Könyv: Márványtojás (Beney Zsuzsa: A tárgytalan lét)

  • Báthori Csaba
  • 2003. május 1.

Zene

Az Orpheusz-Eurüdiké-mítosz az európai irodalomban lényegében két hosszú hagyományszálon halad: a szerzők vagy a történet különböző fordulataihoz fűznek saját tapasztalataikkal összefüggő, pótlólagos eseménysorokat (találomra hadd említsem Gottfried Benn két nagy versét, az Orphische Zellent és az Orpheus´ Todot), vagy - a figurát elvont szférákba távolítva - általános érvényű létfelfogásukat építik ki egy megistenített alak körül (hadd utaljak itt csupán Rainer Maria Rilkére, aki összetett létmagyarázatait a költői beszéd ontologikus funkcióinak emlegetésével párosítja). Maga a mitológiai nyersanyag - roppant felszívóképessége és mágikus nyitottsága folytán - az emberi lét számtalan alaphelyzetét képes tükrözni, s olyan érzelmi elemeket is szimbolizál, amelyek eredetileg nem tartozhattak a történet áttekinthetően szövött mintázatához. Megneveznék néhány olyan alaphelyzetet és érzelempillért, amely már első pillantásra is szervesen illeszkedik a mítosz medrébe: szerelmi hűség; e hűség halálon túl tartó ereje, szerelmest megidéző és megörökítő hivatása (ez távolról rokon a keresztény feltámadáshittel, amely amúgy is magába olvasztotta a pogány mítosz legfontosabb jegyeit); a művészet (a költészet) holtakat lelkesítő, a pusztulásban is harmóniákat mozgósító funkciója; a fontos, de láthatatlan dolgok megsejtésére irányuló rejtett felszólítás; az alvilág vonzása - sőt az a közvetett gondolat, hogy a szépség megpillantása valamely szörnyűség kezdetét jelentheti (és semmi nem tiltja, hogy felidézzem az első Duinói elégia sorait: "A szépség semmi más, mint a szörnyűség kezdete").
Az Orpheusz-Eurüdiké-mítosz az európai irodalomban lényegében két hosszú hagyományszálon halad: a szerzők vagy a történet különböző fordulataihoz fűznek saját tapasztalataikkal összefüggő, pótlólagos eseménysorokat (találomra hadd említsem Gottfried Benn két nagy versét, az Orphische Zellent és az Orpheus´ Todot), vagy - a figurát elvont szférákba távolítva - általános érvényű létfelfogásukat építik ki egy megistenített alak körül (hadd utaljak itt csupán Rainer Maria Rilkére, aki összetett létmagyarázatait a költői beszéd ontologikus funkcióinak emlegetésével párosítja). Maga a mitológiai nyersanyag - roppant felszívóképessége és mágikus nyitottsága folytán - az emberi lét számtalan alaphelyzetét képes tükrözni, s olyan érzelmi elemeket is szimbolizál, amelyek eredetileg nem tartozhattak a történet áttekinthetően szövött mintázatához. Megneveznék néhány olyan alaphelyzetet és érzelempillért, amely már első pillantásra is szervesen illeszkedik a mítosz medrébe: szerelmi hűség; e hűség halálon túl tartó ereje, szerelmest megidéző és megörökítő hivatása (ez távolról rokon a keresztény feltámadáshittel, amely amúgy is magába olvasztotta a pogány mítosz legfontosabb jegyeit); a művészet (a költészet) holtakat lelkesítő, a pusztulásban is harmóniákat mozgósító funkciója; a fontos, de láthatatlan dolgok megsejtésére irányuló rejtett felszólítás; az alvilág vonzása - sőt az a közvetett gondolat, hogy a szépség megpillantása valamely szörnyűség kezdetét jelentheti (és semmi nem tiltja, hogy felidézzem az első Duinói elégia sorait: "A szépség semmi más, mint a szörnyűség kezdete").

Beney Zsuzsa, a

lelkiismereti költészet

nagy alakja irodalmunkban évtizedek óta az Orpheusz-Eurüdiké-mítosz mintáival közvetíti írói mondandóit. Művészete - az imént taglalt elemeken kívül - a következő származékokkal gazdagítja az alapanyagot: a korán eltávozottak hosszas, kitartó siratása és felejtésbe ágyazása; a gyász viselésének elemzése; a fájdalom összebékítése a gyászoló egyéb létfunkcióival; a láthatatlanság és a boldogság eszméjének testvériesítése; az eltűntek szeretete és létük értelme közötti összefüggés kidolgozása; önmagunk visszanyerése a halálban, s ezen itt az eltávozottat és a gyászolót is értem (nem véletlenül bukkan fel Beney egyik szövegében a Koré-figura, amely a földi és a földön túli létezés egységének emblémája a mítoszban). És végül Beney kiegészíti a történetet a túlélés gondolatával: a halál utáni halál témája közvetve már az eredeti elbeszélésben is megpillantható ugyan, itt azonban három szálon szövődik egybe: a pusztítás túlélése, a szerelem túlélése és a szerelem megőrzése a semmivé keményedő gyász-öntudatban.

