Koncert - Sárból embert - Melt! fesztivál

  • - minek -
  • 2009. július 30.

Zene

Tizenkettedszer rendezték meg idén Európa egyik legrangosabb és legerősebb könnyűzenei fesztiválját. Bár az eső nem kímélte a résztvevőket, ez cseppet sem vont le az esemény élvezeti értékéből.
Tizenkettedszer rendezték meg idén Európa egyik legrangosabb és legerősebb könnyűzenei fesztiválját. Bár az eső nem kímélte a résztvevőket, ez cseppet sem vont le az esemény élvezeti értékéből.

Kevéssel a német egyesítés után született meg egy speciális szabadtéri múzeum ötlete: bemutatni azon böhöm monstrumokat, gigantikus exkavátorokat, melyek évtizedeken keresztül tépték (s helyenként ma is szaggatják) kontinensünk, sőt Földünk amúgy is megkínzott felszínét. A projektbe hivatalosan is beszállt Szász-Anhalt tartomány kormánya, s szépen lassan össze is hordták a spektákulumhoz szükséges mozgó vasakat: 1999-re, éppen a millenniumpánik idejére készen is állt a festői Gräfenhainichen mellett elterülő Ferropolis ("vasváros"), de már abban az évben ide tette át székhelyét az 1997-ben indult, a maga nemében páratlan Melt! fesztiválsorozat is. Azóta minden évben (kivéve 2003-at - akkor pénzügyi malőrök miatt végül törölték az egész rendezvényt) ide gyűlik a zenét szerető, zömmel ifjú közönség, mégpedig egyre nagyobb számban - a jegyeladások alapján idén nézőcsúcsot döntöttek, pedig már tavaly is több mint húszezren váltottak belépőt. A fesztivál műsorpolitikája módfelett vonzó: egy színtérre hozni a lehető legtöbb kortárs és kreatívan "szórakoztató" zenét - a lazább gitármuzsikáktól a durvább-közérthetőbb elektronikáig, a beteg elektrodiszkótól a moderált indie tánczenéig.

Első napi, a tervezettnél kicsit későbbi megérkezésünkkor (péntek éjfélkor) a fedett Gemini színpadon például a kanadai Crystal Castles szórakoztatja a helyszínt csordulásig megtöltő publikumot, amely vad ugrándozással és a szövegek ütemes kántálásával hálálja meg a kétségtelenül dinamikus elektropop-produkciót. Eközben

a főszínpadon már kezd

a lassan két évtizede a színpadot koptató skót Travis, amely jelentős rutinnal, s láthatóan értő közönség előtt adja elő a maga decens brit gitárpopját: fülbemászó dallamok, remekül énekelhető refrének, csekély mértékű izgalom, de hát úgy tűnik, ez a háborítatlan nyugalom ára. Gyorsan odébb is sétálunk, hiszen a Big Wheelnek nevezett tánctéren a tavaly nálunk is vendégeskedő Matthew Herbert pakolja a zenéket. Meg kell állapítani, hogy a maestro ezúttal egy kissé technoidabb zenéket táplált a lejátszókba - mintegy a korszellemnek ("vissza a gyökerekhez") is engedve kicsinyég. Az őserejű, kíméletlenül kopogós techno bosszúszomjasan visszatér: ezt már sokan, régóta mondják, s Herbert nem csupán hallgat a kor szavára, de lehetőségeihez mérten diktálja is a trendet. Mindenesetre egy idő után ő is oldottabb zenékbe vált (tényleg, ha valaki még emlékszik rá, az előző évtized végén még funky technónak hívták azt, amit ma - jobb híján - minimálnak), majd hanyag eleganciával káoszba fullaszt egy átkeverést, hogy kisvártatva távozzon is a helyszínről. S még nincs vége a szabadtéri diszkóvarázsnak, hiszen a bonyolult lelkű hamburgi dj/producer, Koze szettje csak ezután következik - nos, ő aztán tökéletesen tisztában van vele, hogyan lehet szórakoztató modorban móresre tanítani, de leginkább táncra perdíteni az amúgy is erre pályázó partizókat. Stefan Kozalla (hiszen ez a valódi neve) kivételes érzékkel pakolja össze a maguk látszólagos szikárságában is érzelemgazdag, négynegyedes minimal/tech/house tánczenéket, melyekhez kiváló kulisszát jelentenek a fölénk magasodó, Transformer-szerű bányagépek. Ha pedig valaki igazán meg tudja ragadni a hely szellemét, az éppen Aphex Twin, aki bűntársával, Heckerrel vállvetve gurít egy ritka dinamikus és a maga sokkoló módján kifejezetten szórakoztató elektronikus live-actet. Az elején még csak afféle puffogó, dubstep jellegű bemelegítő számok szólnak, hogy aztán beinduljon az alkotók agya és a gépek memóriája: darabokra tördelt zenei szekvenciák, muzsikatörmelékek, egy elpusztult audiohagyomány szétmorzsolt darabjai zuhognak közénk villódzó képek kíséretében - fájdalom, de a természet is alkalmazkodik e hangulathoz, s a programban ezúttal háromórányi felhőszakadás következik, melynek végső fázisait a szerző kénytelen a közeli kemping egyik mobilvécéjében átvészelni sűrű káromkodás és zoknifacsarás kíséretében.

