Koncert: Biztos középszer (Riccardo Muti a Kongresszusi Központban)

  • Csont András
  • 2001. október 11.

Zene

Az 1941-ben Nápolyban született Riccardo Muti változatos műsort kínált a milánói Scala zenekarának koncertjén. Elsőként A végzet hatalma nyitányát játszották, a Verdi-darab után Sztravinszkij A tündér csókja című szvitje következett, szünet után pedig Schubert nagy C-dúr szimfóniáját adták elő a korántsem zsúfolásig megtelt teremben. Utóbbi tény kissé mellbe vágta a Recenzenst, aki kéthetes közelharc után csak fizető jeggyel tudott beférni a terembe, és látva az üres székeket, esze ágában sem volt helyet foglalni ott - az utolsó sorban -, ahová négyezres bilétája szólt.
Az 1941-ben Nápolyban született Riccardo Muti változatos műsort kínált a milánói Scala zenekarának koncertjén. Elsőként A végzet hatalma nyitányát játszották, a Verdi-darab után Sztravinszkij A tündér csókja című szvitje következett, szünet után pedig Schubert nagy C-dúr szimfóniáját adták elő a korántsem zsúfolásig megtelt teremben. Utóbbi tény kissé mellbe vágta a Recenzenst, aki kéthetes közelharc után csak fizető jeggyel tudott beférni a terembe, és látva az üres székeket, esze ágában sem volt helyet foglalni ott - az utolsó sorban -, ahová négyezres bilétája szólt. Valami bűzlik a jegyelosztás körül... Avilághírű olasz pálcamestertől - külseje (szénfekete, feltehetően festett, zsenisen vállra omló haj, szoknyahullató olívatekintet), valamint a vele készült filmfelvételek alapján - Rec. amolyan teátrális gesztusokat halmozó, égbe vetett szemű, a kamerára kacsintó dirigálást várt. Ehhez képest roppant mértéktartóan, mondhatni hanyag eleganciával mozgott a pódiumon; olykor csak az ütemezésre szorítkozott, vagy még arra sem: egyszerűen leengedte karját, és hagyta, hadd muzsikáljon a zenekar. A mára vészterhesen megsokasodott álmisztikusok korában fölöttébb rokonszenves magatartás ez. Nyilvánvaló, hogy

Muti megbízik muzsikusaiban,

remekül ismerik egymást, ami nem csoda, hiszen évtizedek óta lépnek fel együtt. És a zenekar meg is hálálja e bizalmat: nemigen hibáznak, nem esnek szét, tisztán intonálnak, igaz, vadabb zenei gesztusokra, kifejezőbb kitörésekre sem ragadtatják magukat; jól karbantartott csapat, melynek tagjai megfelelő, kivételes esetekben megkapó, de egészében csak másodlagos frissességű koncertet adtak október 5-én.

Maga a műsor tökéletesen összefüggéstelennek látszik, talán azt hivatott demonstrálni, mi mindent tud Muti és az orkesztra: Poloniusszal szólva, a bécsi klasszika nem elég könnyű, a klasszikus modern nem elég nehéz nekik. Tehát látszólag sokféle stílusban, valójában persze mégis csupán egyben járatosak igazán, az olasz romantikus vagy bel canto opera világában. Ez a ráadásból, Bellini Normájának nyitányából derült ki tökéletesen: látva a sikert, ekkor végre fölszabadultan, tőrőlmetszett olasz cantabile hangon muzsikáltak, Muti is elengedte magát, pálcája nagy íveket írt le, ledobta önként felöltött kényszerzubbonyát, előjöttek a tévémuzsikus gesztusai. Különös módon mindebből alig láttunk valamit a Verdi-nyitány előadásakor. Mintha szorongott volna a csapat, és Rec. ezt még fokozottabban érezte a Sztravinszkij-divertimento hallatán. Itt persze minden ok megvan a drukkolásra, a partitúra különösen ritmikai szempontból roppant kényes és bonyolult, elég egyetlen apró hiba, és menthetetlenül szétesik az egész. Az összes zenész feje nyakig a kottában, mindenki vadul számol, az ujjbögyökben ott bizsereg a páni félelem, az agyakban pedig a kívánság: "Csak ezen az ütemen legyünk túl!" Így esett, hogy a vezérkönyv hihetetlen ritmikai gazdagságából, színorgiájából, megkapó költészetéből szinte semmit sem sikerült érzékeltetniük. Nem hibáztak, nem csináltak gikszert, de nem is muzsikáltak a zenészek, játékukból bántóan hiányzott a plaszticitás, a pregnáns intonáció. Ami fölöttébb meglepő, hiszen Mutival az élen ugyanez az együttes remek lemezfelvételt csinált ebből a műből. Most inkább amolyan rögzített próbarészletnek tűnt az előadás, hiányzott belőle az összhangzó értelem; Muti előszedte a mozaikkockákat, de a kép kirakásával már adós maradt. Rec. fülében olyannak tetszett ez az interpretáció, akár az abszolútérték-függvény:

diszkrét pontok halmaza

Rec. azzal a reménnyel vonult ki a szünetre, hogy a második rész ennél csak izgalmasabb lehet.

Úgy lett. A klasszikus korszak egyik legnagyobb terjedelmű és szellemi súlyú műve, Franz Schubert 1825-26-ban írt, később Ferdinand nevű öccse padlásán megtalált és Mendelssohn által csak 1839-ben bemutatott szimfóniája jelentette az este csúcspontját. Pedig a valódi talján lángok, szenvedélyes kitörések ezúttal is elmaradtak, és az első tétel kimondottan unalmasra sikerült. A szimfóniával kapcsolatban állandóan idézett Schumann-mondásból ("mennyei hosszúság") ezúttal csak a hosszúságot éreztük. Erről feltehetően a fénytelenül intonáló, kissé tempótlan vonóskar tehet: leginkább ők hajlamosak a "sleppelésre"; továbbá az, hogy Muti adós maradt a belső szólamok szemléletes kidolgozásával. A második tétel is amolyan slampos vontatottsággal kezdődött: az oboákon kivirágzó, pontozott témából hiányzott bármiféle táncosság, játékosság. Később kiderült, hogy ez a lassúság, ez a táncmentesség egyfajta - noha tökéletlenül kivitelezett - koncepció eredménye: Muti indulónál, táncnál mélyebbnek véli ezt a zenét - joggal. És ekkor, különösen az F-dúr közjátékában olykor egészen gyönyörű pillanatokat élhettünk át, a zenészek elkezdtek muzsikálni. A második epizód háromszoros forte szűkített szeptimakkordjai után nagy csend támad a zenében, és dermedt csend uralkodott a teremben is: a zenekarnak először és sajnos utoljára ezen az estén - sikerült a

székhez szögeznie a hallgatókat

Tüzesen vágott be a Scherzo, és Muti a negyedik tételben olyan elánnal indította el a zenekart, hogy Rec. már abban reménykedett, a sok gátlásos körülményeskedés után mégis eljuthatunk valamiféle csúcspontig. Ám a végső kisülés elmaradt, a roppant ívű finálé kissé enerváltan hanyatlott alá.

Láttunk hát egy világhírű karmestert egy jó iparosokból álló zenekarral. Igazi képességeiről talán a Bécsi Filharmonikusok élén győződhetnénk meg. De velük a kiégett charmeur, André Previn érkezett tavaly. Hírlik, jövőre Nikolaus Harnoncourt jön velük. Reménykedjünk.

Csont András

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.