könyv - DANIELA DVORÁKOVÁ: A LOVAG ÉS KIRÁLYA

  • - minek -
  • 2009. szeptember 10.

Zene

Rejtélyes történeti figuráról, a Zsigmond király hű emberének számító stiborici Stibor vajdáról és a Zsigmond-korról szól a kiváló szlovák történészhölgy hazájában számos díjjal kitüntetett monográfiája. A lengyel származású Stibor nem születés, de személyes választás és a jószerencse folytán lett a magyar főnemesség tagjává, amit a xenofób, de főképpen sikereire irigy magyar kortársak és a hazafias/kurucos történetírói hagyomány nem is bocsátott meg neki.
Rejtélyes történeti figuráról, a Zsigmond király hû emberének számító stiborici Stibor vajdáról és a Zsigmond-korról szól a kiváló szlovák történészhölgy hazájában számos díjjal kitüntetett monográfiája. A lengyel származású Stibor nem születés, de személyes választás és a jószerencse folytán lett a magyar fõnemesség tagjává, amit a xenofób, de fõképpen sikereire irigy magyar kortársak és a hazafias/kurucos történetírói hagyomány nem is bocsátott meg neki. A szlovák historikusnak ráadásul egy másik hagyománnyal és egy másféle torz történeti tudattal is meg kell küzdenie: mûvében nem gyõzi leszögezni, hogy a történelmi középkor Magyar Királysága bizony egyszerre volt hazája a mai magyarok és szlovákok elõdeinek, így ama korban bárminemû önálló Szlovákiáról beszélni (mint tették azt többen is, pl. a kiskirály Csák Máté kapcsán) merõ anakronizmus. A szerzõre jellemzõ mikrohistóriai alaposság nem csupán a had- és a politikatörténet részleteire terjed ki, de a megfelelõ szokás- és mentalitástörténeti momentumokra is: kiderül, mit ettek, miként szórakoztak, miként bûnöztek, pereskedtek, tisztálkodtak vagy éppen mikor és kivel szerelmeskedtek/bujálkodtak a kor fejedelmei, nemesei vagy közrendû alattvalói. A népmondákban és a romantikus verselményekben a beckói vár kegyetlen uraként ábrázolt (és rút kígyóhalált lelt) Stibort minden vádpont alól felmenti ugyan a szerzõ - de fenntartja a gyanút, hogy a sok gonosztett némelyike a hasonnevû fiú nevéhez fûzõdik, azaz a bûn végül csak a családban maradt.

Kalligram, 2009, 527 oldal, 3990 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.