Középen a széle - A Fringe-ről (fesztivál)

  • Csáki Judit
  • 2006. április 13.

Zene

Igaz ugyan, hogy vasárnap késő este úgy gondoltam, hogy soha többé nem teszem a lábam az Erzsébet tér környékére, ahol a cipőm talpa immáron minden járdaszegélynek előre köszön - annyiszor jártam be a Gödör-Merlin-Örkény-Ericsson-Sátor-Pavilon-Vista Cafe hétszöget -, mégis hálával tartozom a sorsnak, amiért gyakorlatilag észre sem vettem egész hétvégén, hogy kampányfinis van, nagygyűlésekkel itt meg ott.

Igaz ugyan, hogy vasárnap késő este úgy gondoltam, hogy soha többé nem teszem a lábam az Erzsébet tér környékére, ahol a cipőm talpa immáron minden járdaszegélynek előre köszön - annyiszor jártam be a Gödör-Merlin-Örkény-Ericsson-Sátor-Pavilon-Vista Cafe hétszöget -, mégis hálával tartozom a sorsnak, amiért gyakorlatilag észre sem vettem egész hétvégén, hogy kampányfinis van, nagygyűlésekkel itt meg ott.

Ez volt a Fringe, a Budapesti Tavaszi Fesztivál újszülött csecsemője; bevallottan a tekintélyes edinburghi előd követője. A nagyralátó szervezők úgy gondolták, elsőre harminc, de akár negyven jelentkezőre is lehet számítani: lesznek ennyien, akik meg akarják mutatni a közönségnek és a zsűrinek, hogy belül a helyük, nem a peremen vagy azon is kívül.

Kétszázan voltak. Amatőrök és profik - meg ami közéjük esik, azaz minden. Jók és nagyon rosszak. A fölső szélét holnap föl lehet léptetni akárhol - a legfölsőt, az Ando Drom együttest és a Tom Walsh Triót Balázs Elemérrel és David Yengibarjannal a mezőnyből kiemelve föl is léptetik a legközelebbi tavaszi fesztiválon -, az alsónak pedig legyen egy anyukája, barátja, barátnője, pszichológusa, aki tapintatosan eltanácsolja a szerepléstől. A műfaji sokszínűség kliséje itt véres valóság volt: komolyzene, dzsessz, pop, rock, folk; tánc a klasszikus balettől a tangón, a kontakton, a flamencón, a salsán, a keletin át a hastáncig; megzenésített versek, hagyományos darabból hagyományos színház, alternatív nagymenők és kezdők, lelkes exhibicionisták, performance-alanyok; bábosok és gólyalábasok, tolókocsisok és breakesek.

És sokan sokfélék voltunk mi is, a zsűri: színigazgató, zenekritikus, táncos, fesztiváligazgató, idegenforgalmi szakember, rendező, dramaturg, koreográfus, muzsikus meg mindenféle népség; pontoztunk és díjra jelöltünk. Eléggé nagy felelősség - ennek árnyékában vitatkoztunk sokszor a veszekedésig -, tekintve, hogy a díjazottak mostantól, ha tetszik, legitim formában lesznek rászabadítva a nagyérdeműre, már aki nem volt eddig is, ugye...

A Fringe szervezői gyakorlatilag bordóba borították a fönti hétszöget: hoszteszek, kísérők, technikusok, biztonságiak egyenmellényben álltak a helyszíneken vagy trappoltak közöttük; őket az dicséri, hogy nem volt balhé, botrányosnak is legföljebb egy-egy produkció bizonyult, de erről nem ők tehetnek. A tekintélyes létszámú "humán erő", a szubhumán sokkarú jelzőoszlopok, a vaskos műsorfüzet, a pártokat megszégyenítő mennyiségű és méretű molinók kétségtelenül sokkal magasabb szintjét képviselték a profizmusnak, mint jó néhány produkció.

A rendezvény tokkal-vonóval - azaz a díjakkal együtt - nagyjából 55 millióba került; nézőpont kérdése, hogy ez sok vagy kevés. Ha a "találatok" felől nézzük - azaz azt mérlegeljük, mennyi valódi fölfedezésre volt módunk és lehetőségünk -, akkor sok, hiszen a semmiből nemigen bukkant elő senki, a díjazottakról valahonnan valakitől már hallottunk harangozni. Ha a kézzelfogható eredmény felől nézzük, akkor nagyjából húsz csapat igen komoly díjat kapott: föllépési lehetőséget a tavaszi vagy az őszi fesztiválon, a Budapesti Búcsún vagy a Hídünnepen, félmillió-egymillió forintokat új produkciókra, reklámfelületet a Pesti Estben vagy az iWiWen, "bulibuszt" a BKV-tól, kiutazási lehetőséget az Edinburghi Fringe-re...

A Fringe egyszersmind kulturális börzeként is működött: számtalan fesztiváligazgató - Gyulától Kapolcsig - ingázott a kínálatban, érdeklődött, nyomozott és jegyzetelt; aligha mellékes tehát az a lista, amely a kiajánlott produkciókat tartalmazza.

És még közönség is volt - nem mindenütt persze. Előfordult, hogy csak a négy kirendelt zsűritag (plusz egy fő) nézte megadóan, amint egy performer komótosan betekeri a fejét celluxszal, majd egy- és kétforintosokat nyomkod a ragasztós oldalra, nagyjából húsz percen át, és még nem is volt vége, de a poént nem lövöm le, lássa más is. De volt olyan, hogy teljesen lehetetlen időpontban, azaz szombaton délelőtt, tíz órakor telt ház nézte egy amatőr csoport színielőadását - ők ugyanis jól megszervezték magukat. Közönségvonzása leginkább a Gödörnek volt: a lépcsőn tombolt a tavasz, kisgyerekek bóklásztak a hozzájuk rendelt őrző-védőkkel - és őket csöppet sem zavarta az a rengeteg decibel, ami engem nagyon. Ezért aztán inkább a gólyalábasokra szavaznék erről a helyről - igaz ugyan, hogy az egyikük óriásit, legalább négymétereset esett, de legalább eltöprenghettünk, hogy ez vajon a produkció része-e.

Néhány remek teljesítmény biztosan elszállt a semmibe. Azért van ez, mert a szellemes önreklám még gyerekcipőben sem jár nálunk, merthogy nem is jár - pedig az igazi Fringe-nek legalább olyan élvezetes és lényeges eleme ez, mint a produkciók. Egy dobozfejű ember prospektust nyújtogatott, másvalaki óriás hűtőgépben ücsörgött, egy harmadik esküvői meghívókat osztogatott; nem erre gondoltak a szervezők, amikor a promóciós díjat is meghirdették, amit ilyenformán viszont ki sem adtunk.

Mindazonáltal nemcsak a számok, a díjak, a szervezés terepén, hanem a hangulat felől is sikeresnek, reménytelinek, folytatandónak ítéltük az első Fringe-et. Idén lenyomtuk a kampányt - jövőre ellenfél nélkül maradunk. Jöhetnek a titkos művészek, az elnyomottak, a beváltatlan ígéretek és az összes exhibicionista.

Március 31.-április 1.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.