Koncert

Közel s távol

Zubin Mehta és a Bécsi Filharmonikusok

Zene

Volt idő, hogy évente Budapestre hozta őket az Árpád sínautóbusz, ám azután évtizedeken át jobbára az újévi Strauss-koncertek híre, majd közvetítése jelentette a magyar közönség számára a legszorosabb kapcsolatot a Bécsi Filharmonikusokkal.

Azért tévéből és lemezről mindig egy kicsit a magunkénak vagy legalábbis hozzánk közel állónak éreztük e zenei köztársaságot, s ennek a rokonérzésnek érzékletes, habár kétségkívül prózai bizonysága az a tény, hogy a Bécsi Filharmonikusok együttese ma is váltig képes zsúfolt, telt házas koncertet adni nálunk, ami pedig sajna egyre ritkább esemény a Művészetek Palotájában.

Ezúttal a 78 esztendős Zubin Mehta vezette őket Pestre, aki máig a legúriasabb dirigensnek bizonyul. Méltóságos kimértség, elegancia és kikezdhetetlen technika: fáradt varázsló, de azért okvetlenül varázsló. A koncertet indító Tragikus nyitány során még főleg Mehta kimértsége dominált, s még az sem állítható, hogy a csodás zenekar a perfekció méltán elvárt szintjén teljesítette volna Brahms művét. A gyönyörű zenekari színek közé ugyanis egy-egy apró rezes gikszer is becsúszott, ami azonban figyelemre méltó módon egyetlen pillanatra sem keltett visszatetszést. Mehta művészi motiváltsága és a zenekari játék tökélye azután Schönberg I. kamaraszimfóniájában vált igazán lenyűgöző erejűvé, amire szükség is volt, hiszen pesti koncertteremben mindmáig túl modernnek tetszik ez a több mint száz éve komponált zene. Ebben a valószerűtlenül transzparens előadásban azonban még a legkonzervatívabb hallgató számára is élménnyé lett Schönberg retorikusságtól irtózó és a legszemélyesebb szenvedéllyel ágáló műve. A fellelkesült Mehta és tizenöt zenésze elsősorban önmagának játszott, ám letisztult produkciójuk minket győzött meg és hozott szégyenbe: egyszerre klasszikus és testmeleg alkotásként felmutatva Schönberg zenéjét.

A szünet után aztán a szélső romantikának is közösen áldozhattunk a bécsiekkel. Saint-Sa‘ns "Orgona" szimfóniája a művészi hatásvadászat nagyzenekari magasiskolája, amely ilyen hangászkarral igazi auditív orgiává válik. Mehta fejedelmi és ravasz modorban uralta a dinamikát, s a Liszttől inspirált és egyszersmind Lisztet hatásosságában felülmúló szimfónia a hatásos bravúrszámnál is többnek - szégyentelenül őszinte romantikának bizonyította magát. A mesés vonósok és a fiatal magyar orgonista, Kovács Róbert eget-földet rengető megdicsőülését levezetésképpen az emlegetett újévi koncertek zenei világából vett ráadások követték, a mennydörgést és villámlást immár a sziporkázó tánczene szintjén elénk tálalva. Zubin Mehta újra csak elegáns és rezervált, idős nagyúr, aki udvarias félmosollyal elnézi a tomboló lelkesedést: nekünk nyilvánvalóan többet jelentett ez az este, mint neki. De ez alighanem így is van rendjén.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 28.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.