könyv - DANIELA DVORÁKOVÁ: A LOVAG ÉS KIRÁLYA

  • - minek -
  • 2009. szeptember 10.

Zene

Rejtélyes történeti figuráról, a Zsigmond király hű emberének számító stiborici Stibor vajdáról és a Zsigmond-korról szól a kiváló szlovák történészhölgy hazájában számos díjjal kitüntetett monográfiája. A lengyel származású Stibor nem születés, de személyes választás és a jószerencse folytán lett a magyar főnemesség tagjává, amit a xenofób, de főképpen sikereire irigy magyar kortársak és a hazafias/kurucos történetírói hagyomány nem is bocsátott meg neki.
Rejtélyes történeti figuráról, a Zsigmond király hû emberének számító stiborici Stibor vajdáról és a Zsigmond-korról szól a kiváló szlovák történészhölgy hazájában számos díjjal kitüntetett monográfiája. A lengyel származású Stibor nem születés, de személyes választás és a jószerencse folytán lett a magyar fõnemesség tagjává, amit a xenofób, de fõképpen sikereire irigy magyar kortársak és a hazafias/kurucos történetírói hagyomány nem is bocsátott meg neki. A szlovák historikusnak ráadásul egy másik hagyománnyal és egy másféle torz történeti tudattal is meg kell küzdenie: mûvében nem gyõzi leszögezni, hogy a történelmi középkor Magyar Királysága bizony egyszerre volt hazája a mai magyarok és szlovákok elõdeinek, így ama korban bárminemû önálló Szlovákiáról beszélni (mint tették azt többen is, pl. a kiskirály Csák Máté kapcsán) merõ anakronizmus. A szerzõre jellemzõ mikrohistóriai alaposság nem csupán a had- és a politikatörténet részleteire terjed ki, de a megfelelõ szokás- és mentalitástörténeti momentumokra is: kiderül, mit ettek, miként szórakoztak, miként bûnöztek, pereskedtek, tisztálkodtak vagy éppen mikor és kivel szerelmeskedtek/bujálkodtak a kor fejedelmei, nemesei vagy közrendû alattvalói. A népmondákban és a romantikus verselményekben a beckói vár kegyetlen uraként ábrázolt (és rút kígyóhalált lelt) Stibort minden vádpont alól felmenti ugyan a szerzõ - de fenntartja a gyanút, hogy a sok gonosztett némelyike a hasonnevû fiú nevéhez fûzõdik, azaz a bûn végül csak a családban maradt.

Kalligram, 2009, 527 oldal, 3990 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.