Novalis írja a Heinrich von Ofterdingenben: "Magyarázzátok meg nekem a lelkiismeret természetét... Ha ezt megmagyarázhatnám, Isten volnék, ugyanis a lelkiismeret aközben keletkezik, miközben megértjük. És meg tudjátok magyarázni nekem a költészet természetét? A kettő ugyanaz... Minden töprengés révén világképpé átdolgozott hajlam és készség a lelkiismeret jelét és változását bizonyítja számomra." Nos, Beney Zsuzsa költészete - miközben emlékezete szakadatlanul dolgozik a mítoszon - megszerzi magának a lírai platonizmus olyan biztosítékait, amelyek megerősítik létében, elszigetelik az esetlegességek salakjaitól, és hermetikus, hovatovább személytelen boldogságát a megboldogultak metafizikai világához közelítik. "A fájás kimetszi az érzést". "A fájdalom, mely néha áthasít / A testen mint ellazult izomköteg: / Emlék a szeretetről." "A hullócsillag-szeretet kilobban." "A halálban nincs szeretet." Látjuk: ez a költészet az önkiürítés révén próbálja megteremteni az emlékező-felejtő beszédszerkezeteit. Egy rendkívüli fajdalmat igyekszik személytelen, elevenektől-holtaktól független, szenvtelen hangfekvésben rögzíteni. A líra itt nem megváltás, hanem a szenvedés része, létzárvány, márványtojás: formája - noha zömmel

szabadverseket hömpölyget

- tökéletesen lecsiszolt, egyszersmind csukott, elreteszelt. A költő eltömi a hagyományos metaforikus költői fogalmazásmód legszűkebb véredényeit is, és erejét arra a hitre alapozza, hogy az elvont, de meghökkentő versbeli állítás ugyan-olyan hatékony lehet, mint a közvetlen szemléletet kedvelő, vegetatív magyar lírai közlésfajták. Selyemszáraz közlések, axiomatikus belátások, titkosított párbeszédtöredékek követik egymást, jobbadán a rilkei Widerspruch (ellentmondás) fogalom értelmében. Egy-egy állapot csak tükörképével kiegészülve, párjának felszabadító jelenlétében válhat megragadhatóvá, érlelődhet érvényessé, s az egész kötet is azt a benyomást kelti, mintha egy spekulatív gondolati sínpáron haladna, ismeretlen irányba, bár fokozatosan mélyülve egy aggályos költői halandó magánmitológiájában. A lamentatív alaptónus, semmi kétség, ritkítja a megrendülés látványos költői fordulatait: olyan széles folyóban érezzük magunkat, amely olykor tengernek tűnik, hiszen inkább sodrásával tájékoztat, mintsem partjaival. A költő nem hozzánk, nem belőlünk, hanem előttünk beszél.

A könyv szerkezete megerősíti azt az érzetünket, hogy itt ismeretlen terjedelmű idő- és tapasztalati egységekkel állunk szemben: kétféle betűtípussal szedett két ciklus illeszkedik egymásba - egy hoszszabb darabokból álló, testesebb leírásokat nyújtó csoport versei között dőlt betűkkel nyomtatott háromsorosok nyitogatnak, egymást erősítve, cáfolva vagy indokolva. Minthogy a kötetben

lapszámozás nincs,

az olvasó hamar eltéved a versek egyvelegében. De egyúttal azt is tapasztalja: felmentették az alól, hogy itt a kezdet és a vég iránt érdeklődjék. A rövid szövegek szemlátomást lélegzethez juttatják, ugyanakkor azonban éppen ezek kínálják meg egy-egy olyan tömény sorral, amely töprengésre kényszeríti. Horgas atomjaikkal úgy kapaszkodnak egymásba ezek a filigránok, mint a sűrű cérnaeső karcsúbb-kövérebb cseppjei.

Tévednénk, ha azt gondolnánk, hogy a könyv azt sugallja: ha nincs kit szeretned, szeresd azt, aki nincs. Inkább ezt a szokatlan belátást közvetíti: a megtartáshoz még a szeretettől is meg kell tisztítanunk magunkat. A szereteten túli szeretet kötete, az emberit már-már meghaladó benső mértékegységek korpusza.

Báthori Csaba

Argumentum Kiadó, Budapest, 2003, 1300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.