Koncert: Hangvarázs (Kocsis Zoltán szólóestje)

  • - té.pé -
  • 2005. január 13.

Zene

Gyûlölik és imádják, rettegik és istenítik. Legyen bár hangszeres elõadói, zeneszerzõi, hangverseny-szerkesztõi vagy éppen zenekar-szervezõi, -vezetõi munka, közömbösen senki nem mehet el a tevékenysége mellett.

S bár versenymûvek szólistájaként Kocsist aránylag gyakran hallhatjuk, szólóhangversenyt az elmúlt években meglehetõsen keveset adott. Így aztán nem csoda, ha kedd este nemcsak az elfogult rajongók, hanem a szkeptikusok is megjelentek a Zeneakadémia - ennél jóval kisebb létszámú publikumra tervezett - Nagytermében. S ha ez utóbbiakat Mozart C-dúr szonátájának (K. 330) kicsit talán száraz elõadása nem is feltétlenül gyõzte meg, a mûsor további része minden kétséget eloszlatott afelõl, hogy Kocsis Zoltán egyike a ma élõ legnagyobb zongoramûvészeknek. S míg az 1784-es datálású három szonátából álló ciklus elsõ darabjának interpretációja

a szokásostól eltérõ

tempóival (egy árnyalattal lassúbb elsõ és hihetetlen gyors zárótétellel), briliáns díszítéseivel és "látványos" piano-forte játékával lepte meg a csilláron is lógó közönséget, addig a "törökindulós" A-dúr (K. 331) fenekestül forgatta fel a Mozart-játékról kialakult szépelgõ és kissé unalmas közfelfogást. A 6/8-os, Andante grazioso nyitótételt olyan ritmikai szabadsággal, a sóhajmotívumok lelassításával, visszatartásával, dinamikai sokszínûségével szólaltatta meg, mely kiemelte a zenei folyam természetességét, és minden pillanatban a felfedezés örömét, az újdonság varázsát nyújtotta. Kocsis Mozart-interpretációja a tudatos és a spontán zenélés legszerencsésebb elegye.

Mindig nagy kérdés, hogy visszaadható-e egy szál billentyûs hangszeren egy szimfonikus nagyzenekar hangzása. A válasz többnyire határozott nem. Liszt, illetve Kocsis Trisztán-átirata sem elsõsorban az orkeszter hangzásának imitálására törekszik, hanem a transzcendens szerelem - Wagner szavaival "a reményen és tétovázáson, panaszon és kívánságon, mámoron és kínlódáson át" a katarzisig, majd "a szív lehanyatlásáig" terjedõ út - ábrázolására. Az Elõjáték és Izolda szerelmi halála elõadásának a technikai nehézségeken is túlmutató problémája a kétrészes anyag megformálása. Csak nagyon pontos beosztással és az értelem vezérelte érzelem elõrelátó tervezésével oldható meg a két csúcspont felépítése. Kocsis zongorázásának fantasztikuma éppen abban áll, hogy úgy tudja leütni a kezdõ hangokat, úgy tudja vezetni hosszú ütemeken át a szólamokat, hogy egyszerûen nem lehet nem hallani a képzeletbeli vonósok crescendóját. S miközben érzi az ember a nagyon is tudatos architektúrát, a bõre mégiscsak a "spontán" gyönyörtõl lúdbõrös.

A beteljesületlen szerelem motívumával kötöttünk át a hangverseny második részére. Wagner után alig ötven évvel Bartók is kottapapíron rögzítette a maga szerelmi tragédiáját. A téma ugyanaz, csak a kifejezésmód változott. Ám ha jobban megnézzük, kiderül, hogy nem is olyan sokat. A Két elégia (op. 8/b, BB 49) elõképe nyilvánvalóan a Trisztán és Izolda, melyre Bartók nemcsak a motívumok megidézésével, hanem a kéttételes mû gesztikulációjával,

romantikus kitöréseivel,

kromatikus dallamosságával is egyértelmûen utal. Kocsis a nyolcvanas években kialakított egyfajta Bartók-interpretációt, melyet azóta sokat árnyalt, de lényegét tekintve sohasem tért el tõle. Bartók mûveinek akkori tolmácsolása ma is hatással van a magyar pianisták több generációjára. De míg húsz éve az ütõhangszeres jellegû zongorázást preferálta, addig mára nagyobb hangsúlyt kapnak a korai mûvekben fellelhetõ késõ romantikus, következésképpen lágyabb, oldottabb, puhább megoldások. Ez az elégia a mélységes fájdalomról, a tragédiáról, a szerelem remény-telenségérõl és valami furcsa módon az élet szépségérõl mesélt.

Egy csöppnyi levegõvétel. Sajnos nem szó szerint - pedig ugyancsak ránk fért volna a fullasztó oxigénhiányban -, hanem lelkileg. Ennyit engedett a mûsorszerkesztõ Kocsis Zoltán a közönségnek. S ez a kis pihenõ Debussy Suite bergamasque-ja volt, mely megmutatta a fiatal Bartóknak a straussi posztromantika utáni másik stiláris kapaszko-dóját. A négy, kicsit archaizáló, kicsit széplelkû, érzelmes tétel frissen, könnyedén, gyakran impresszionista zsongásba bújva repített vissza néhány évtizedet. Kocsis áttetszõ, idõnként légies elõadása az itt és most, a fülünk hallatára megszületõ kompozíció érzetét keltette.

Továbbra sem kímélve magát, a hangverseny befejezéseként újra a modern zongorajáték - a dús harmóniák és fürge ujjak - aranykorát idézte meg Schumann Novellettenjének négy darabjával. Pregnáns ritmikával, hihetetlen vitalitással, izzó szenvedéllyel, változatlan virtuozitással és gyakorlatilag tökéletesen. Szólóhangversenyek szinte kötelezõ tartozéka a cirkuszi izgalom. Bírják-e még az elõadó ujjai gyorsasággal? Odaér-e idõben egy-egy futam után a kezdõhangra? Milyen gyorsan és mennyire tisztán képes abszolválni az oktávmeneteket? Kocsis koncertjén ezek a kérdések nem merülnek fel. Egyszerûen értelmüket veszítik. Csak a zene van. A folyamatos, kétórás katarzis. S aki nem hiszi, hogy a valódi mûvészet jobbá teheti az embereket, azt szívesen befizetném legalább havonta egyszer egy ilyen terápiára. A monumentális hangvarázs végére aztán még egy Chopin-mazurka is járt ráadásnak. Csak úgy, desszertnek. Jól kezdõdik ez az év.

- té.pé -

Zeneakadémia, 2005. január 4.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.