Könyv - Egy trollfosztott férfi panaszai - Neil Gaiman: Sosehol

Zene

Boldog közlekedőnemzet az angol, akkora metróhálózatba, mint az övék, simán belefér egy mesemondási szándékkal életre hívott fantasybirodalom is. Míg balkáni végeinken már az is átlóg a tudományos fantasztikum térfelére, ha valaki megállót vizionál a Gellért térre, az angol illetőségű (ma már világsztár) Gaimannek azért ennél mélyebbre kellett ásnia, hogy elringassa olvasóit. A neves szerző, aki írásaival (The Sandman-képregények, Csillagpor - a sor hosszan folytatható) akkora adrenalinfröccsöt adott a felnőttmeséknek, hogy a közönség azóta sem tért magához a pörgésből, szóval ez a Gaiman gyakorlatilag a londoni metrótérképet regényesítette meg a Soseholban (leánykori nevén: Neverwhere, első kiadás: 1996), azt a színes hálózatot, amely pólók, hamutartók és esernyők ezreit díszíti a londoni szuvenírshopokban. Köves Gábor

Boldog közlekedőnemzet az angol, akkora metróhálózatba, mint az övék, simán belefér egy mesemondási szándékkal életre hívott fantasybirodalom is. Míg balkáni végeinken már az is átlóg a tudományos fantasztikum térfelére, ha valaki megállót vizionál a Gellért térre, az angol illetőségű (ma már világsztár) Gaimannek azért ennél mélyebbre kellett ásnia, hogy elringassa olvasóit. A neves szerző, aki írásaival (The Sandman-képregények, Csillagpor - a sor hosszan folytatható) akkora adrenalinfröccsöt adott a felnőttmeséknek, hogy a közönség azóta sem tért magához a pörgésből, szóval ez a Gaiman gyakorlatilag a londoni metrótérképet regényesítette meg a Soseholban (leánykori nevén: Neverwhere, első kiadás: 1996), azt a színes hálózatot, amely pólók, hamutartók és esernyők ezreit díszíti a londoni szuvenírshopokban.

E fantasztikus metro-guide-ban London, nagyon is logikusan, egy fenti és egy lenti világra oszlik: míg fentebb a jóllakott yuppie testi épségére a taxifogás és a bioétrend jelenti a legnagyobb veszélyt, addig a lenti, járatközi mesetérségekben valamivel több kell az életben maradáshoz. Ezeken a szinteken a kardvívás, a lándzsahajítás és a különféle éles pengékkel való bánás éppoly elengedhetetlen tudnivalók, mint fentebb egy vállalati memo megszerkesztése - olyan tanulság ez, mellyel hősünknek, egy Richard nevű sikeres életmegúszónak hamar meg kell barátkoznia. Ha az irodalmi valóságot tekintjük, akkor Richard egy Nick Hornby-regényből bucskázott át Alice Csodaországába, az íróasztalán játék trollokat tologató fiatalembert hamarosan nálánál jóval nagyobb és felettébb rosszindulatú lények kezdik tologatni egy megengedően véres nemesi összeesküvés megszeppent szereplőjeként. Persze ez a világokkal való, könnyűkezű játék aligha új keletű jelenség; inkább afféle kötelező kűr, műfaji belépő. Nem is igazi fantasyíró, aki nem tud legalább egy kisebb földrészt benépesíteni a saját lényeivel, és nem mellékeli hozzájuk teremtett világuk keletkezésének/hanyatlásának legendatárát. Ebben a tekintetben Gaiman sem nyerné el a műfajújítók nívódíját, és ami azt illeti, beszélő állatok, Hacsek és Sajó-s bérgyilkosok, valamint barokkos punk-rock karakterek dolgában is akadnak vele egyenrangú idomárok (bár erről lehet, hogy nem ő, hanem a Sosehol megkésett magyar megjelenése tehet). Azon a butiksoron árul, ahol Terry Pratchett és Douglas Adams fényes szalonjai csábítják a kuncsaftokat, de akad, amit a nagyok sem tartanak, csakis Gaimannél kapható. A Sosehol világának egységbe forró, lezser szedett-vedettsége, brutalitásában is gyengéd humora, szépen kijátszott ellentmondásai és (pop)kulturális naprakészsége (hogy pont egy fantasy űzzön gúnyt ilyen találóan a médiaelit pöffeszkedéséből!) olyasféle egyveleget alkot, amely többet ad a részek összegénél. Külön-külön mind megvolt már, de így csak a Gaiman-művek gyártják: ha nálunk új is a jelenség, a minden tekintetben (metróilag is) jobban eleresztett angoloknál Gaiman patinás márka, rég tőle kell a trónt követelni.

Fordította Pék Zoltán. Agave Könyvek, 269 oldal, 2480 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”