Koncert - Tökéletes helyettes - A Kyuss Lives! Budapesten

  • Vincze Ádám
  • 2011. március 24.

Zene

Valahol sejthető volt - bár igazán komolyan senki nem reménykedett benne -, hogy a kilencvenes évek közepén feloszlott Kyuss még ebben az életben újra színpadra fog lépni. A kaliforniai Palm Desertből indult zenekar már létezésének ideje alatt maga volt a legenda: hihetetlen történetek szóltak arról, hogy a sivatag közepén adtak koncerteket a néhány száz fős haveri körüknek - mellesleg ezekből az úgynevezett generátorpartikból indult az ottani stoner rock színtér nagy része -, és a lemezeik is egyből megkerülhetetlennek tűntek.
A debütáló Wretch kivételével, ami mondjuk csak egy jelzésértékű szárnypróbálgatás volt egy később legendássá váló zenekartól, három olyan lemezzel (Blues for the Red Sun, 1992; Welcome to Sky Valley 1994; ...And the Circus Leaves Town, 1995) büszkélkedhetnek, amelyek nemcsak elejüktől a végükig hibátlanok, de műfajteremtőek is: a pincemélyre hangolt, búgó gitár, a vele összemosódó basszusgitár, a pszichedelikus témázgatások és a rájuk helyezett hanyag énekdallamok ezeken az anyagokon formálódtak először stílussá, majd később divattá és klisévé.

A Kyuss után a védjegyszerű gitárhangzásáról és játékáról ismert langaléta, gyufafejű Josh Homme futotta be a legnagyobb karriert a Queens Of The Stone Age-dzsel - ahol néhány évig az első két Kyuss-lemezen játszó Nick Oliveri basszusgitáros volt a társa -, míg a többiek az anyazenekarnál jóval kisebb volumenű dolgokban vettek részt. John Garcia énekes előbb a Slo Burn, majd a Unida és a Hermano frontembere lett, míg Brant Björk a dobcucc mögül kiszállva gitáros-énekesként készíti laza, jammelős, retrós anyagait. Tavaly Garcia már futott egy európai kört a Garcia Plays Kyuss nevű formációjával, ahol az egykori Celestial Season (egy holland stoner rock zenekar) tagjaival, valamint a Kyuss Lives!-ben is gitározó Bruno Feveryvel játszotta a Kyuss dalait. Innentől kezdve pedig már csak egy lépés volt összehozni a mostani felállást, amiből egyedül Josh Homme szorult ki: ezen a turnén a Wretch és a Blues for the Red Sun ritmusszekciója, tehát Oliveri és Björk játszik Feveryvel és Garciával kiegészülve egy komplett Kyuss-műsort.

Ez persze még úgy is egy tribute zenekar, hogy a Blues... zenészeinek háromnegyede ott játszott a színpadon: Bruno Fevery nem akar és nem is tud Josh Homme lenni, hiába kezdett kölyökkorában egy Kyuss-dalokat játszó zenekarban. Sem a gitárhangzás, sem a gitározás nem olyan volt, mint a lemezeken: az aljas, gyomorra ható búgás helyett egy sokkal élesebb, pregnánsabb gitárjátékot hallhattunk, ami a felvételekkel szöges ellentétben teljesen külön életet élt Oliveri basszusgitárjától. A Kyuss Lives!-ben viszont pont az a szimpatikus, hogy egyáltalán nem akarnak Kyuss lenni (bár interjúnkban John Garcia emlegeti, hogy készülni fog új lemez is: nos, azt nagyon nem kéne), pusztán elnyomják a Kyuss-besztofot, és ennyi. Tribute bandának pedig ennél autentikusabban nehéz lenni, még akkor is, ha az utolsó Kyuss-lemez dalainál, amit a Garcia, Homme, Scott Reeder és Alfredo Hernandez felállásban készített a csapat, az a fura helyzet állt elő, hogy csak az énekes volt ott azok közül, akik játszottak a lemezen.

Ha viszont képesek voltunk elvonatkoztatni a fentiektől, akkor gyakorlatilag egyetlenegy hibát lehetett felróni ennek a koncertnek, mégpedig azt, hogy a Sky Valley legmegindítóbb dalát, a Demon Cleanert nem játszották el. Viszont a szintén erről az albumról származó szívszorító Whitewatert igen, decensen elhúzott jammelésbe fullasztva, aztán indításnak elővették a Sky Valley nyitódalát, a Gardeniát, majd a Hurricane-Thumb kettőst, a végén pedig egy kegyetlen Spaceship Landing és Green Machine füzérrel zártak, tökéletes hangzással, kellően slendrián dobolással és Oliveri minimál basszusgitározásával megemelve. Innentől kezdve nem lehet savanyú a szőlő - csak csináljanak még három-négy európai kört, és azt se bánom, ha egyiken sem lesz Demon Cleaner.

PetőÞ Csarnok, március 20.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.