koncert - ZUBOLY

  • Koncz Linda
  • 2011. március 3.

Zene

Csütörtök este a Pozvakowski melegítette a színpadot az A38 hajón. Régi vágású vetítőgéppel színesítették fellépésüket: archív felvételek peregtek az experimentális rockritmusokra, miközben a hirtelen váltások, a lírai és a zúzós részek izgalmas természetességgel folytak össze számaikban.

Csütörtök este a Pozvakowski melegítette a színpadot az A38 hajón. Régi vágású vetítõgéppel színesítették fellépésüket: archív felvételek peregtek az experimentális rockritmusokra, miközben a hirtelen váltások, a lírai és a zúzós részek izgalmas természetességgel folytak össze számaikban.

Az est fõhõse, a Zuboly, e posztmodern kocsmazenekar sajátos színfoltja a magyar zenei világnak. Brémai muzsikusokként járják be hazánkat a kocsmák és under-ground bárok félhomályától a kivilágított színháztermeken át a vakítóan fehér mûvészeti galériákig. Opera-, musical-, pop-, rock-, rap-, beat-, dzsessz- és folkelemeket ötvöznek játszi könnyedséggel, régi számokat, sõt mûfajokat roncsolnak szét, s ezzel új alakzatokat teremtenek: ahogy Jacko belefolyik náluk egy magyar népdalba, arról esszéket lehetne írni.

A Zuboly intelligens zenét játszik, fejünk és szívünk is élvezi, amit hall. Ezen az estén a spontán ritmusé és szókavalkádé volt a színpad: a zenekar improvizációs koncertet adott. A Másfél millió tépés Magyarországon, a Homeopátia és egyéb slágerek helyett újonnan fabrikált nyugati-keleti fúziókat hallottunk, s ezek a megszokottan meglepõ simasággal olvadtak bele a magyar népi világba: Y.M.C.A helyett D.I.SZ.N." szólt, a legtöbb szöveg a hazai gasztronómia tömõs finomságairól regélt.

Retorikai kreativitásban most sem volt hát hiány, de a ritmus sokszor monotonná vált, a zenei alap unalomig ismétlõdött. Nehéz feladat lehet ennyi zenésznek egyszerre ütemet váltani, tán ezért, hogy a nagybõgõ, a tilinkó, a szaxofon, a brácsa, a duda, a kürt és a beatbox a spontán kalandozás közben most nem evezett vad vizekre, inkább megmaradt a partközeli biztonságosságnál. Ez azonban a közönséget egyáltalán nem zavarta meg abban, hogy kiélje csütörtöki esti lázát úgy, hogy közben - például a túrós csusza szóösszetétel hallatán - a szemek is vidáman összekacsinthattak.

A38 hajó, február 24.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.