Könyv - Az éhes klasszikus - Nagy Lajos: Razzia. Válogatott novellák

Zene

Szegény, nem tudott jóízű lenni - sajnálkozott száz éve Mikszáth a makacsul népszerűtlen pályatárs, Tolnai Lajos emléke felett, s a jelek szerint ilyesféle fátum nehezedik Nagy Lajos munkásságára is. Hiába gyanították róla már életében is, hogy a huszadik századi magyar próza kiemelkedő alakja, írásainak gorombán keresetlen, a gyomrot megfekvő őszintesége és szemhunyást sosem engedélyező, harapós humora bizony nem tette kedveltté személyét a szélesebb olvasóközönség köreiben. László Ferenc

Szegény, nem tudott jóízű lenni - sajnálkozott száz éve Mikszáth a makacsul népszerűtlen pályatárs, Tolnai Lajos emléke felett, s a jelek szerint ilyesféle fátum nehezedik Nagy Lajos munkásságára is. Hiába gyanították róla már életében is, hogy a huszadik századi magyar próza kiemelkedő alakja, írásainak gorombán keresetlen, a gyomrot megfekvő őszintesége és szemhunyást sosem engedélyező, harapós humora bizony nem tette kedveltté személyét a szélesebb olvasóközönség köreiben. A tankönyvekbe ugyan bekerültek művei, ám az össznépi olvasmányélmények közé nem, s erős a gyanú, hogy a nevezetes Kiskunhalom is sokkal inkább idézett, mint forgatott kötet. Életművének ázsióját a menetrend szerinti évfordulók sem igen befolyásolták; Nagy Lajos hívei mindmáig csak felettébb szolid, bár minőségi kisegyházat alkothatnak a hazai irodalom más jeleseit övező kultuszok terebélyes árnyékában.

Meglehet, az egykori főmunkatárs helyzetén az idei, pompózusan burjánzó Nyugat-emlékév sem fog változtatni, ám a Réz Pál értő és recepcióbarát válogatásában frissen közreadott kötet legalább felkínálja számunkra a lehetőséget, hogy e kényelmetlen természetű, kesernyés klasszikushoz valamelyest közelebb férkőzhessünk. Mert hát Nagy Lajos valóban nem édesgeti magához az olvasót, mondatai sosem gyönyörű szépek és sosem muzsikálnak. "Elbeszélő művészete tiszta és józan" - olvashatjuk a találó Kosztolányi-értékelést a kötet hátlapján, s az idézet egy másik állítása még közelebb visz az örökkön korszerűtlen nagyság írói alkatához: "Szellemi élete középpontjában nem is a művészete van, hanem inkább az ítélet, az erkölcs, az igazságosság." Ezek körül forognak a kötet novellái is, s Nagy Lajos elvétve sem tesz engedményt. Világát zavarba ejtően életszerű ellenszenvek osztják meg: az úrnő utálja a cselédlányt és viszont (Próba a cukorral), a jóllakottak és az éhesek ősgyűlölsége kibékíthetetlen (A három éhenkórász), kopaszok és hajasok, farkasok és bárányok kerülnek itt szembe egymással. S bár e kétosztatú világban mindig tudható, hogy kit kísér az író dühösen korholó rokonszenve, azért idealizálásra, gügyögő szenvelgésre a gyengék és esettek sem számíthatnak.

Mi tagadás, ez a félreismerhetetlenül osztályszemléletű, mi több, osztályharcos társadalomrajz ma sem ingerlően csábító, ám Nagy íróemberi hitelét furcsa módon még a történelmi sorsfordulatok és a hasonlóan változékony kordivatok sem kezdték ki. A válogatás címadó novellája, a Razzia a torz uralmi viszonyokat visszájára fordító, súlyosan frivol remeklés, s majd mindegyik írásban megvillan valami e szarkasztikus, a társadalmi igazságtalanságokon vérig dühödt író időt és népszerűtlenséget álló művészetéből. Olykor felindult, s haragjában szinte már derűsen ötletesnek tetsző humorát nyugtázhatjuk, mint például a Kopaszok és hajasok világharca című novellában, ahol állandóan felülkerekedő, örökkön győztes ellenlábasáról így ír: "...a perbáliak és vörösváriak élethalálharcában, mint született szajoli, a perbáliak oldalán cigarettázott. Újságba ez alkalommal úgy került, hogy egy kiáltványt szerkesztett, melyben felhívta a még megmaradt emberiséget, hogy mindenki csatlakozzék vagy a perbáliakhoz, vagy a vörösváriakhoz, mert vagy-vagy, középút nincs. Időközben latinul is megtanulhatott, mert ezt a kifejezést is használta: Tertium non datur!"

Máskor meg azt a lelkes, már-már költői halmozást lelhetjük fel, amellyel egy-egy kulináris jelenséget, például és kiválólag a Sült Ökör büfé (A három éhenkórász) kínálatát göngyölíti az olvasó elé. Nem az ínyencfalatokon elvásott ízlelésű, jóllakott szerző kényelmével, komótosan akkurátus irályával, hanem a mindig éhes elbeszélő öngyötrő aprólékosságával. Mert az író hatalmas ét- és életvágya váltig kielégítetlen maradt, s miként feljegyezték, már csak akkor köszöntött rá az anyagi jólét, amikor ennek örömeit beteg öregemberként fikarcnyit sem élvezhette. Ez az ételre és erkölcsre, társadalmi igazságosságra és frusztrációktól ment' testiségre egyaránt kiterjedő vágy, ez a konok kielégítetlenség hajtja Nagy Lajos novelláit, s talán nem is szükséges komplett étkezéseket kihagynunk, hogy írásait élvezni, de legalábbis értékelni tudjuk.

Noran, 2008, 468 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.