Könyv: Hosszú lábjegyzet (Douwe Draaisma: Miért futnak egyre gyorsabban az évek?)

  • 2004. február 26.

Zene

A kísérleti emlékezetkutatást gyakran éri az a vád, hogy semmi olyat nem mond egyik legfontosabb képességünkről, amit a filozófusok már több száz éve le ne írtak volna. Ez a kellemetlen vélemény többnyire önmarcangoló pszichológusoktól vagy olyan laikusoktól származik, akik csak felszínes, rosszul megírt ismeretterjesztő könyvekből tájékozódtak a kísérleti pszichológia eredményeiről. Könyvtáruk újabb művel gyarapodott, Draaisma könyve a "kvázi"-tudományos művek klasszikus példája.

A kísérleti emlékezetkutatást gyakran éri az a vád, hogy semmi olyat nem mond egyik legfontosabb képességünkről, amit a filozófusok már több száz éve le ne írtak volna. Ez a kellemetlen vélemény többnyire önmarcangoló pszichológusoktól vagy olyan laikusoktól származik, akik csak felszínes, rosszul megírt ismeretterjesztő könyvekből tájékozódtak a kísérleti pszichológia eredményeiről. Könyvtáruk újabb művel gyarapodott, Draaisma könyve a "kvázi"-tudományos művek klasszikus példája.

Természetesen nem a tudományos ismeretterjesztés műfajával van a probléma, tudományos ismeretterjesztésnek azonban egy kutatási terület legfrissebb eredményeinek jól érthető, az érdeklődő nagyközönség számára is emészthető formában és lehetőleg élvezetes stílusban megírt interpretációját nevezzük.

Nehéz műfaj, a tudományos-ismeretterjesztő könnyen azon kaphatja magát, hogy legjobb szándéka ellenére vaskos kézikönyvet gyártott, ami legfeljebb csak az adott témából vizsgázni készülő, kétségbeesett egyetemisták számára nyújthat néhány napig menedéket, de az egyszerű halandó számára élvezhetetlen adathalmaz. Ugyanakkor a szórakoztatás vágya nem ragadhatja olyan könnyedségre íróját, hogy gyakorlatilag semmit se mondjon. Nem jó például, ha egy, az emberi emlékezettel foglalkozó igényes könyv tanulsága mindössze annyi, hogy az emlékezet bizony bonyolult dolog, gyakran emlékszünk olyan dolgokra, amelyek nem történtek meg, és az is előfordul, hogy máshogy emlékszünk az eseményekre, mint ahogy azok végbementek. Draaisma könyvét nagyjából ezekkel a gondolatokkal gazdagabban tehetjük le, és ez nem túl sok 249 oldal után. Az lehet az olvasó érzése, mintha valaki egy, az emberi emlékezetről szóló tudományos-ismeretterjesztő előadásból csak azokat a sztorikat mondta volna el neki, amelyek eredetileg a tudományos adatok és elméletek közé beszúrva a lankadó hallgatóság éberségi szintjének emelésére és a nehezebben érthető gondolatok illusztrálására szolgáltak. A könyvben számos izgalmas történet olvasható a déja vu jelenségről, a vakuemlékezetről, hiperamnéziás gyerekekről és a téves felismerésről, de az olvasó számára nem lesz világos, hogy mit is mond ezekről a jelenségekről a tudomány. Érdemes szembeállítani Draaisma könyvét a közelmúltban megjelent másik emlékezeti témájú ismeretterjesztő könyvvel, Daniel Schacter: Az emlékezet hét bűne című művével. Schacter ugyancsak könnyed és olvasható stílusban ír, ugyanakkor könyvéből sok mindent megtudhat az olvasó a modern emlékezetkutatás eredményeiről. A Miért futnak egyre gyorsabban az évek?-et viszont nagyjából ugyanígy megírhatták volna harminc évvel ezelőtt is, lapjait forgatva nem világos, hogy mit is csinált az elmúlt évtizedekben több ezer kísérleti pszichológus szerte a világon. Igazán kár érte, mert Draaisma korábbi könyve, a Metaforamasina kifejezetten szellemes mű volt, remekül mutatta be, hogyan hatottak a modellnek használt szerkezetek az emberi emlékezetről gyártott elméletekre. Tekintsük hát újabb könyvét korábbi műve lábjegyzetének, és reménykedjünk benne, hogy nem lesz olyan zsurnaliszta, aki csak ezt olvasva egy hasonlóan színvonalas cikket ír majd az emberi emlékezetről, mint ami az egyik legnagyobb országos napilapban jelent meg a közelmúltban - és az újság honlapján sajnos a mai napig olvasható - Megtalálták az agy felejtés központját! címmel. Egy biztos, a cikk szerzője Schacter könyvét olvasva nem írhatott volna le egy ilyen kapitálisszamárságot!

Racsmány Mihály

Typotex Kiadó, 2003, 249 oldal, 2600 Ft









Copyright © MaNcs, 2004
Minden jog fenntartva.


 


 












Copyright © Magyar Narancs 1995-2004.




Elektronikus terjesztés: Index.hu Rt.





Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.