Koncert

Különös rock & roll

A Swans és a Xiu Xiu Budapesten

  • - minek -
  • 2013. április 15.

Zene

Vissza-visszatérő előadók esetében óhatatlan az összehasonlítás - márpedig Jamie Stewart (alias Xiu Xiu) egyenesen hazajár hozzánk, a Swans pedig éppen két éve adott nagy sikerű koncertet a Trafóban. Nos, közülük kétségtelenül Stewart produkciója a meghökkentőbb: a kifogástalan, zakóban, ingben, nyakkendőben parádézó Xiu Xiu-főnök végig ülve, ölében elektromos gitárral az angolszász daloskönyv kevésbé ismert, vallásos tónusú, folkos dalaiból ad elő egy csokrot takarékos hangszeres játékkal kísérve - s akkor még nem is szóltunk a saját maga alá kevert idegesítő madárcsicsergésről. A találóan Charlotte Elliott 1835-ben szerzett, Just As I Am című népszerű vallásos himnuszával záródó minikoncertje után a többségnek mégis inkább Michael Gira és a Swans hozza el a megváltást.


Fotó: Galló Rita

 

Ezúttal elmarad a két éve használt, szinte teátrális, lassan hömpölygő fehér zajból összerakott felvezetés: mondhatni, rögtön a közepébe vágnak, s lendületesen lenyomják To Be Kind című, mostanában használatos koncertnyitó számukat. Tartják jó szokásukat, s zömmel olyan - jelentős részben improvizatív - darabokat játszanak (néha már-már azt mondanánk: dzsemmelnek), melyek egyenesen a turnéra készültek, de azért akad néhány szerzemény a tavalyi The Seerről is. Ezzel együtt hihetetlen energiákat mozgósító, néha (talán nem szentségtörés kimondani) kifejezetten táncoltató zenét prezentálnak - természetesen továbbra is a maguk kissé brutális modorában. Nem mondanánk, hogy különösebben behódolnának a hagyományos dalformának (pedig amúgy Gira ebben is zseniális), s néha határozottan azt az illúziót keltik, hogy szinte már egy, a rock romjain rég túllépett, mégis azt dekonstruáló zenekart hallunk. A gerjesztett hangok és a minden ellenállást felőrlő ritmusok közül ezzel együtt többször is egy hatvanas évek végéről szalajtott pszichedelikus garázsrockbanda bújik ki, s ez a produkció igazán a színpad közelében üt - távolabbról már eléggé kásásan-visszhangosan szól. A harmadik etapban aztán megidézik saját klasszikus korszakukat: a gyönyörűen-szertartásosan repetitítv Coward az 1986-os Holy Moneyról tényleg úgy szól, mint valamiféle kinyilatkoztatás. Ez a hangzás nemcsak virgonc és eleven, de nyilvánvalóvá teszi, hogy a korai Swans egész zenészgenerációt ihletett meg, s komplett műfajokat (drone, sludge stb.) hívott életre.

Tudjuk, sokan szenvedni mennek Swansra, de sokkal több ebben az örömteli, sőt az eksztatikus pillanat, mint a fájdalmas. Inkább édes bűn, mintsem bűnhődés.

Akvárium, március 19.


Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.