könyv - JAMES M. CAIN: SZERENÁD

  • - köves -
  • 2009. július 30.

Zene

Baj van, ha a regényhős rögtön a legelső oldalon egy "álmos, pimasz kifejezést" sugárzó szempárral találja szemben magát egy mexikói csehóban, de a baj, azon belül is a női baj a műfaj sajátja: James M. Cain kifejezetten az ilyenekre specializálta magát, az Európánál meg is jelent nemrégiben az életmű három bajügyi alapvetése (A postás mindig kétszer csenget, a Dupla vagy semmi és a Mildred Pierce). A Szerenád sztorija - ahogy kell, a főlúzer egyes szám első személyű előadásában - a 3 pesós férfiúi önbecsülés szintjéről rugaszkodik neki; kávéra és piskótára még csak telik ennyiből, de az álmos és pimasz tekintet tulajdonosának meghódítására aligha.
Baj van, ha a regényhõs rögtön a legelsõ oldalon egy "álmos, pimasz kifejezést" sugárzó szempárral találja szemben magát egy mexikói csehóban, de a baj, azon belül is a nõi baj a mûfaj sajátja: James M. Cain kifejezetten az ilyenekre specializálta magát, az Európánál meg is jelent nemrégiben az életmû három bajügyi alapvetése (A postás mindig kétszer csenget, a Dupla vagy semmi és a Mildred Pierce).

A Szerenád sztorija - ahogy kell, a fõlúzer egyes szám elsõ személyû elõadásában - a 3 pesós férfiúi önbecsülés szintjérõl rugaszkodik neki; kávéra és piskótára még csak telik ennyibõl, de az álmos és pimasz tekintet tulajdonosának meghódítására aligha. Aki stíröl: a mexikói operaszínpadokról is leléptetett, hangját vesztett amerikai; akit stírölnek: torreádorokra utazó, gömbölyded csípejû indián lány. Ennek rossz vége lesz, ezt még a vak zongorista is láthatja, de ami ezután következik, olyat még õ sem látott: tettvágytól fûtött hõsünk a mexikói út porában egy mariachi zenésztõl elszedett gitárral rögtönöz koncertet a kiszemelt szépségnek (Robert Rodriguez forog a stúdiósírjában), akit néhány operarészlet és bátorságpróba után sikerül is megkapnia.

Szívbõl üdvözöljük a kemény öklû, komolyzenében és konyhamûvészetben egyaránt jártas operaénekest a hard-boiled hõsök táborában: kétségtelenül kellemes változatosság a biztosítási ügynökök és a magánnyomozók által összeizzadt mûfaji öltözõben. Cainnek is tetszhetett a kísérlet, hogy milyen az például, amikor egy noir-pali Beethovent és Rossinit elemez egy vén tengeri medvével oldalakon keresztül. A kísérlet, ha úgy tetszik, sikerült, Rossininak igazságot szolgáltat a fedélzetközi eszmecsere, de amikor kiköt a hajó, az azért eléggé fából vaskarika, hogy az operából vissza kell váltani a kötelezõen kemény üzemmódba.

Fordította: Siklós Márta. Európa, 2009, 276 oldal, 2900 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”