köztér - Különös objektum

  • - kyt -
  • 2011. február 24.

Zene

áll a járda szélén a Belvárosban a volt tévészékház mögött. Nem is áll, inkább fekszik, ugyanis egy hosszú kék fekvő hasábot látunk, a felső oldalán, vagyis hát a tetején zöld szőnyegszerű borítással.
áll a járda szélén a Belvárosban a volt tévészékház mögött. Nem is áll, inkább fekszik, ugyanis egy hosszú kék fekvõ hasábot látunk, a felsõ oldalán, vagyis hát a tetején zöld szõnyegszerû borítással. Talán már években is mérhetõ az életkora, látott már jobb, izgalmasabb napokat is, de - mondhatni, megfogyva bár, de törve nem - szembeszegül az idõjárás és mindenféle szennyezés roncsoló erõivel. Zavarba ejtõ értelmetlenségét az egyik végén egy tábla enyhíti: "Arra születtünk, hogy a Föld sebeit begyógyítsuk életünkön át." Valami környezetvédelmi ügyet jelenítettek itt meg - gondolhatnánk -, no, de mi végre ez az alacsony pult- vagy pódiumszerûség, netán posztamens? A hasáb oldalain további feliratok. "Az ember számítson, ne a bank!" "Az ember számítson, ne a profit!" Igen, szóval egyfajta kérlelhetetlen kapitalizmusbírálat fonódik itt egybe a Föld jövõjéért érzett felelõsséggel. De nézzük csak tovább! "Beteg egyre több, fizetésünk egyre kevesebb." "Mivel gyógyítunk, nyomorgunk."

A Nádor utca 32. számú épület elõtt állunk, amely más intézmények mellett az MSZ EDDSZ (szociális és egészségügyi ágazati) szakszervezet központja, nyilván ehhez kötõdik a nagyméretû, mégis szerény installáció az aktív és dicséretesen széles spektrumú érdekvédelem látványos jelzéseképpen. Nemrég még további ráhelyezett/ applikált szövegek, vallásos felhangokkal is gazdagított traktátusok színesítették, ezek az alkotások azonban nem voltak kellõképpen csapadékállóak, ezért tûnhettek el. Megmaradt viszont a hasáb a járda szélén, nagy akarások jele-, tanújaként.

**

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."