Könyv: Királygiccs (Kathleen Winsor: Amber)

  • - borz -
  • 1999. április 15.

Zene

Meg kell hagyni, azok a régi giccsõrök nemcsak mertek, de tudtak is írni. A regényes történelemmel körített románcok és kalandos történetek a harmincas években jöttek divatba Amerikában. A mûfaj vitán felül álló csúcsteljesítménye, a giccs apoteózisa persze az Elfújta a szél volt és maradt. Ez a megkerülhetetlen alapmû szolgált mintául Kathleen Winsor Amber címû nagy regényéhez is. Ms. Winsor Ms. Mitchelltõl tanulta el a jellemábrázolást, a történetvezetést és a giccs karakteres történelemszemléletét. Ez röviden úgy néz ki, hogy a szerzõ a többé-kevésbé pontosan követett történelmi eseményekbõl épít nagyszabású, színes és mozgalmas kulisszát a szereplõk nem kevésbé színes és mozgalmas magánélete mögé.

Könyv

Meg kell hagyni, azok a régi giccsõrök nemcsak mertek, de tudtak is írni. A regényes történelemmel körített románcok és kalandos történetek a harmincas években jöttek divatba Amerikában. A mûfaj vitán felül álló csúcsteljesítménye, a giccs apoteózisa persze az Elfújta a szél volt és maradt. Ez a megkerülhetetlen alapmû szolgált mintául Kathleen Winsor Amber címû nagy regényéhez is. Ms. Winsor Ms. Mitchelltõl tanulta el a jellemábrázolást, a történetvezetést és a giccs karakteres történelemszemléletét. Ez röviden úgy néz ki, hogy a szerzõ a többé-kevésbé pontosan követett történelmi eseményekbõl épít nagyszabású, színes és mozgalmas kulisszát a szereplõk nem kevésbé színes és mozgalmas magánélete mögé.

Az Amber hõsnõje kiköpött Scarlet O´Hara, de más figurák felmenõire is ráismerhetünk a nagy elõd munkájában. Kathleen Winsor imponáló tárgyismeretrõl tesz tanúbizonyságot, a Newgate-ben és a rossz hírû negyedekben éppolyan otthonosan mozog, mint a vidéki kastélyokban vagy II. Károly udvarában. Én errõl az úriemberrõl idáig csak annyit tudtam, hogy õ a lenyakazott I. Károly fia, aki Cromwell halála után tért vissza hosszú számûzetésbõl a trónra. Szerencsére Ms. Winsor ennél sokkal, de sokkal többet tud, különösen ami a hálószobatitkokat illeti. Ezeken túl még kimerítõ és élvezetes leírásokat olvashatunk a korabeli étkekrõl, kosztümökrõl, bútorokról, színházi és társaséletrõl. És van pozitív üzenet is, miszerint a korhadt és romlott óvilág felett elrepült az idõ vasfoga, a jövõ az erényes, erõs és fiatal Amerikáé.

Az Európa Kiadó klasszikusnak kijáró tisztelettel gondozta a kiadványt, szépen illusztrált, kemény borító tartja (valóban) össze a több mint 700 oldalt (tervezte Sz. Bodnár Éva); a korrektor nevét csakis azért tarthatták titokban, nehogy elcsábítsák tõlük. És hajtsunk fejet a fordító Kosáryné Réz Lola elõtt. Abból a letûnt szép világból való õ, amelyben még a lektûrszerzõknek is volt szakmai becsületük.

- borz -

Kathleen Winsor: Amber; fordította Kosáryné Réz Lola; Európa Kiadó, 735 oldal, 1980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.