könyv - SÁNDOR IVÁN-FÉNER TAMÁS: HAMLET VISSZANÉZ

Zene

A címlapon a legendás, színháztörténeti alakítás fotója: Gábor Miklós mint szőke dán királyfi tekint önmaga elé, egyszersmind önmagába. Féner Tamás felvétele a pályafutás magaslati pontját éppúgy felidézi, akárcsak a mélyen és megveszekedetten intellektuális színészegyéniség legmarkánsabb vonását.
A címlapon a legendás, színháztörténeti alakítás fotója: Gábor Miklós mint szõke dán királyfi tekint önmaga elé, egyszersmind önmagába. Féner Tamás felvétele a pályafutás magaslati pontját éppúgy felidézi, akárcsak a mélyen és megveszekedetten intellektuális színészegyéniség legmarkánsabb vonását. Mert bár úgy lehet, a populáris kultúra alkalmasint egy bõvérû komédiás-szerepben, Mágnás Miskaként õrzi, s fogja majd a jövõben is megõrizni Gábor Miklós alakját, azért az 1998-ban elhunyt nagy színész az alkotói elmélyülés, a teljesítményével örökkön elégedetlen, önreflexív mûvészalkat, a színpadon már-már feszélyezõnek és okvetlenül ritkának bizonyuló magas mûveltség mintapéldánya volt. Szemben a zsigeri színészzsenikkel (Kit is játszom én ebben a darabban? - kérdezte az anekdota szerint Kiss Manyi egy megrendítõ erejû abgang után, valamelyik Shakespeare-tragédia sokadik elõadásán) a Laurence Olivier-t élte fogytáig csodáló Gábor Miklós a színpadon és a magánéletben egyaránt az aprólékos elemzés, az önboncolásig kíméletlen analízis elkötelezettje volt. Jelentõs alakítások sora és vagy féltucatnyi naplókötet igazolta e munka eredményét, s ez a színészi-írói életmû körvonalazódik most a baráti visszaemlékezõ, Sándor Iván esszéisztikus szövegébõl. Személyes emlékek és Gábor Miklós saját mûveibõl vett részletek garmadája élénkíti Sándor roppant empatikus, ámbár csupán szolidan érdekfeszítõ, a karrier több kényes mozzanatát a színész-naplóíróhoz hasonlóan mellõzõ elõadását. Igaz, a kötet nyilvánvalóan Gábor rajongói számára készült, s õk kétségkívül hálásak is lesznek e korszakos színészegyéniség megidézéséért, s alighanem még inkább Féner Tamás harminc korabeli fotójáért, melyek Shakespeare-szerepekben vagy Füst Milánt játszva, elõadáson vívódva és próbán meglesve mutatják a XX. század egyik legokosabb magyar színészét.

Tiszatáj Könyvek, 2010, 164 oldal

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.