prezentációja. Először is a programnak csak kisebb, bár igen markáns részét teszik ki az új album dalai, másrészt azok is kellőképpen kicsavarva, felboncolva, kásásra-sistergősre keverve tálaltatnak (két oldalt Geologist és Panda Bear fehér lepelborítású asztalok és kütyüik fölé görnyed, középen Avey Tare kántálja a dalokat, és néha gitározik). Látványosan ütközik agyunkban a dalok melodikus magja és a kiszerelés keresett disszonanciája - mindehhez jön még egy megfelelően hatásos vizuális háttér, profi VJ-munka. Voltaképpen felfedezhetők az összefüggő zenei kulissza építőkövei, elhangzik az új lemezről például az In The Flowers, a Summertime Clothes (erre már csaknem táncolnak is), a My Girls, vagy a végén a szinte karneváli Brother Sport, ahogy az előző album "slágerszáma", a Fireworks is - utóbbi képileg is alaposan felcímkézve. Azt azonban meg kell hagyni, hogy az AC produkciója relatíve keveseket villanyoz fel (annál feltűnőbb az ő izgatott szaladgálásuk) - ehhez képest a következő produkció, a francia Phoenix gátlástalan, s nem kicsit anglomán gitárpopjára

ezrek őrjöngenek

Amúgy nem érdemtelenül: a kompozíciós technikájában a Noel Gallagher-i utat követő, sőt még meg is fejelő kis csapat nagyon profi - atomerősen szólnak, s egyszerűen minden számuk sláger. Az este folyamán látott, néha live-actezésbe hajló dj-produkciók sem hagynak maguk után kívánnivalót: Hell szokás szerint hideg kegyetlenséggel intézi el az elektroid/technoid zenék rajongóit, a kanadai MSTRKRFT pedig megdöbbentő betétszámokkal (például Queen: Bohemian Rhapsody) ülteti hintába a már amúgy is bepörgött publikumot. Mikor visszatérünk a nagyszínpadhoz, éppen a Bloc Party prezentálja elegyesen izgalmas portfólióját - kár, hogy az ő zenéjük csak ritka alkalmakkor jön be, éppen ezért hazafelé menet inkább bekukkantunk a Melt! Klub sátorba. Itt azután, mintegy keretbe foglalva az estét, Bergen-Berlin Mash-Up-Surprise címszó alatt megint csak Erlend és vidám barátai vadítják a publikumot, néha egyszerre másfél tucatnyian lebzselnek aktívan a színpadon. A menüben pedig a jó kis WBA-számok mellett ordas meglepetések - a Haddaway-féle 1992-es What Is Love gitárpopba fordítását például egyszerűen nem lehet röhögés nélkül kibírni. Részünkről ennyi volt a fesztivál, a harmadik napot, egyéb programunk miatt, sikeresen elblicceljük. A kedves olvasónak pedig csak ajánlani tudjuk: kóstoljon bele más fesztiválokba is, akár határainkon túl, s ne érje be feltétlenül a helyben feltálalt, néha kifejezetten kalóriaszegény menüvel.

Gräfenhainichen, július 17-18.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.