könyv - GENE WILDER: KIS FRANCIA SZAJHÁM

  • - kg -
  • 2008. december 4.

Zene

Wilder jó ideje visszavonult már a színészettől. Ha hihetünk nem hivatalos, de egybehangzó életrajzainak, ideje nagy részét a világ zajától távol, connecticuti otthonában tölti, festegetés, jótékonykodás és szépírás tölti ki nyugdíjas mindennapjait.
Wilder jó ideje visszavonult már a színészettõl. Ha hihetünk nem hivatalos, de egybehangzó életrajzainak, ideje nagy részét a világ zajától távol, connecticuti otthonában tölti, festegetés, jótékonykodás és szépírás tölti ki nyugdíjas mindennapjait. Utóbbi elfoglaltságának elõbb egy kimerítõ önéletrajz, utóbb két regény lett a gyümölcse; a Kis francia szajhám az elsõ a fikciók sorában. A szerzõ a nagy mesélõk bölcs nyugalmával és a nagyon rossz írók gördülékeny sematizmusával kalauzolja el olvasóit egy rég volt, talán igaz sem volt idõbe; nevezetesen az elsõ világháború végnapjaiba. Hogy rég volt, azt a szereplõk szavajárásából ugyan sosem sejtenénk, de hogy igaz sem volt, az egyszer biztos: olyan világháborút sosem vívtak ezen a Földön, amilyenbe hõsünk, egy derék amerikai kalauz és amatõr színjátszó hirtelen elhatározásából belecsöppen. Wilder háborúját egytõl-egyig operettfigurák vívják, de ez nem baj, az ilyesmi minden rendes zenés vígjátéknak csak az elõnyére válna, csakhogy az itt felvonuló kémek, katonák és kurvák olyan ügyefogyottan mozognak a zsánerben, mint újgazdagék az úri kaszinóban. Wilder világháborús tortájának marcipánalakjai elég nagyvonalúan lettek összegyúrva, de könnyen lehet, épp e nagyvonalúság, az úriasan megengedõ laza póráz az itt megcélzott mûfaj (szellemes-bús háborús kémburleszk?) kívánatos eszközei. A nemes cukrászi szándék azonban még egy nagy színész esetében is kevés, ha könyve olvasása közben az egyetlen életre kelõ alak éppen õ maga: a nyugdíjas színész, aki serényen jegyzetel a connecticuti közkönyvtárban.

Athenaeum, 2008, 173 oldal, 2490 Ft

**

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.