Középen a széle - A Fringe-ről (fesztivál)

  • Csáki Judit
  • 2006. április 13.

Zene

Igaz ugyan, hogy vasárnap késő este úgy gondoltam, hogy soha többé nem teszem a lábam az Erzsébet tér környékére, ahol a cipőm talpa immáron minden járdaszegélynek előre köszön - annyiszor jártam be a Gödör-Merlin-Örkény-Ericsson-Sátor-Pavilon-Vista Cafe hétszöget -, mégis hálával tartozom a sorsnak, amiért gyakorlatilag észre sem vettem egész hétvégén, hogy kampányfinis van, nagygyűlésekkel itt meg ott.

Igaz ugyan, hogy vasárnap késő este úgy gondoltam, hogy soha többé nem teszem a lábam az Erzsébet tér környékére, ahol a cipőm talpa immáron minden járdaszegélynek előre köszön - annyiszor jártam be a Gödör-Merlin-Örkény-Ericsson-Sátor-Pavilon-Vista Cafe hétszöget -, mégis hálával tartozom a sorsnak, amiért gyakorlatilag észre sem vettem egész hétvégén, hogy kampányfinis van, nagygyűlésekkel itt meg ott.

Ez volt a Fringe, a Budapesti Tavaszi Fesztivál újszülött csecsemője; bevallottan a tekintélyes edinburghi előd követője. A nagyralátó szervezők úgy gondolták, elsőre harminc, de akár negyven jelentkezőre is lehet számítani: lesznek ennyien, akik meg akarják mutatni a közönségnek és a zsűrinek, hogy belül a helyük, nem a peremen vagy azon is kívül.

Kétszázan voltak. Amatőrök és profik - meg ami közéjük esik, azaz minden. Jók és nagyon rosszak. A fölső szélét holnap föl lehet léptetni akárhol - a legfölsőt, az Ando Drom együttest és a Tom Walsh Triót Balázs Elemérrel és David Yengibarjannal a mezőnyből kiemelve föl is léptetik a legközelebbi tavaszi fesztiválon -, az alsónak pedig legyen egy anyukája, barátja, barátnője, pszichológusa, aki tapintatosan eltanácsolja a szerepléstől. A műfaji sokszínűség kliséje itt véres valóság volt: komolyzene, dzsessz, pop, rock, folk; tánc a klasszikus balettől a tangón, a kontakton, a flamencón, a salsán, a keletin át a hastáncig; megzenésített versek, hagyományos darabból hagyományos színház, alternatív nagymenők és kezdők, lelkes exhibicionisták, performance-alanyok; bábosok és gólyalábasok, tolókocsisok és breakesek.

És sokan sokfélék voltunk mi is, a zsűri: színigazgató, zenekritikus, táncos, fesztiváligazgató, idegenforgalmi szakember, rendező, dramaturg, koreográfus, muzsikus meg mindenféle népség; pontoztunk és díjra jelöltünk. Eléggé nagy felelősség - ennek árnyékában vitatkoztunk sokszor a veszekedésig -, tekintve, hogy a díjazottak mostantól, ha tetszik, legitim formában lesznek rászabadítva a nagyérdeműre, már aki nem volt eddig is, ugye...

A Fringe szervezői gyakorlatilag bordóba borították a fönti hétszöget: hoszteszek, kísérők, technikusok, biztonságiak egyenmellényben álltak a helyszíneken vagy trappoltak közöttük; őket az dicséri, hogy nem volt balhé, botrányosnak is legföljebb egy-egy produkció bizonyult, de erről nem ők tehetnek. A tekintélyes létszámú "humán erő", a szubhumán sokkarú jelzőoszlopok, a vaskos műsorfüzet, a pártokat megszégyenítő mennyiségű és méretű molinók kétségtelenül sokkal magasabb szintjét képviselték a profizmusnak, mint jó néhány produkció.

A rendezvény tokkal-vonóval - azaz a díjakkal együtt - nagyjából 55 millióba került; nézőpont kérdése, hogy ez sok vagy kevés. Ha a "találatok" felől nézzük - azaz azt mérlegeljük, mennyi valódi fölfedezésre volt módunk és lehetőségünk -, akkor sok, hiszen a semmiből nemigen bukkant elő senki, a díjazottakról valahonnan valakitől már hallottunk harangozni. Ha a kézzelfogható eredmény felől nézzük, akkor nagyjából húsz csapat igen komoly díjat kapott: föllépési lehetőséget a tavaszi vagy az őszi fesztiválon, a Budapesti Búcsún vagy a Hídünnepen, félmillió-egymillió forintokat új produkciókra, reklámfelületet a Pesti Estben vagy az iWiWen, "bulibuszt" a BKV-tól, kiutazási lehetőséget az Edinburghi Fringe-re...

A Fringe egyszersmind kulturális börzeként is működött: számtalan fesztiváligazgató - Gyulától Kapolcsig - ingázott a kínálatban, érdeklődött, nyomozott és jegyzetelt; aligha mellékes tehát az a lista, amely a kiajánlott produkciókat tartalmazza.

És még közönség is volt - nem mindenütt persze. Előfordult, hogy csak a négy kirendelt zsűritag (plusz egy fő) nézte megadóan, amint egy performer komótosan betekeri a fejét celluxszal, majd egy- és kétforintosokat nyomkod a ragasztós oldalra, nagyjából húsz percen át, és még nem is volt vége, de a poént nem lövöm le, lássa más is. De volt olyan, hogy teljesen lehetetlen időpontban, azaz szombaton délelőtt, tíz órakor telt ház nézte egy amatőr csoport színielőadását - ők ugyanis jól megszervezték magukat. Közönségvonzása leginkább a Gödörnek volt: a lépcsőn tombolt a tavasz, kisgyerekek bóklásztak a hozzájuk rendelt őrző-védőkkel - és őket csöppet sem zavarta az a rengeteg decibel, ami engem nagyon. Ezért aztán inkább a gólyalábasokra szavaznék erről a helyről - igaz ugyan, hogy az egyikük óriásit, legalább négymétereset esett, de legalább eltöprenghettünk, hogy ez vajon a produkció része-e.

Néhány remek teljesítmény biztosan elszállt a semmibe. Azért van ez, mert a szellemes önreklám még gyerekcipőben sem jár nálunk, merthogy nem is jár - pedig az igazi Fringe-nek legalább olyan élvezetes és lényeges eleme ez, mint a produkciók. Egy dobozfejű ember prospektust nyújtogatott, másvalaki óriás hűtőgépben ücsörgött, egy harmadik esküvői meghívókat osztogatott; nem erre gondoltak a szervezők, amikor a promóciós díjat is meghirdették, amit ilyenformán viszont ki sem adtunk.

Mindazonáltal nemcsak a számok, a díjak, a szervezés terepén, hanem a hangulat felől is sikeresnek, reménytelinek, folytatandónak ítéltük az első Fringe-et. Idén lenyomtuk a kampányt - jövőre ellenfél nélkül maradunk. Jöhetnek a titkos művészek, az elnyomottak, a beváltatlan ígéretek és az összes exhibicionista.

Március 31.-április 1.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.