Másnap kicsit korábban, még világosban érkezünk, így van idő jobban szemrevételezni a műholdfotók alapján meglehetősen morbidnak tűnő tájat: gyorsan kiderül, hogy a képek megfelelnek a valóságnak, s Ferropolis földnyelve valóban egy hatalmas bányató közepébe nyúlik - mi pedig az egykori NDK egyik legnagyobb külszíni barnaszénfejtésének kellős közepén állunk. Mire sikeresen becsekkolunk, már nagyban játszik Erlend Sye és berlini zenészekből rekrutált népi zenekara, a Whitest Boy Alive. Bár két, egyaránt figyelemre méltó dalokat felvonultató albuma is bőven elégséges nyersanyagot kínálna ahhoz, hogy kitöltse a rendelkezésére álló szűk órát, ő régi jó szokásához híven nem éri be ennyivel. Megérkezésünkkor például a Max Romeo-féle Chase The Devilt játsszák, majd némi saját matéria (így élőben inkább kedvesen idétlen, mintsem melankolikus, jól táncolható, finom gitárzene) után előveszik a kilencvenes évek egyik leghírhedtebb eurodance slágerét (Robyn: Show Me Love), s rá kell jönnünk: az ő előadásukban ez is csak egy finom szerelmes dal.

Az utánuk következő Animal Collective ehhez képest egy elidegenítő elemekben gazdag, pontosan 62 perces hang-kép orgiát szolgáltat, mely messze több, mint idén megjelent (s méltán ünnepelt) Merriweather Post Pavilion albumuk puszta prezentációja. Először is a programnak csak kisebb, bár igen markáns részét teszik ki az új album dalai, másrészt azok is kellőképpen kicsavarva, felboncolva, kásásra-sistergősre keverve tálaltatnak (két oldalt Geologist és Panda Bear fehér lepelborítású asztalok és kütyüik fölé görnyed, középen Avey Tare kántálja a dalokat, és néha gitározik). Látványosan ütközik agyunkban a dalok melodikus magja és a kiszerelés keresett disszonanciája - mindehhez jön még egy megfelelően hatásos vizuális háttér, profi VJ-munka. Voltaképpen felfedezhetők az összefüggő zenei kulissza építőkövei, elhangzik az új lemezről például az In The Flowers, a Summertime Clothes (erre már csaknem táncolnak is), a My Girls, vagy a végén a szinte karneváli Brother Sport, ahogy az előző album "slágerszáma", a Fireworks is - utóbbi képileg is alaposan felcímkézve. Azt azonban meg kell hagyni, hogy az AC produkciója relatíve keveseket villanyoz fel (annál feltűnőbb az ő izgatott szaladgálásuk) - ehhez képest a következő produkció, a francia Phoenix gátlástalan, s nem kicsit anglomán gitárpopjára

