Koncert: Biztos középszer (Riccardo Muti a Kongresszusi Központban)

  • Csont András
  • 2001. október 11.

Zene

Az 1941-ben Nápolyban született Riccardo Muti változatos műsort kínált a milánói Scala zenekarának koncertjén. Elsőként A végzet hatalma nyitányát játszották, a Verdi-darab után Sztravinszkij A tündér csókja című szvitje következett, szünet után pedig Schubert nagy C-dúr szimfóniáját adták elő a korántsem zsúfolásig megtelt teremben. Utóbbi tény kissé mellbe vágta a Recenzenst, aki kéthetes közelharc után csak fizető jeggyel tudott beférni a terembe, és látva az üres székeket, esze ágában sem volt helyet foglalni ott - az utolsó sorban -, ahová négyezres bilétája szólt.
Az 1941-ben Nápolyban született Riccardo Muti változatos műsort kínált a milánói Scala zenekarának koncertjén. Elsőként A végzet hatalma nyitányát játszották, a Verdi-darab után Sztravinszkij A tündér csókja című szvitje következett, szünet után pedig Schubert nagy C-dúr szimfóniáját adták elő a korántsem zsúfolásig megtelt teremben. Utóbbi tény kissé mellbe vágta a Recenzenst, aki kéthetes közelharc után csak fizető jeggyel tudott beférni a terembe, és látva az üres székeket, esze ágában sem volt helyet foglalni ott - az utolsó sorban -, ahová négyezres bilétája szólt. Valami bűzlik a jegyelosztás körül... Avilághírű olasz pálcamestertől - külseje (szénfekete, feltehetően festett, zsenisen vállra omló haj, szoknyahullató olívatekintet), valamint a vele készült filmfelvételek alapján - Rec. amolyan teátrális gesztusokat halmozó, égbe vetett szemű, a kamerára kacsintó dirigálást várt. Ehhez képest roppant mértéktartóan, mondhatni hanyag eleganciával mozgott a pódiumon; olykor csak az ütemezésre szorítkozott, vagy még arra sem: egyszerűen leengedte karját, és hagyta, hadd muzsikáljon a zenekar. A mára vészterhesen megsokasodott álmisztikusok korában fölöttébb rokonszenves magatartás ez. Nyilvánvaló, hogy

Muti megbízik muzsikusaiban,

remekül ismerik egymást, ami nem csoda, hiszen évtizedek óta lépnek fel együtt. És a zenekar meg is hálálja e bizalmat: nemigen hibáznak, nem esnek szét, tisztán intonálnak, igaz, vadabb zenei gesztusokra, kifejezőbb kitörésekre sem ragadtatják magukat; jól karbantartott csapat, melynek tagjai megfelelő, kivételes esetekben megkapó, de egészében csak másodlagos frissességű koncertet adtak október 5-én.

Maga a műsor tökéletesen összefüggéstelennek látszik, talán azt hivatott demonstrálni, mi mindent tud Muti és az orkesztra: Poloniusszal szólva, a bécsi klasszika nem elég könnyű, a klasszikus modern nem elég nehéz nekik. Tehát látszólag sokféle stílusban, valójában persze mégis csupán egyben járatosak igazán, az olasz romantikus vagy bel canto opera világában. Ez a ráadásból, Bellini Normájának nyitányából derült ki tökéletesen: látva a sikert, ekkor végre fölszabadultan, tőrőlmetszett olasz cantabile hangon muzsikáltak, Muti is elengedte magát, pálcája nagy íveket írt le, ledobta önként felöltött kényszerzubbonyát, előjöttek a tévémuzsikus gesztusai. Különös módon mindebből alig láttunk valamit a Verdi-nyitány előadásakor. Mintha szorongott volna a csapat, és Rec. ezt még fokozottabban érezte a Sztravinszkij-divertimento hallatán. Itt persze minden ok megvan a drukkolásra, a partitúra különösen ritmikai szempontból roppant kényes és bonyolult, elég egyetlen apró hiba, és menthetetlenül szétesik az egész. Az összes zenész feje nyakig a kottában, mindenki vadul számol, az ujjbögyökben ott bizsereg a páni félelem, az agyakban pedig a kívánság: "Csak ezen az ütemen legyünk túl!" Így esett, hogy a vezérkönyv hihetetlen ritmikai gazdagságából, színorgiájából, megkapó költészetéből szinte semmit sem sikerült érzékeltetniük. Nem hibáztak, nem csináltak gikszert, de nem is muzsikáltak a zenészek, játékukból bántóan hiányzott a plaszticitás, a pregnáns intonáció. Ami fölöttébb meglepő, hiszen Mutival az élen ugyanez az együttes remek lemezfelvételt csinált ebből a műből. Most inkább amolyan rögzített próbarészletnek tűnt az előadás, hiányzott belőle az összhangzó értelem; Muti előszedte a mozaikkockákat, de a kép kirakásával már adós maradt. Rec. fülében olyannak tetszett ez az interpretáció, akár az abszolútérték-függvény:

diszkrét pontok halmaza

Rec. azzal a reménnyel vonult ki a szünetre, hogy a második rész ennél csak izgalmasabb lehet.

Úgy lett. A klasszikus korszak egyik legnagyobb terjedelmű és szellemi súlyú műve, Franz Schubert 1825-26-ban írt, később Ferdinand nevű öccse padlásán megtalált és Mendelssohn által csak 1839-ben bemutatott szimfóniája jelentette az este csúcspontját. Pedig a valódi talján lángok, szenvedélyes kitörések ezúttal is elmaradtak, és az első tétel kimondottan unalmasra sikerült. A szimfóniával kapcsolatban állandóan idézett Schumann-mondásból ("mennyei hosszúság") ezúttal csak a hosszúságot éreztük. Erről feltehetően a fénytelenül intonáló, kissé tempótlan vonóskar tehet: leginkább ők hajlamosak a "sleppelésre"; továbbá az, hogy Muti adós maradt a belső szólamok szemléletes kidolgozásával. A második tétel is amolyan slampos vontatottsággal kezdődött: az oboákon kivirágzó, pontozott témából hiányzott bármiféle táncosság, játékosság. Később kiderült, hogy ez a lassúság, ez a táncmentesség egyfajta - noha tökéletlenül kivitelezett - koncepció eredménye: Muti indulónál, táncnál mélyebbnek véli ezt a zenét - joggal. És ekkor, különösen az F-dúr közjátékában olykor egészen gyönyörű pillanatokat élhettünk át, a zenészek elkezdtek muzsikálni. A második epizód háromszoros forte szűkített szeptimakkordjai után nagy csend támad a zenében, és dermedt csend uralkodott a teremben is: a zenekarnak először és sajnos utoljára ezen az estén - sikerült a

székhez szögeznie a hallgatókat

Tüzesen vágott be a Scherzo, és Muti a negyedik tételben olyan elánnal indította el a zenekart, hogy Rec. már abban reménykedett, a sok gátlásos körülményeskedés után mégis eljuthatunk valamiféle csúcspontig. Ám a végső kisülés elmaradt, a roppant ívű finálé kissé enerváltan hanyatlott alá.

Láttunk hát egy világhírű karmestert egy jó iparosokból álló zenekarral. Igazi képességeiről talán a Bécsi Filharmonikusok élén győződhetnénk meg. De velük a kiégett charmeur, André Previn érkezett tavaly. Hírlik, jövőre Nikolaus Harnoncourt jön velük. Reménykedjünk.

Csont András

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.