Könyv - A trójai szamár - Erich Kästner: A diktátorok iskolája

  • - ts -
  • 2008. október 16.

Zene

Van itt egy csomó minden, amin jólnevelten és némileg tájékozatlanul el lehet csodálkozni. - ts -

Van itt egy csomó minden, amin jólnevelten és némileg tájékozatlanul el lehet csodálkozni.

A diktátorok iskolája vékony kötet, "elfér a zsebben" - nem is véletlenül, hiszen egy színdarabról van szó (komédia kilenc képben). Egyik vonatkozó közhelyünk úgy tartja, hogy Kästner (oh, persze méltatlanul) mint gyerekeknek dolgozó szerző van elpolcolva mifelénk (is), pedig írt ő mindenfélét. De színdarabot? Ezt speciel 1956-ban, kétségkívül felnőtteknek. Nem volt kezdő, például az Emil és a detektíveket szinte a megjelenése utáni pillanatban írta át (feltesszük, az elképesztő siker hatására) színpadra. De hát az gyerekmű. Egyik olvasatában feltétlenül. S nem is akarom én azt eldönteni, hogy melyik olvasat az igazi olvasat, de ajánlok egy próbát - vegyünk két 1931-ben készült filmet, Gerhard Lamprecht Emil és a detektívekjét (az UFA a színdarab hatása alatt rendelt forgatókönyvet a szerzőtől, amely aztán többszörös örök harag és személycserék után Billy Wilder változatában realizálódott) és Fritz Lang M - Egy város keresi a gyilkost című méltán nagyon híres művét. Két egymáshoz kapcsolódó mondat a zsarnokságról - ha akarom, a gyereket ki is hagyhatom belőle. Még az Emil 2003-as német, nyílegyenest gyerekekhez címzett változatáról is azt írtuk anno, hogy megnéznénk Tarr Béla rendezésében.

Annak fényében tehát, hogy Kästner mennyire volt otthonos színpadokon és zsarnokságokban, már szikrányi meglepetés nincs abban, hogy 1956-ban megjelentetett ('57-ben be is mutatták) egy zsarnokságot tárgyazó színdarabot. Az sem véletlen, hogy elfeledkezett róla a világ - ez csak egy komédia a "trójai szamárról". Hogy egyúttal minden rendszerváltás receptje is - létezhet arra számos cáfolat. Hogy a keletkezés idejétől ne távolodjunk messzire, Nagy Imre lett volna az a tr. szamár, akinek a gyomrában Kádár visszaszüremkedett? Simán el lehetne képzelni ilyes adaptációt magyar színpadon (rendező Vidnyánszky Attila, jegyzem meg tréfásan). A trójai szamárság lényege kábé az, hogy ami van (szinte állandóan zsarnokság), az már nem tartható fenn, de azért mégis jó lenne fenntartani, mert ha elmúlna, egy csomó embernek rossz lenne. Leginkább azoknak, akiknek a várható változásig jó volt, mert övék volt a hatalom. Hogy a hatalom ne vesszen el (s túlságosan ne is alakuljon át), arra való a trójai szamár. Mert az a szamár jön, a nép éljenzése közepette az élre áll, és elsőként ér a célba - aztán a tömeg, amelyik utána fut, egy szerencsétlen verzióban, mert elesett fáradtan a szalag átszakítása után, csak úgy átszalad rajta (csúnyábban: eltapossa). Hogy kik lennének a jók és kik a rosszak, ne keresgéljük. Azt sem, hogy Emil Tischbein nagy csapata véletlenül nem megtévesztett tömeg-e? Mindegy, lehet akár (korunk hősképe szerint) olyan tudatos, mint a zöldpárt egy szupermarketben - nem számít. Tömegi volta a lényeg. Nincsen minőség, legfeljebb utólagos minősítgetés. S jöhetnek végre, akik elsőként tapostak a szamárra, akik mindig a második sorban menetelnek. A pecsenyesütők lovagjai, az osztályvezető-helyettesek. Csak egy győztes forradalomtípust ismer az emberi történelem, az övékét, az osztályvezető-helyettesekét. De szívesen elolvasnám az Emil és a detektívek folytatását!

A diktátorok iskolája persze nem az, könnyed, nevettető darab, gördülékeny magyar mondatokban fontoskodó alhősökkel, szánni való bolondokkal. Háromnegyed óra alatt el lehet olvasni.

Fordította Fürst Anna. Partvonal Kiadó, 2008, 117 oldal, 2290 Ft, Chaval rajzaival

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.