Koncert - Tökéletes helyettes - A Kyuss Lives! Budapesten

  • Vincze Ádám
  • 2011. március 24.

Zene

Valahol sejthető volt - bár igazán komolyan senki nem reménykedett benne -, hogy a kilencvenes évek közepén feloszlott Kyuss még ebben az életben újra színpadra fog lépni. A kaliforniai Palm Desertből indult zenekar már létezésének ideje alatt maga volt a legenda: hihetetlen történetek szóltak arról, hogy a sivatag közepén adtak koncerteket a néhány száz fős haveri körüknek - mellesleg ezekből az úgynevezett generátorpartikból indult az ottani stoner rock színtér nagy része -, és a lemezeik is egyből megkerülhetetlennek tűntek.
A debütáló Wretch kivételével, ami mondjuk csak egy jelzésértékű szárnypróbálgatás volt egy később legendássá váló zenekartól, három olyan lemezzel (Blues for the Red Sun, 1992; Welcome to Sky Valley 1994; ...And the Circus Leaves Town, 1995) büszkélkedhetnek, amelyek nemcsak elejüktől a végükig hibátlanok, de műfajteremtőek is: a pincemélyre hangolt, búgó gitár, a vele összemosódó basszusgitár, a pszichedelikus témázgatások és a rájuk helyezett hanyag énekdallamok ezeken az anyagokon formálódtak először stílussá, majd később divattá és klisévé.

A Kyuss után a védjegyszerű gitárhangzásáról és játékáról ismert langaléta, gyufafejű Josh Homme futotta be a legnagyobb karriert a Queens Of The Stone Age-dzsel - ahol néhány évig az első két Kyuss-lemezen játszó Nick Oliveri basszusgitáros volt a társa -, míg a többiek az anyazenekarnál jóval kisebb volumenű dolgokban vettek részt. John Garcia énekes előbb a Slo Burn, majd a Unida és a Hermano frontembere lett, míg Brant Björk a dobcucc mögül kiszállva gitáros-énekesként készíti laza, jammelős, retrós anyagait. Tavaly Garcia már futott egy európai kört a Garcia Plays Kyuss nevű formációjával, ahol az egykori Celestial Season (egy holland stoner rock zenekar) tagjaival, valamint a Kyuss Lives!-ben is gitározó Bruno Feveryvel játszotta a Kyuss dalait. Innentől kezdve pedig már csak egy lépés volt összehozni a mostani felállást, amiből egyedül Josh Homme szorult ki: ezen a turnén a Wretch és a Blues for the Red Sun ritmusszekciója, tehát Oliveri és Björk játszik Feveryvel és Garciával kiegészülve egy komplett Kyuss-műsort.

Ez persze még úgy is egy tribute zenekar, hogy a Blues... zenészeinek háromnegyede ott játszott a színpadon: Bruno Fevery nem akar és nem is tud Josh Homme lenni, hiába kezdett kölyökkorában egy Kyuss-dalokat játszó zenekarban. Sem a gitárhangzás, sem a gitározás nem olyan volt, mint a lemezeken: az aljas, gyomorra ható búgás helyett egy sokkal élesebb, pregnánsabb gitárjátékot hallhattunk, ami a felvételekkel szöges ellentétben teljesen külön életet élt Oliveri basszusgitárjától. A Kyuss Lives!-ben viszont pont az a szimpatikus, hogy egyáltalán nem akarnak Kyuss lenni (bár interjúnkban John Garcia emlegeti, hogy készülni fog új lemez is: nos, azt nagyon nem kéne), pusztán elnyomják a Kyuss-besztofot, és ennyi. Tribute bandának pedig ennél autentikusabban nehéz lenni, még akkor is, ha az utolsó Kyuss-lemez dalainál, amit a Garcia, Homme, Scott Reeder és Alfredo Hernandez felállásban készített a csapat, az a fura helyzet állt elő, hogy csak az énekes volt ott azok közül, akik játszottak a lemezen.

Ha viszont képesek voltunk elvonatkoztatni a fentiektől, akkor gyakorlatilag egyetlenegy hibát lehetett felróni ennek a koncertnek, mégpedig azt, hogy a Sky Valley legmegindítóbb dalát, a Demon Cleanert nem játszották el. Viszont a szintén erről az albumról származó szívszorító Whitewatert igen, decensen elhúzott jammelésbe fullasztva, aztán indításnak elővették a Sky Valley nyitódalát, a Gardeniát, majd a Hurricane-Thumb kettőst, a végén pedig egy kegyetlen Spaceship Landing és Green Machine füzérrel zártak, tökéletes hangzással, kellően slendrián dobolással és Oliveri minimál basszusgitározásával megemelve. Innentől kezdve nem lehet savanyú a szőlő - csak csináljanak még három-négy európai kört, és azt se bánom, ha egyiken sem lesz Demon Cleaner.

PetőÞ Csarnok, március 20.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.