Koncert - Tökéletes helyettes - A Kyuss Lives! Budapesten

  • Vincze Ádám
  • 2011. március 24.

Zene

Valahol sejthető volt - bár igazán komolyan senki nem reménykedett benne -, hogy a kilencvenes évek közepén feloszlott Kyuss még ebben az életben újra színpadra fog lépni. A kaliforniai Palm Desertből indult zenekar már létezésének ideje alatt maga volt a legenda: hihetetlen történetek szóltak arról, hogy a sivatag közepén adtak koncerteket a néhány száz fős haveri körüknek - mellesleg ezekből az úgynevezett generátorpartikból indult az ottani stoner rock színtér nagy része -, és a lemezeik is egyből megkerülhetetlennek tűntek.
A debütáló Wretch kivételével, ami mondjuk csak egy jelzésértékű szárnypróbálgatás volt egy később legendássá váló zenekartól, három olyan lemezzel (Blues for the Red Sun, 1992; Welcome to Sky Valley 1994; ...And the Circus Leaves Town, 1995) büszkélkedhetnek, amelyek nemcsak elejüktől a végükig hibátlanok, de műfajteremtőek is: a pincemélyre hangolt, búgó gitár, a vele összemosódó basszusgitár, a pszichedelikus témázgatások és a rájuk helyezett hanyag énekdallamok ezeken az anyagokon formálódtak először stílussá, majd később divattá és klisévé.

A Kyuss után a védjegyszerű gitárhangzásáról és játékáról ismert langaléta, gyufafejű Josh Homme futotta be a legnagyobb karriert a Queens Of The Stone Age-dzsel - ahol néhány évig az első két Kyuss-lemezen játszó Nick Oliveri basszusgitáros volt a társa -, míg a többiek az anyazenekarnál jóval kisebb volumenű dolgokban vettek részt. John Garcia énekes előbb a Slo Burn, majd a Unida és a Hermano frontembere lett, míg Brant Björk a dobcucc mögül kiszállva gitáros-énekesként készíti laza, jammelős, retrós anyagait. Tavaly Garcia már futott egy európai kört a Garcia Plays Kyuss nevű formációjával, ahol az egykori Celestial Season (egy holland stoner rock zenekar) tagjaival, valamint a Kyuss Lives!-ben is gitározó Bruno Feveryvel játszotta a Kyuss dalait. Innentől kezdve pedig már csak egy lépés volt összehozni a mostani felállást, amiből egyedül Josh Homme szorult ki: ezen a turnén a Wretch és a Blues for the Red Sun ritmusszekciója, tehát Oliveri és Björk játszik Feveryvel és Garciával kiegészülve egy komplett Kyuss-műsort.

Ez persze még úgy is egy tribute zenekar, hogy a Blues... zenészeinek háromnegyede ott játszott a színpadon: Bruno Fevery nem akar és nem is tud Josh Homme lenni, hiába kezdett kölyökkorában egy Kyuss-dalokat játszó zenekarban. Sem a gitárhangzás, sem a gitározás nem olyan volt, mint a lemezeken: az aljas, gyomorra ható búgás helyett egy sokkal élesebb, pregnánsabb gitárjátékot hallhattunk, ami a felvételekkel szöges ellentétben teljesen külön életet élt Oliveri basszusgitárjától. A Kyuss Lives!-ben viszont pont az a szimpatikus, hogy egyáltalán nem akarnak Kyuss lenni (bár interjúnkban John Garcia emlegeti, hogy készülni fog új lemez is: nos, azt nagyon nem kéne), pusztán elnyomják a Kyuss-besztofot, és ennyi. Tribute bandának pedig ennél autentikusabban nehéz lenni, még akkor is, ha az utolsó Kyuss-lemez dalainál, amit a Garcia, Homme, Scott Reeder és Alfredo Hernandez felállásban készített a csapat, az a fura helyzet állt elő, hogy csak az énekes volt ott azok közül, akik játszottak a lemezen.

Ha viszont képesek voltunk elvonatkoztatni a fentiektől, akkor gyakorlatilag egyetlenegy hibát lehetett felróni ennek a koncertnek, mégpedig azt, hogy a Sky Valley legmegindítóbb dalát, a Demon Cleanert nem játszották el. Viszont a szintén erről az albumról származó szívszorító Whitewatert igen, decensen elhúzott jammelésbe fullasztva, aztán indításnak elővették a Sky Valley nyitódalát, a Gardeniát, majd a Hurricane-Thumb kettőst, a végén pedig egy kegyetlen Spaceship Landing és Green Machine füzérrel zártak, tökéletes hangzással, kellően slendrián dobolással és Oliveri minimál basszusgitározásával megemelve. Innentől kezdve nem lehet savanyú a szőlő - csak csináljanak még három-négy európai kört, és azt se bánom, ha egyiken sem lesz Demon Cleaner.

PetőÞ Csarnok, március 20.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.