koncert - SUNNO)))

  • - greff -
  • 2009. november 5.

Zene

Parazitakráteren át a felszínre robbanó lávát vagy leomló gleccsert (szerencsére) kevesen figyelhetnek meg közvetlen közelről, így voltaképp hálásak lehetünk a hírhedt amerikai zenekar két gitárosának, hogy speciális (és nagyszámú: nagyjából négy hagyományos rockzenekarra elég felszerelés volt a színpadon) erősítőikkel olyasféle kattogást, zúgást, levegőremegést képesek előidézni egy klub biztonságos légterében, mint amilyet elementáris természeti fenomének kísérőjelenségének tudunk, illetve képzelünk. Műsora első felében a SunnO))) nem zenét játszik, hanem a mindent beborító alapzajban hanghullámokat lökdös a meglepően nagyszámú, négy-ötszáz fős közönség gyomrának, fejének, mellkasának.
Parazitakráteren át a felszínre robbanó lávát vagy leomló gleccsert (szerencsére) kevesen figyelhetnek meg közvetlen közelrõl, így voltaképp hálásak lehetünk a hírhedt amerikai zenekar két gitárosának, hogy speciális (és nagyszámú: nagyjából négy hagyományos rockzenekarra elég felszerelés volt a színpadon) erõsítõikkel olyasféle kattogást, zúgást, levegõremegést képesek elõidézni egy klub biztonságos légterében, mint amilyet elementáris természeti fenomének kísérõjelenségének tudunk, illetve képzelünk. Mûsora elsõ felében a SunnO))) nem zenét játszik, hanem a mindent beborító alapzajban hanghullámokat lökdös a meglepõen nagyszámú, négy-ötszáz fõs közönség gyomrának, fejének, mellkasának. A fizikai érzet intenzitása rendkívüli, de még egy ilyen brutális testi élmény szenzációja is el tud párologni harminc perc alatt - a hangszobrászat elvetemült csuklyásai jó érzékkel éppen ennyi idõ után kanyarítják új irányba mûsorukat.

A program második fele színház. A zaj jól kitalált dramaturgia szerint hol csendesedik, hol újra erõszakosan vibrál, hallható szerepe lesz a zongora mögött görnyedõ harmadik hangszeresnek is, a csengõ-bongó audiodíszletben pedig Csihar Attila adja elõ sajátos metamorfózis-performanszát. Csuklyában indít õ is, Lugosi Béla erõs akcentusával (és gesztusaival) angolul csalogatja magához a szellemeket, aztán egy maszkkal eltünteti az arcát, végül vérmázas zsákból, gyökérzetbõl, ágakból és egy pihenõ varjúbábból (!) összevarrt grandiózus jelmezben, két világ között tántorgó rönklényként zárja az elõadást. Hangjával követi az átformálódást: hagyományosabb színekkel indít, aztán az olykor visszafelé elsziszegett szavak hörgéssel kevert gregorián dallamokba, a fájdalomküszöb közelében zúgó gitárokat is túlzengõ torokéneklésbe, végül egyetlen szó mániákus ismételgetését kísérõ halálsikolyokba fordulnak. Kényelmetlenül komikus, egyúttal végtelenül nyomasztó produkciója eleven emlék marad.

A38 hajó, október 27.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.