ezrek őrjöngenek

Amúgy nem érdemtelenül: a kompozíciós technikájában a Noel Gallagher-i utat követő, sőt még meg is fejelő kis csapat nagyon profi - atomerősen szólnak, s egyszerűen minden számuk sláger. Az este folyamán látott, néha live-actezésbe hajló dj-produkciók sem hagynak maguk után kívánnivalót: Hell szokás szerint hideg kegyetlenséggel intézi el az elektroid/technoid zenék rajongóit, a kanadai MSTRKRFT pedig megdöbbentő betétszámokkal (például Queen: Bohemian Rhapsody) ülteti hintába a már amúgy is bepörgött publikumot. Mikor visszatérünk a nagyszínpadhoz, éppen a Bloc Party prezentálja elegyesen izgalmas portfólióját - kár, hogy az ő zenéjük csak ritka alkalmakkor jön be, éppen ezért hazafelé menet inkább bekukkantunk a Melt! Klub sátorba. Itt azután, mintegy keretbe foglalva az estét, Bergen-Berlin Mash-Up-Surprise címszó alatt megint csak Erlend és vidám barátai vadítják a publikumot, néha egyszerre másfél tucatnyian lebzselnek aktívan a színpadon. A menüben pedig a jó kis WBA-számok mellett ordas meglepetések - a Haddaway-féle 1992-es What Is Love gitárpopba fordítását például egyszerűen nem lehet röhögés nélkül kibírni. Részünkről ennyi volt a fesztivál, a harmadik napot, egyéb programunk miatt, sikeresen elblicceljük. A kedves olvasónak pedig csak ajánlani tudjuk: kóstoljon bele más fesztiválokba is, akár határainkon túl, s ne érje be feltétlenül a helyben feltálalt, néha kifejezetten kalóriaszegény menüvel.

GrTizenkettedszer rendezték meg idén Európa egyik legrangosabb és legerősebb könnyűzenei fesztiválját. Bár az eső nem kímélte a résztvevőket, ez cseppet sem vont le az esemény élvezeti értékéből.

Kevéssel a német egyesítés után született meg egy speciális szabadtéri múzeum ötlete: bemutatni azon böhöm monstrumokat, gigantikus exkavátorokat, melyek évtizedeken keresztül tépték (s helyenként ma is szaggatják) kontinensünk, sőt Földünk amúgy is megkínzott felszínét. A projektbe hivatalosan is beszállt Szász-Anhalt tartomány kormánya, s szépen lassan össze is hordták a spektákulumhoz szükséges mozgó vasakat: 1999-re, éppen a millenniumpánik idejére készen is állt a festői Gräfenhainichen mellett elterülő Ferropolis ("vasváros"), de már abban az évben ide tette át székhelyét az 1997-ben indult, a maga nemében páratlan Melt! fesztiválsorozat is. Azóta minden évben (kivéve 2003-at - akkor pénzügyi malőrök miatt végül törölték az egész rendezvényt) ide gyűlik a zenét szerető, zömmel ifjú közönség, mégpedig egyre nagyobb számban - a jegyeladások alapján idén nézőcsúcsot döntöttek, pedig már tavaly is több mint húszezren váltottak belépőt. A fesztivál műsorpolitikája módfelett vonzó: egy színtérre hozni a lehető legtöbb kortárs és kreatívan "szórakoztató" zenét - a lazább gitármuzsikáktól a durvább-közérthetőbb elektronikáig, a beteg elektrodiszkótól a moderált indie tánczenéig.

