könyv - SÁNDOR IVÁN-FÉNER TAMÁS: HAMLET VISSZANÉZ

Zene

A címlapon a legendás, színháztörténeti alakítás fotója: Gábor Miklós mint szőke dán királyfi tekint önmaga elé, egyszersmind önmagába. Féner Tamás felvétele a pályafutás magaslati pontját éppúgy felidézi, akárcsak a mélyen és megveszekedetten intellektuális színészegyéniség legmarkánsabb vonását.
A címlapon a legendás, színháztörténeti alakítás fotója: Gábor Miklós mint szõke dán királyfi tekint önmaga elé, egyszersmind önmagába. Féner Tamás felvétele a pályafutás magaslati pontját éppúgy felidézi, akárcsak a mélyen és megveszekedetten intellektuális színészegyéniség legmarkánsabb vonását. Mert bár úgy lehet, a populáris kultúra alkalmasint egy bõvérû komédiás-szerepben, Mágnás Miskaként õrzi, s fogja majd a jövõben is megõrizni Gábor Miklós alakját, azért az 1998-ban elhunyt nagy színész az alkotói elmélyülés, a teljesítményével örökkön elégedetlen, önreflexív mûvészalkat, a színpadon már-már feszélyezõnek és okvetlenül ritkának bizonyuló magas mûveltség mintapéldánya volt. Szemben a zsigeri színészzsenikkel (Kit is játszom én ebben a darabban? - kérdezte az anekdota szerint Kiss Manyi egy megrendítõ erejû abgang után, valamelyik Shakespeare-tragédia sokadik elõadásán) a Laurence Olivier-t élte fogytáig csodáló Gábor Miklós a színpadon és a magánéletben egyaránt az aprólékos elemzés, az önboncolásig kíméletlen analízis elkötelezettje volt. Jelentõs alakítások sora és vagy féltucatnyi naplókötet igazolta e munka eredményét, s ez a színészi-írói életmû körvonalazódik most a baráti visszaemlékezõ, Sándor Iván esszéisztikus szövegébõl. Személyes emlékek és Gábor Miklós saját mûveibõl vett részletek garmadája élénkíti Sándor roppant empatikus, ámbár csupán szolidan érdekfeszítõ, a karrier több kényes mozzanatát a színész-naplóíróhoz hasonlóan mellõzõ elõadását. Igaz, a kötet nyilvánvalóan Gábor rajongói számára készült, s õk kétségkívül hálásak is lesznek e korszakos színészegyéniség megidézéséért, s alighanem még inkább Féner Tamás harminc korabeli fotójáért, melyek Shakespeare-szerepekben vagy Füst Milánt játszva, elõadáson vívódva és próbán meglesve mutatják a XX. század egyik legokosabb magyar színészét.

Tiszatáj Könyvek, 2010, 164 oldal

****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."