koncert - ZUBOLY

  • Koncz Linda
  • 2011. március 3.

Zene

Csütörtök este a Pozvakowski melegítette a színpadot az A38 hajón. Régi vágású vetítőgéppel színesítették fellépésüket: archív felvételek peregtek az experimentális rockritmusokra, miközben a hirtelen váltások, a lírai és a zúzós részek izgalmas természetességgel folytak össze számaikban.

Csütörtök este a Pozvakowski melegítette a színpadot az A38 hajón. Régi vágású vetítõgéppel színesítették fellépésüket: archív felvételek peregtek az experimentális rockritmusokra, miközben a hirtelen váltások, a lírai és a zúzós részek izgalmas természetességgel folytak össze számaikban.

Az est fõhõse, a Zuboly, e posztmodern kocsmazenekar sajátos színfoltja a magyar zenei világnak. Brémai muzsikusokként járják be hazánkat a kocsmák és under-ground bárok félhomályától a kivilágított színháztermeken át a vakítóan fehér mûvészeti galériákig. Opera-, musical-, pop-, rock-, rap-, beat-, dzsessz- és folkelemeket ötvöznek játszi könnyedséggel, régi számokat, sõt mûfajokat roncsolnak szét, s ezzel új alakzatokat teremtenek: ahogy Jacko belefolyik náluk egy magyar népdalba, arról esszéket lehetne írni.

A Zuboly intelligens zenét játszik, fejünk és szívünk is élvezi, amit hall. Ezen az estén a spontán ritmusé és szókavalkádé volt a színpad: a zenekar improvizációs koncertet adott. A Másfél millió tépés Magyarországon, a Homeopátia és egyéb slágerek helyett újonnan fabrikált nyugati-keleti fúziókat hallottunk, s ezek a megszokottan meglepõ simasággal olvadtak bele a magyar népi világba: Y.M.C.A helyett D.I.SZ.N." szólt, a legtöbb szöveg a hazai gasztronómia tömõs finomságairól regélt.

Retorikai kreativitásban most sem volt hát hiány, de a ritmus sokszor monotonná vált, a zenei alap unalomig ismétlõdött. Nehéz feladat lehet ennyi zenésznek egyszerre ütemet váltani, tán ezért, hogy a nagybõgõ, a tilinkó, a szaxofon, a brácsa, a duda, a kürt és a beatbox a spontán kalandozás közben most nem evezett vad vizekre, inkább megmaradt a partközeli biztonságosságnál. Ez azonban a közönséget egyáltalán nem zavarta meg abban, hogy kiélje csütörtöki esti lázát úgy, hogy közben - például a túrós csusza szóösszetétel hallatán - a szemek is vidáman összekacsinthattak.

A38 hajó, február 24.

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.