könyv - JAMES M. CAIN: SZERENÁD

  • - köves -
  • 2009. július 30.

Zene

Baj van, ha a regényhős rögtön a legelső oldalon egy "álmos, pimasz kifejezést" sugárzó szempárral találja szemben magát egy mexikói csehóban, de a baj, azon belül is a női baj a műfaj sajátja: James M. Cain kifejezetten az ilyenekre specializálta magát, az Európánál meg is jelent nemrégiben az életmű három bajügyi alapvetése (A postás mindig kétszer csenget, a Dupla vagy semmi és a Mildred Pierce). A Szerenád sztorija - ahogy kell, a főlúzer egyes szám első személyű előadásában - a 3 pesós férfiúi önbecsülés szintjéről rugaszkodik neki; kávéra és piskótára még csak telik ennyiből, de az álmos és pimasz tekintet tulajdonosának meghódítására aligha.
Baj van, ha a regényhõs rögtön a legelsõ oldalon egy "álmos, pimasz kifejezést" sugárzó szempárral találja szemben magát egy mexikói csehóban, de a baj, azon belül is a nõi baj a mûfaj sajátja: James M. Cain kifejezetten az ilyenekre specializálta magát, az Európánál meg is jelent nemrégiben az életmû három bajügyi alapvetése (A postás mindig kétszer csenget, a Dupla vagy semmi és a Mildred Pierce).

A Szerenád sztorija - ahogy kell, a fõlúzer egyes szám elsõ személyû elõadásában - a 3 pesós férfiúi önbecsülés szintjérõl rugaszkodik neki; kávéra és piskótára még csak telik ennyibõl, de az álmos és pimasz tekintet tulajdonosának meghódítására aligha. Aki stíröl: a mexikói operaszínpadokról is leléptetett, hangját vesztett amerikai; akit stírölnek: torreádorokra utazó, gömbölyded csípejû indián lány. Ennek rossz vége lesz, ezt még a vak zongorista is láthatja, de ami ezután következik, olyat még õ sem látott: tettvágytól fûtött hõsünk a mexikói út porában egy mariachi zenésztõl elszedett gitárral rögtönöz koncertet a kiszemelt szépségnek (Robert Rodriguez forog a stúdiósírjában), akit néhány operarészlet és bátorságpróba után sikerül is megkapnia.

Szívbõl üdvözöljük a kemény öklû, komolyzenében és konyhamûvészetben egyaránt jártas operaénekest a hard-boiled hõsök táborában: kétségtelenül kellemes változatosság a biztosítási ügynökök és a magánnyomozók által összeizzadt mûfaji öltözõben. Cainnek is tetszhetett a kísérlet, hogy milyen az például, amikor egy noir-pali Beethovent és Rossinit elemez egy vén tengeri medvével oldalakon keresztül. A kísérlet, ha úgy tetszik, sikerült, Rossininak igazságot szolgáltat a fedélzetközi eszmecsere, de amikor kiköt a hajó, az azért eléggé fából vaskarika, hogy az operából vissza kell váltani a kötelezõen kemény üzemmódba.

Fordította: Siklós Márta. Európa, 2009, 276 oldal, 2900 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.