könyv - SÁNDOR IVÁN-FÉNER TAMÁS: HAMLET VISSZANÉZ

Zene

A címlapon a legendás, színháztörténeti alakítás fotója: Gábor Miklós mint szőke dán királyfi tekint önmaga elé, egyszersmind önmagába. Féner Tamás felvétele a pályafutás magaslati pontját éppúgy felidézi, akárcsak a mélyen és megveszekedetten intellektuális színészegyéniség legmarkánsabb vonását.
A címlapon a legendás, színháztörténeti alakítás fotója: Gábor Miklós mint szõke dán királyfi tekint önmaga elé, egyszersmind önmagába. Féner Tamás felvétele a pályafutás magaslati pontját éppúgy felidézi, akárcsak a mélyen és megveszekedetten intellektuális színészegyéniség legmarkánsabb vonását. Mert bár úgy lehet, a populáris kultúra alkalmasint egy bõvérû komédiás-szerepben, Mágnás Miskaként õrzi, s fogja majd a jövõben is megõrizni Gábor Miklós alakját, azért az 1998-ban elhunyt nagy színész az alkotói elmélyülés, a teljesítményével örökkön elégedetlen, önreflexív mûvészalkat, a színpadon már-már feszélyezõnek és okvetlenül ritkának bizonyuló magas mûveltség mintapéldánya volt. Szemben a zsigeri színészzsenikkel (Kit is játszom én ebben a darabban? - kérdezte az anekdota szerint Kiss Manyi egy megrendítõ erejû abgang után, valamelyik Shakespeare-tragédia sokadik elõadásán) a Laurence Olivier-t élte fogytáig csodáló Gábor Miklós a színpadon és a magánéletben egyaránt az aprólékos elemzés, az önboncolásig kíméletlen analízis elkötelezettje volt. Jelentõs alakítások sora és vagy féltucatnyi naplókötet igazolta e munka eredményét, s ez a színészi-írói életmû körvonalazódik most a baráti visszaemlékezõ, Sándor Iván esszéisztikus szövegébõl. Személyes emlékek és Gábor Miklós saját mûveibõl vett részletek garmadája élénkíti Sándor roppant empatikus, ámbár csupán szolidan érdekfeszítõ, a karrier több kényes mozzanatát a színész-naplóíróhoz hasonlóan mellõzõ elõadását. Igaz, a kötet nyilvánvalóan Gábor rajongói számára készült, s õk kétségkívül hálásak is lesznek e korszakos színészegyéniség megidézéséért, s alighanem még inkább Féner Tamás harminc korabeli fotójáért, melyek Shakespeare-szerepekben vagy Füst Milánt játszva, elõadáson vívódva és próbán meglesve mutatják a XX. század egyik legokosabb magyar színészét.

Tiszatáj Könyvek, 2010, 164 oldal

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.