Első napi, a tervezettnél kicsit későbbi megérkezésünkkor (péntek éjfélkor) a fedett Gemini színpadon például a kanadai Crystal Castles szórakoztatja a helyszínt csordulásig megtöltő publikumot, amely vad ugrándozással és a szövegek ütemes kántálásával hálálja meg a kétségtelenül dinamikus elektropop-produkciót. Eközben

a főszínpadon már kezd

a lassan két évtizede a színpadot koptató skót Travis, amely jelentős rutinnal, s láthatóan értő közönség előtt adja elő a maga decens brit gitárpopját: fülbemászó dallamok, remekül énekelhető refrének, csekély mértékű izgalom, de hát úgy tűnik, ez a háborítatlan nyugalom ára. Gyorsan odébb is sétálunk, hiszen a Big Wheelnek nevezett tánctéren a tavaly nálunk is vendégeskedő Matthew Herbert pakolja a zenéket. Meg kell állapítani, hogy a maestro ezúttal egy kissé technoidabb zenéket táplált a lejátszókba - mintegy a korszellemnek ("vissza a gyökerekhez") is engedve kicsinyég. Az őserejű, kíméletlenül kopogós techno bosszúszomjasan visszatér: ezt már sokan, régóta mondják, s Herbert nem csupán hallgat a kor szavára, de lehetőségeihez mérten diktálja is a trendet. Mindenesetre egy idő után ő is oldottabb zenékbe vált (tényleg, ha valaki még emlékszik rá, az előző évtized végén még funky technónak hívták azt, amit ma - jobb híján - minimálnak), majd hanyag eleganciával káoszba fullaszt egy átkeverést, hogy kisvártatva távozzon is a helyszínről. S még nincs vége a szabadtéri diszkóvarázsnak, hiszen a bonyolult lelkű hamburgi dj/producer, Koze szettje csak ezután következik - nos, ő aztán tökéletesen tisztában van vele, hogyan lehet szórakoztató modorban móresre tanítani, de leginkább táncra perdíteni az amúgy is erre pályázó partizókat. Stefan Kozalla (hiszen ez a valódi neve) kivételes érzékkel pakolja össze a maguk látszólagos szikárságában is érzelemgazdag, négynegyedes minimal/tech/house tánczenéket, melyekhez kiváló kulisszát jelentenek a fölénk magasodó, Transformer-szerű bányagépek. Ha pedig valaki igazán meg tudja ragadni a hely szellemét, az éppen Aphex Twin, aki bűntársával, Heckerrel vállvetve gurít egy ritka dinamikus és a maga sokkoló módján kifejezetten szórakoztató elektronikus live-actet. Az elején még csak afféle puffogó, dubstep jellegű bemelegítő számok szólnak, hogy aztán beinduljon az alkotók agya és a gépek memóriája: darabokra tördelt zenei szekvenciák, muzsikatörmelékek, egy elpusztult audiohagyomány szétmorzsolt darabjai zuhognak közénk villódzó képek kíséretében - fájdalom, de a természet is alkalmazkodik e hangulathoz, s a programban ezúttal háromórányi felhőszakadás következik, melynek végső fázisait a szerző kénytelen a közeli kemping egyik mobilvécéjében átvészelni sűrű káromkodás és zoknifacsarás kíséretében.

Másnap kicsit korábban, még világosban érkezünk, így van idő jobban szemrevételezni a műholdfotók alapján meglehetősen morbidnak tűnő tájat: gyorsan kiderül, hogy a képek megfelelnek a valóságnak, s Ferropolis földnyelve valóban egy hatalmas bányató közepébe nyúlik - mi pedig az egykori NDK egyik legnagyobb külszíni barnaszénfejtésének kellős közepén állunk. Mire sikeresen becsekkolunk, már nagyban játszik Erlend Sye és berlini zenészekből rekrutált népi zenekara, a Whitest Boy Alive. Bár két, egyaránt figyelemre méltó dalokat felvonultató albuma is bőven elégséges nyersanyagot kínálna ahhoz, hogy kitöltse a rendelkezésére álló szűk órát, ő régi jó szokásához híven nem éri be ennyivel. Megérkezésünkkor például a Max Romeo-féle Chase The Devilt játsszák, majd némi saját matéria (így élőben inkább kedvesen idétlen, mintsem melankolikus, jól táncolható, finom gitárzene) után előveszik a kilencvenes évek egyik leghírhedtebb eurodance slágerét (Robyn: Show Me Love), s rá kell jönnünk: az ő előadásukban ez is csak egy finom szerelmes dal.

