Középen a széle - A Fringe-ről (fesztivál)

  • Csáki Judit
  • 2006. április 13.

Zene

Igaz ugyan, hogy vasárnap késő este úgy gondoltam, hogy soha többé nem teszem a lábam az Erzsébet tér környékére, ahol a cipőm talpa immáron minden járdaszegélynek előre köszön - annyiszor jártam be a Gödör-Merlin-Örkény-Ericsson-Sátor-Pavilon-Vista Cafe hétszöget -, mégis hálával tartozom a sorsnak, amiért gyakorlatilag észre sem vettem egész hétvégén, hogy kampányfinis van, nagygyűlésekkel itt meg ott.

Igaz ugyan, hogy vasárnap késő este úgy gondoltam, hogy soha többé nem teszem a lábam az Erzsébet tér környékére, ahol a cipőm talpa immáron minden járdaszegélynek előre köszön - annyiszor jártam be a Gödör-Merlin-Örkény-Ericsson-Sátor-Pavilon-Vista Cafe hétszöget -, mégis hálával tartozom a sorsnak, amiért gyakorlatilag észre sem vettem egész hétvégén, hogy kampányfinis van, nagygyűlésekkel itt meg ott.

Ez volt a Fringe, a Budapesti Tavaszi Fesztivál újszülött csecsemője; bevallottan a tekintélyes edinburghi előd követője. A nagyralátó szervezők úgy gondolták, elsőre harminc, de akár negyven jelentkezőre is lehet számítani: lesznek ennyien, akik meg akarják mutatni a közönségnek és a zsűrinek, hogy belül a helyük, nem a peremen vagy azon is kívül.

Kétszázan voltak. Amatőrök és profik - meg ami közéjük esik, azaz minden. Jók és nagyon rosszak. A fölső szélét holnap föl lehet léptetni akárhol - a legfölsőt, az Ando Drom együttest és a Tom Walsh Triót Balázs Elemérrel és David Yengibarjannal a mezőnyből kiemelve föl is léptetik a legközelebbi tavaszi fesztiválon -, az alsónak pedig legyen egy anyukája, barátja, barátnője, pszichológusa, aki tapintatosan eltanácsolja a szerepléstől. A műfaji sokszínűség kliséje itt véres valóság volt: komolyzene, dzsessz, pop, rock, folk; tánc a klasszikus balettől a tangón, a kontakton, a flamencón, a salsán, a keletin át a hastáncig; megzenésített versek, hagyományos darabból hagyományos színház, alternatív nagymenők és kezdők, lelkes exhibicionisták, performance-alanyok; bábosok és gólyalábasok, tolókocsisok és breakesek.

És sokan sokfélék voltunk mi is, a zsűri: színigazgató, zenekritikus, táncos, fesztiváligazgató, idegenforgalmi szakember, rendező, dramaturg, koreográfus, muzsikus meg mindenféle népség; pontoztunk és díjra jelöltünk. Eléggé nagy felelősség - ennek árnyékában vitatkoztunk sokszor a veszekedésig -, tekintve, hogy a díjazottak mostantól, ha tetszik, legitim formában lesznek rászabadítva a nagyérdeműre, már aki nem volt eddig is, ugye...

A Fringe szervezői gyakorlatilag bordóba borították a fönti hétszöget: hoszteszek, kísérők, technikusok, biztonságiak egyenmellényben álltak a helyszíneken vagy trappoltak közöttük; őket az dicséri, hogy nem volt balhé, botrányosnak is legföljebb egy-egy produkció bizonyult, de erről nem ők tehetnek. A tekintélyes létszámú "humán erő", a szubhumán sokkarú jelzőoszlopok, a vaskos műsorfüzet, a pártokat megszégyenítő mennyiségű és méretű molinók kétségtelenül sokkal magasabb szintjét képviselték a profizmusnak, mint jó néhány produkció.

A rendezvény tokkal-vonóval - azaz a díjakkal együtt - nagyjából 55 millióba került; nézőpont kérdése, hogy ez sok vagy kevés. Ha a "találatok" felől nézzük - azaz azt mérlegeljük, mennyi valódi fölfedezésre volt módunk és lehetőségünk -, akkor sok, hiszen a semmiből nemigen bukkant elő senki, a díjazottakról valahonnan valakitől már hallottunk harangozni. Ha a kézzelfogható eredmény felől nézzük, akkor nagyjából húsz csapat igen komoly díjat kapott: föllépési lehetőséget a tavaszi vagy az őszi fesztiválon, a Budapesti Búcsún vagy a Hídünnepen, félmillió-egymillió forintokat új produkciókra, reklámfelületet a Pesti Estben vagy az iWiWen, "bulibuszt" a BKV-tól, kiutazási lehetőséget az Edinburghi Fringe-re...

A Fringe egyszersmind kulturális börzeként is működött: számtalan fesztiváligazgató - Gyulától Kapolcsig - ingázott a kínálatban, érdeklődött, nyomozott és jegyzetelt; aligha mellékes tehát az a lista, amely a kiajánlott produkciókat tartalmazza.

És még közönség is volt - nem mindenütt persze. Előfordult, hogy csak a négy kirendelt zsűritag (plusz egy fő) nézte megadóan, amint egy performer komótosan betekeri a fejét celluxszal, majd egy- és kétforintosokat nyomkod a ragasztós oldalra, nagyjából húsz percen át, és még nem is volt vége, de a poént nem lövöm le, lássa más is. De volt olyan, hogy teljesen lehetetlen időpontban, azaz szombaton délelőtt, tíz órakor telt ház nézte egy amatőr csoport színielőadását - ők ugyanis jól megszervezték magukat. Közönségvonzása leginkább a Gödörnek volt: a lépcsőn tombolt a tavasz, kisgyerekek bóklásztak a hozzájuk rendelt őrző-védőkkel - és őket csöppet sem zavarta az a rengeteg decibel, ami engem nagyon. Ezért aztán inkább a gólyalábasokra szavaznék erről a helyről - igaz ugyan, hogy az egyikük óriásit, legalább négymétereset esett, de legalább eltöprenghettünk, hogy ez vajon a produkció része-e.

Néhány remek teljesítmény biztosan elszállt a semmibe. Azért van ez, mert a szellemes önreklám még gyerekcipőben sem jár nálunk, merthogy nem is jár - pedig az igazi Fringe-nek legalább olyan élvezetes és lényeges eleme ez, mint a produkciók. Egy dobozfejű ember prospektust nyújtogatott, másvalaki óriás hűtőgépben ücsörgött, egy harmadik esküvői meghívókat osztogatott; nem erre gondoltak a szervezők, amikor a promóciós díjat is meghirdették, amit ilyenformán viszont ki sem adtunk.

Mindazonáltal nemcsak a számok, a díjak, a szervezés terepén, hanem a hangulat felől is sikeresnek, reménytelinek, folytatandónak ítéltük az első Fringe-et. Idén lenyomtuk a kampányt - jövőre ellenfél nélkül maradunk. Jöhetnek a titkos művészek, az elnyomottak, a beváltatlan ígéretek és az összes exhibicionista.

Március 31.-április 1.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.