Koncert: Hangvarázs (Kocsis Zoltán szólóestje)

  • - té.pé -
  • 2005. január 13.

Zene

Gyûlölik és imádják, rettegik és istenítik. Legyen bár hangszeres elõadói, zeneszerzõi, hangverseny-szerkesztõi vagy éppen zenekar-szervezõi, -vezetõi munka, közömbösen senki nem mehet el a tevékenysége mellett.

S bár versenymûvek szólistájaként Kocsist aránylag gyakran hallhatjuk, szólóhangversenyt az elmúlt években meglehetõsen keveset adott. Így aztán nem csoda, ha kedd este nemcsak az elfogult rajongók, hanem a szkeptikusok is megjelentek a Zeneakadémia - ennél jóval kisebb létszámú publikumra tervezett - Nagytermében. S ha ez utóbbiakat Mozart C-dúr szonátájának (K. 330) kicsit talán száraz elõadása nem is feltétlenül gyõzte meg, a mûsor további része minden kétséget eloszlatott afelõl, hogy Kocsis Zoltán egyike a ma élõ legnagyobb zongoramûvészeknek. S míg az 1784-es datálású három szonátából álló ciklus elsõ darabjának interpretációja

a szokásostól eltérõ

tempóival (egy árnyalattal lassúbb elsõ és hihetetlen gyors zárótétellel), briliáns díszítéseivel és "látványos" piano-forte játékával lepte meg a csilláron is lógó közönséget, addig a "törökindulós" A-dúr (K. 331) fenekestül forgatta fel a Mozart-játékról kialakult szépelgõ és kissé unalmas közfelfogást. A 6/8-os, Andante grazioso nyitótételt olyan ritmikai szabadsággal, a sóhajmotívumok lelassításával, visszatartásával, dinamikai sokszínûségével szólaltatta meg, mely kiemelte a zenei folyam természetességét, és minden pillanatban a felfedezés örömét, az újdonság varázsát nyújtotta. Kocsis Mozart-interpretációja a tudatos és a spontán zenélés legszerencsésebb elegye.

Mindig nagy kérdés, hogy visszaadható-e egy szál billentyûs hangszeren egy szimfonikus nagyzenekar hangzása. A válasz többnyire határozott nem. Liszt, illetve Kocsis Trisztán-átirata sem elsõsorban az orkeszter hangzásának imitálására törekszik, hanem a transzcendens szerelem - Wagner szavaival "a reményen és tétovázáson, panaszon és kívánságon, mámoron és kínlódáson át" a katarzisig, majd "a szív lehanyatlásáig" terjedõ út - ábrázolására. Az Elõjáték és Izolda szerelmi halála elõadásának a technikai nehézségeken is túlmutató problémája a kétrészes anyag megformálása. Csak nagyon pontos beosztással és az értelem vezérelte érzelem elõrelátó tervezésével oldható meg a két csúcspont felépítése. Kocsis zongorázásának fantasztikuma éppen abban áll, hogy úgy tudja leütni a kezdõ hangokat, úgy tudja vezetni hosszú ütemeken át a szólamokat, hogy egyszerûen nem lehet nem hallani a képzeletbeli vonósok crescendóját. S miközben érzi az ember a nagyon is tudatos architektúrát, a bõre mégiscsak a "spontán" gyönyörtõl lúdbõrös.

A beteljesületlen szerelem motívumával kötöttünk át a hangverseny második részére. Wagner után alig ötven évvel Bartók is kottapapíron rögzítette a maga szerelmi tragédiáját. A téma ugyanaz, csak a kifejezésmód változott. Ám ha jobban megnézzük, kiderül, hogy nem is olyan sokat. A Két elégia (op. 8/b, BB 49) elõképe nyilvánvalóan a Trisztán és Izolda, melyre Bartók nemcsak a motívumok megidézésével, hanem a kéttételes mû gesztikulációjával,

romantikus kitöréseivel,

kromatikus dallamosságával is egyértelmûen utal. Kocsis a nyolcvanas években kialakított egyfajta Bartók-interpretációt, melyet azóta sokat árnyalt, de lényegét tekintve sohasem tért el tõle. Bartók mûveinek akkori tolmácsolása ma is hatással van a magyar pianisták több generációjára. De míg húsz éve az ütõhangszeres jellegû zongorázást preferálta, addig mára nagyobb hangsúlyt kapnak a korai mûvekben fellelhetõ késõ romantikus, következésképpen lágyabb, oldottabb, puhább megoldások. Ez az elégia a mélységes fájdalomról, a tragédiáról, a szerelem remény-telenségérõl és valami furcsa módon az élet szépségérõl mesélt.

Egy csöppnyi levegõvétel. Sajnos nem szó szerint - pedig ugyancsak ránk fért volna a fullasztó oxigénhiányban -, hanem lelkileg. Ennyit engedett a mûsorszerkesztõ Kocsis Zoltán a közönségnek. S ez a kis pihenõ Debussy Suite bergamasque-ja volt, mely megmutatta a fiatal Bartóknak a straussi posztromantika utáni másik stiláris kapaszko-dóját. A négy, kicsit archaizáló, kicsit széplelkû, érzelmes tétel frissen, könnyedén, gyakran impresszionista zsongásba bújva repített vissza néhány évtizedet. Kocsis áttetszõ, idõnként légies elõadása az itt és most, a fülünk hallatára megszületõ kompozíció érzetét keltette.

Továbbra sem kímélve magát, a hangverseny befejezéseként újra a modern zongorajáték - a dús harmóniák és fürge ujjak - aranykorát idézte meg Schumann Novellettenjének négy darabjával. Pregnáns ritmikával, hihetetlen vitalitással, izzó szenvedéllyel, változatlan virtuozitással és gyakorlatilag tökéletesen. Szólóhangversenyek szinte kötelezõ tartozéka a cirkuszi izgalom. Bírják-e még az elõadó ujjai gyorsasággal? Odaér-e idõben egy-egy futam után a kezdõhangra? Milyen gyorsan és mennyire tisztán képes abszolválni az oktávmeneteket? Kocsis koncertjén ezek a kérdések nem merülnek fel. Egyszerûen értelmüket veszítik. Csak a zene van. A folyamatos, kétórás katarzis. S aki nem hiszi, hogy a valódi mûvészet jobbá teheti az embereket, azt szívesen befizetném legalább havonta egyszer egy ilyen terápiára. A monumentális hangvarázs végére aztán még egy Chopin-mazurka is járt ráadásnak. Csak úgy, desszertnek. Jól kezdõdik ez az év.

- té.pé -

Zeneakadémia, 2005. január 4.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.