Az utánuk következő Animal Collective ehhez képest egy elidegenítő elemekben gazdag, pontosan 62 perces hang-kép orgiát szolgáltat, mely messze több, mint idén megjelent (s méltán ünnepelt) Merriweather Post Pavilion albumuk puszta prezentációja. Először is a programnak csak kisebb, bár igen markáns részét teszik ki az új album dalai, másrészt azok is kellőképpen kicsavarva, felboncolva, kásásra-sistergősre keverve tálaltatnak (két oldalt Geologist és Panda Bear fehér lepelborítású asztalok és kütyüik fölé görnyed, középen Avey Tare kántálja a dalokat, és néha gitározik). Látványosan ütközik agyunkban a dalok melodikus magja és a kiszerelés keresett disszonanciája - mindehhez jön még egy megfelelően hatásos vizuális háttér, profi VJ-munka. Voltaképpen felfedezhetők az összefüggő zenei kulissza építőkövei, elhangzik az új lemezről például az In The Flowers, a Summertime Clothes (erre már csaknem táncolnak is), a My Girls, vagy a végén a szinte karneváli Brother Sport, ahogy az előző album "slágerszáma", a Fireworks is - utóbbi képileg is alaposan felcímkézve. Azt azonban meg kell hagyni, hogy az AC produkciója relatíve keveseket villanyoz fel (annál feltűnőbb az ő izgatott szaladgálásuk) - ehhez képest a következő produkció, a francia Phoenix gátlástalan, s nem kicsit anglomán gitárpopjára

ezrek őrjöngenek

Amúgy nem érdemtelenül: a kompozíciós technikájában a Noel Gallagher-i utat követő, sőt még meg is fejelő kis csapat nagyon profi - atomerősen szólnak, s egyszerűen minden számuk sláger. Az este folyamán látott, néha live-actezésbe hajló dj-produkciók sem hagynak maguk után kívánnivalót: Hell szokás szerint hideg kegyetlenséggel intézi el az elektroid/technoid zenék rajongóit, a kanadai MSTRKRFT pedig megdöbbentő betétszámokkal (például Queen: Bohemian Rhapsody) ülteti hintába a már amúgy is bepörgött publikumot. Mikor visszatérünk a nagyszínpadhoz, éppen a Bloc Party prezentálja elegyesen izgalmas portfólióját - kár, hogy az ő zenéjük csak ritka alkalmakkor jön be, éppen ezért hazafelé menet inkább bekukkantunk a Melt! Klub sátorba. Itt azután, mintegy keretbe foglalva az estét, Bergen-Berlin Mash-Up-Surprise címszó alatt megint csak Erlend és vidám barátai vadítják a publikumot, néha egyszerre másfél tucatnyian lebzselnek aktívan a színpadon. A menüben pedig a jó kis WBA-számok mellett ordas meglepetések - a Haddaway-féle 1992-es What Is Love gitárpopba fordítását például egyszerűen nem lehet röhögés nélkül kibírni. Részünkről ennyi volt a fesztivál, a harmadik napot, egyéb programunk miatt, sikeresen elblicceljük. A kedves olvasónak pedig csak ajánlani tudjuk: kóstoljon bele más fesztiválokba is, akár határainkon túl, s ne érje be feltétlenül a helyben feltálalt, néha kifejezetten kalóriaszegény menüvel.

Gräfenhainichen, július 17-18.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.