Könyv - Többszörös jelzések - Tandori Dezső: Úgy nincs, ahogy van

  • k.kabai lóránt
  • 2010. június 10.

Zene

A kortárs magyar irodalom egyik legkülönösebb, legsokoldalúbb, legtermékenyebb és vitathatatlanul legnagyobb hatású szerzőjének új, az Ünnepi Könyvhétre megjelent verseskötete határozottan építi tovább azt a "TD-leltárt", melyet a mester a 2007-es "létösszegző kötettel", a rajzokkal teli Ördöglakattal (erről lásd: Tandori foreÖer, Magyar Narancs, 2007. augusztus 30.) és A komplett Tandori - komplett eZ? című regénnyel kezdett meg, majd tavaly folytatott a 2 és fél töredék Hamletnek, illetve A Rossz Reménység Foka című verseskötetekkel. E "leltár" léte és működése megdöbbentő pontossággal modellezi az életmű egészének alakulását, ide értve nemcsak a kötet- és ciklusszerkezetek egymásra olvashatóságát, a motivikus kapcsolatok hasonló módon való működését, de még a rosszmájú kritikusok részéről oly sokat hangoztatott "önkontroll-nélküliséget" vagy "grafomániát" is.

A kortárs magyar irodalom egyik legkülönösebb, legsokoldalúbb, legtermékenyebb és vitathatatlanul legnagyobb hatású szerzőjének új, az Ünnepi Könyvhétre megjelent verseskötete határozottan építi tovább azt a "TD-leltárt", melyet a mester a 2007-es "létösszegző kötettel", a rajzokkal teli Ördöglakattal (erről lásd: Tandori foreÖer, Magyar Narancs, 2007. augusztus 30.) és A komplett Tandori - komplett eZ? című regénnyel kezdett meg, majd tavaly folytatott a 2 és fél töredék Hamletnek, illetve A Rossz Reménység Foka című verseskötetekkel. E "leltár" léte és működése megdöbbentő pontossággal modellezi az életmű egészének alakulását, ide értve nemcsak a kötet- és ciklusszerkezetek egymásra olvashatóságát, a motivikus kapcsolatok hasonló módon való működését, de még a rosszmájú kritikusok részéről oly sokat hangoztatott "önkontroll-nélküliséget" vagy "grafomániát" is.

Az Úgy nincs, ahogy van kötet épp oly módon "redundáns", mint a szerző korábbi verses- és prózakötetei - és ahogyan a nyelv, gyakorlatilag minden beszélt nyelv is hajlik a redundanciára, a különböző viszonylatok többszörös jelzésére. TD mindenesetre e kötetben is reflektál erre a tényre: "nem akarok divatosan szórakoztatni, mindent ezerszer / megírtam, mert egyszer se olvassák el" (Időállásjelzés) - eme kiszólás a kritika kritikája is (szintén egy Tandorira oly jellemző gesztus), miközben továbbra is meggyőződésem, hogy ez a "beszédkényszer" az elmúlással folytatott harc része (lásd még: Séta egy gondolkodás kertjében, Magyar Narancs, 2010. január 21.).

A "Dante Purgatóriumának" ajánlott kötet szerkezetében is tükrözi azt a "kopernikuszi fordulatot", melyet a bevezető vers - egyébként egy Bán Zoltán András írta TD-kritikából véve a szókapcsolatot - felemleget: a kötetnek címet adó vers (mely valódi nagy vers!) első két sora hogyan változott meg alapvetően a folyóiratközlés "Úgy nincs, ahogy van. / Ne mondd, nem szóltam" alakjából ("sokat idézgettem, fejből, s mindig így jött") a véglegesnek tekinthető, a kötetben szereplő "Úgy nincs, ahogy van. / Ne mondd, hogy szóltam" formára (lábjegyzetben ismét jelezve az eltérést). A fordulat pedig az utóbbi évek fentebb említett köteteihez képest itt az, hogy nem egyszerűen a "leltár" épül tovább, de az önálló ciklust kapó (és stílszerűen Seurat-nak ajánlott) Pontversek egy új versformálási módot mutatnak be, amikor a pointillista festészet nyomán afféle "szó-" vagy "tőmondat-pontokból" állnak össze e dalszerű, jambikus lüktetésű, változatos rímelésű versek; csak egy jellemző (és ez esetben kombinatorikus) részlet: "Kevés, hogy kevés. / Sok, hogy sok-egész. / Kevés, hogy egész. / Sok, kevés-egész. // Kevés-egész-sok. / Sok-egész, hogy sok. / Kevés, hogy sok. S sok. / S sok, hogy kevés. Ok." (Dal, ha kevese. Dal, de ha lesz-e? I.) Talán mondanom sem kell, TD erre is reagál a ciklust záró Tartalom helyett. Könnyű dobálózás című versben, miközben már a ciklus elején jelzi, hogy hasonló "jegyű" költeményeiből az első, Az egzisztencialista című ciklusban is olvashatunk - igaz, ott sokkal határozottabban a sajátos Tandori-féle egzisztencializmus (exisztencializmus) motiválja e (kvázi) dalformában íródott műveket, miután számtalan kis szentenciáját és hommage-ait, egy Seurat-hoz címzett külön versciklust, illetve kedves mestereiről készült rajzait is bemutatta.

Felvethető lenne annak következetlensége, hogy az azonos módszerrel írt versek miért nem egy közös ciklusban szerepelnek, ám erre a harmadik elején magyarázatot kapunk: "Ezek a munkák itt jelennek meg először" - a könyv impresszumában is szerepel, hogy "a kötet verseinek, rajzainak nagy része első közlés". Azaz talán volt valamiféle kiadói elvárás egy efféle "saját" ciklusra is - ezt elég nehezen nevezhetnénk esztétikai szempontból elfogadható vagy szerencsés megoldásnak, ám a szerző ezt a problémát is könnyedén megkerüli Kurt Schwitters többszöri említésével és az első ciklus ötödik alciklusával, melyet egy Schwitters-portrésorozat alkot. Ugyanis Schwitters volt az a "vasárnapi festő", aki ilyen-olyan kisebb munkáiból, egyéb maradékokból, különböző talált tárgyakból, nemritkán szemétből épített saját lakásában "Merz-épületet", mely az évek során lassan egészen lecsökkentette saját életterét is - az Úgy nincs, ahogy van szerkezete mintha mimetikusan leképezné eme kollázsra alapozott alkotásmódot. (Külön írást érdemelne Tandori effajta "médiaközi" ihletettsége, más művészeti ágak technikáit az irodalomra konvertáló elkötelezettsége.)

A meglehetősen sok rajzos munka (a második ciklus, a Zárványok teljes egészében ilyenekből áll) megjelenésével kapcsolatban külön dicséret illeti a kiadót, mert miután tavaly igényes formában újra kiadták az 1983-as, A feltételes megálló című (képversekkel, ideogrammákkal teljes) TD-kötetet, ezúttal is az ezeket megillető méretben, teljes oldalon és kiváló minőségben reprodukálták eme irodalomtól első ránézésre távolinak tűnő, ám szerzőnk esetében azzal szoros egységben létező műveket.

Scolar, 2010, 286 oldal, 3120 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.