könyv - RORY CLEMENTS: MÁRTÍR

  • B. I.
  • 2010. május 13.

Zene

Brutális rituális gyilkosság, a legfelsőbb körökbe vezető nyomok, egymással rivalizáló bűnüldözők, akik közül a jobbik fiú végig tévúton halad - a fele is elég egy jó krimihez. Ha pedig mindennek színtere a gyors tempóban nagyvárosiasodó I.
Brutális rituális gyilkosság, a legfelsõbb körökbe vezetõ nyomok, egymással rivalizáló bûnüldözõk, akik közül a jobbik fiú végig tévúton halad - a fele is elég egy jó krimihez. Ha pedig mindennek színtere a gyors tempóban nagyvárosiasodó I. Erzsébet kori London, a Stuart Mária lefejezésének lázában égõ, valamint az Armada támadásától és a spanyol inváziótól rettegõ Anglia, akkor minden adott a jó történelmi krimihez. A Sir Francis Drake admirális elleni jezsuita merényletkísérlet és a történetindító kibelezõs emberölés szálai természetesen egy ponton összefutnak, hogy aztán minden újra összekuszálódjék, és kiderüljön, semmi nem az, aminek látszik.

A megszületõ brit birodalom bizarr világa - a józan belátáson alapuló jogrend, illetve az ennek a kialakulását segítõ kíméletlen, kegyetlen és önkényes hatalomgyakorlás egyidejûsége - kedvelt terepe a kortárs angol történelmi kriminek: C. J. Sansom (magyarul ugyancsak megjelent) népszerû Shardlake-történetei éppúgy a Tudor-korszakban játszódnak, mint Clements debütáló mûve, amely egy tervezett sorozat elsõ kötete. A széria a Mártír fõszereplõje, a brit titkosügynöki hálózatot megteremtõ Walsingham miniszter bizalmi embere, John Shakespeare köré szervezõdik. Az anglikán hatalmat odaadó lojalitással szolgáló, ám makacs katolikus felmenõkkel rendelkezõ nyomozót már a nyitókötetben is kisegíti a bajból a színészet iránt rajongó nyughatatlan öccse; és csodálkoznánk, ha Bill személye, vagy valamelyik leendõ nagy darabja nem kapna kiemelt szerepet a továbbiakban.

Fordította: Török Krisztina. Agave, 2010, 384 oldal, 2980 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."