Koncert: Hangvarázs (Kocsis Zoltán szólóestje)

  • - té.pé -
  • 2005. január 13.

Zene

Gyûlölik és imádják, rettegik és istenítik. Legyen bár hangszeres elõadói, zeneszerzõi, hangverseny-szerkesztõi vagy éppen zenekar-szervezõi, -vezetõi munka, közömbösen senki nem mehet el a tevékenysége mellett.

S bár versenymûvek szólistájaként Kocsist aránylag gyakran hallhatjuk, szólóhangversenyt az elmúlt években meglehetõsen keveset adott. Így aztán nem csoda, ha kedd este nemcsak az elfogult rajongók, hanem a szkeptikusok is megjelentek a Zeneakadémia - ennél jóval kisebb létszámú publikumra tervezett - Nagytermében. S ha ez utóbbiakat Mozart C-dúr szonátájának (K. 330) kicsit talán száraz elõadása nem is feltétlenül gyõzte meg, a mûsor további része minden kétséget eloszlatott afelõl, hogy Kocsis Zoltán egyike a ma élõ legnagyobb zongoramûvészeknek. S míg az 1784-es datálású három szonátából álló ciklus elsõ darabjának interpretációja

a szokásostól eltérõ

tempóival (egy árnyalattal lassúbb elsõ és hihetetlen gyors zárótétellel), briliáns díszítéseivel és "látványos" piano-forte játékával lepte meg a csilláron is lógó közönséget, addig a "törökindulós" A-dúr (K. 331) fenekestül forgatta fel a Mozart-játékról kialakult szépelgõ és kissé unalmas közfelfogást. A 6/8-os, Andante grazioso nyitótételt olyan ritmikai szabadsággal, a sóhajmotívumok lelassításával, visszatartásával, dinamikai sokszínûségével szólaltatta meg, mely kiemelte a zenei folyam természetességét, és minden pillanatban a felfedezés örömét, az újdonság varázsát nyújtotta. Kocsis Mozart-interpretációja a tudatos és a spontán zenélés legszerencsésebb elegye.

Mindig nagy kérdés, hogy visszaadható-e egy szál billentyûs hangszeren egy szimfonikus nagyzenekar hangzása. A válasz többnyire határozott nem. Liszt, illetve Kocsis Trisztán-átirata sem elsõsorban az orkeszter hangzásának imitálására törekszik, hanem a transzcendens szerelem - Wagner szavaival "a reményen és tétovázáson, panaszon és kívánságon, mámoron és kínlódáson át" a katarzisig, majd "a szív lehanyatlásáig" terjedõ út - ábrázolására. Az Elõjáték és Izolda szerelmi halála elõadásának a technikai nehézségeken is túlmutató problémája a kétrészes anyag megformálása. Csak nagyon pontos beosztással és az értelem vezérelte érzelem elõrelátó tervezésével oldható meg a két csúcspont felépítése. Kocsis zongorázásának fantasztikuma éppen abban áll, hogy úgy tudja leütni a kezdõ hangokat, úgy tudja vezetni hosszú ütemeken át a szólamokat, hogy egyszerûen nem lehet nem hallani a képzeletbeli vonósok crescendóját. S miközben érzi az ember a nagyon is tudatos architektúrát, a bõre mégiscsak a "spontán" gyönyörtõl lúdbõrös.

A beteljesületlen szerelem motívumával kötöttünk át a hangverseny második részére. Wagner után alig ötven évvel Bartók is kottapapíron rögzítette a maga szerelmi tragédiáját. A téma ugyanaz, csak a kifejezésmód változott. Ám ha jobban megnézzük, kiderül, hogy nem is olyan sokat. A Két elégia (op. 8/b, BB 49) elõképe nyilvánvalóan a Trisztán és Izolda, melyre Bartók nemcsak a motívumok megidézésével, hanem a kéttételes mû gesztikulációjával,

romantikus kitöréseivel,

kromatikus dallamosságával is egyértelmûen utal. Kocsis a nyolcvanas években kialakított egyfajta Bartók-interpretációt, melyet azóta sokat árnyalt, de lényegét tekintve sohasem tért el tõle. Bartók mûveinek akkori tolmácsolása ma is hatással van a magyar pianisták több generációjára. De míg húsz éve az ütõhangszeres jellegû zongorázást preferálta, addig mára nagyobb hangsúlyt kapnak a korai mûvekben fellelhetõ késõ romantikus, következésképpen lágyabb, oldottabb, puhább megoldások. Ez az elégia a mélységes fájdalomról, a tragédiáról, a szerelem remény-telenségérõl és valami furcsa módon az élet szépségérõl mesélt.

Egy csöppnyi levegõvétel. Sajnos nem szó szerint - pedig ugyancsak ránk fért volna a fullasztó oxigénhiányban -, hanem lelkileg. Ennyit engedett a mûsorszerkesztõ Kocsis Zoltán a közönségnek. S ez a kis pihenõ Debussy Suite bergamasque-ja volt, mely megmutatta a fiatal Bartóknak a straussi posztromantika utáni másik stiláris kapaszko-dóját. A négy, kicsit archaizáló, kicsit széplelkû, érzelmes tétel frissen, könnyedén, gyakran impresszionista zsongásba bújva repített vissza néhány évtizedet. Kocsis áttetszõ, idõnként légies elõadása az itt és most, a fülünk hallatára megszületõ kompozíció érzetét keltette.

Továbbra sem kímélve magát, a hangverseny befejezéseként újra a modern zongorajáték - a dús harmóniák és fürge ujjak - aranykorát idézte meg Schumann Novellettenjének négy darabjával. Pregnáns ritmikával, hihetetlen vitalitással, izzó szenvedéllyel, változatlan virtuozitással és gyakorlatilag tökéletesen. Szólóhangversenyek szinte kötelezõ tartozéka a cirkuszi izgalom. Bírják-e még az elõadó ujjai gyorsasággal? Odaér-e idõben egy-egy futam után a kezdõhangra? Milyen gyorsan és mennyire tisztán képes abszolválni az oktávmeneteket? Kocsis koncertjén ezek a kérdések nem merülnek fel. Egyszerûen értelmüket veszítik. Csak a zene van. A folyamatos, kétórás katarzis. S aki nem hiszi, hogy a valódi mûvészet jobbá teheti az embereket, azt szívesen befizetném legalább havonta egyszer egy ilyen terápiára. A monumentális hangvarázs végére aztán még egy Chopin-mazurka is járt ráadásnak. Csak úgy, desszertnek. Jól kezdõdik ez az év.

- té.pé -

Zeneakadémia, 2005. január 4.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.