könyv - VADAS JÓZSEF: NÉMETH ALADÁR

  • - kyt -
  • 2009. november 5.

Zene

Kádár-korszak és dizájn: a két kifejezés összekapcsolásához nem igazán társul a párálló szépség vagy a nagyvonalúság képzete, pedig a szocialista magyar ipar termékei nem mind voltak rossz minőségű, bumfordi silányságok - még ha ennél sokkal többet nehéz is állítani. A könyv címlapján látható Dutra D4 K70-es traktort az akkor harmincéves Németh Aladár tervezte a Vörös Csillag Traktorgyár számára, és a lendületes formájú erőgép különféle változatait a következő években többtucatnyi országba exportálták - nem tudni, milyen haszonnal.
Kádár-korszak és dizájn: a két kifejezés összekapcsolásához nem igazán társul a párálló szépség vagy a nagyvonalúság képzete, pedig a szocialista magyar ipar termékei nem mind voltak rossz minõségû, bumfordi silányságok - még ha ennél sokkal többet nehéz is állítani. A könyv címlapján látható Dutra D4 K70-es traktort az akkor harmincéves Németh Aladár tervezte a Vörös Csillag Traktorgyár számára, és a lendületes formájú erõgép különféle változatait a következõ években többtucatnyi országba exportálták - nem tudni, milyen haszonnal. Az ifjú formatervezõ nevéhez erõsen köthetõ siker sem akadályozhatta meg ugyanis, hogy 1973-ban ez a gyár legyen az elsõ becsõdölt szocialista nagyüzem.

Németh Aladár karriertörténete nem tartalmaz lélegzetelállító izgalmakat: tervezett erõgépeket, labormûszereket, hajókat, utánfutót és húsdarálót, erõsáramú biztosítócsaládot és mészmûvet, emblémát és diszpécserkészüléket. Ha abból indulunk ki, amit egy idézet állít: "Mindig abból a szempontból közelítek egy termékhez, hogy azt ki, miért és hogyan fogja használni, milyen igényeink vannak a termékkel szemben (...) tisztázva, milyen technikai feltételei vannak, hogyan lehet megvalósítani", hihetetlenül széles körû elmélyülésben telt a mûvész élete. A szerzõ ugyanis a formatervezést mûvészetnek tekinti (a szakmán belül ez az elfogadott nézet), amirõl nem itt van a helye a vitának, és a kötet bemutatja Németh néhány fotóját is, amelyek kétségkívül mûvészi mélységek felé mutatnak. És hogy a magyar dizájnnak van közelmúltja, az többek között neki köszönhetõ.

Scolar Kiadó, 2009, 157 oldal, 4950 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.