Koncert

Különös rock & roll

A Swans és a Xiu Xiu Budapesten

  • - minek -
  • 2013. április 15.

Zene

Vissza-visszatérő előadók esetében óhatatlan az összehasonlítás - márpedig Jamie Stewart (alias Xiu Xiu) egyenesen hazajár hozzánk, a Swans pedig éppen két éve adott nagy sikerű koncertet a Trafóban. Nos, közülük kétségtelenül Stewart produkciója a meghökkentőbb: a kifogástalan, zakóban, ingben, nyakkendőben parádézó Xiu Xiu-főnök végig ülve, ölében elektromos gitárral az angolszász daloskönyv kevésbé ismert, vallásos tónusú, folkos dalaiból ad elő egy csokrot takarékos hangszeres játékkal kísérve - s akkor még nem is szóltunk a saját maga alá kevert idegesítő madárcsicsergésről. A találóan Charlotte Elliott 1835-ben szerzett, Just As I Am című népszerű vallásos himnuszával záródó minikoncertje után a többségnek mégis inkább Michael Gira és a Swans hozza el a megváltást.


Fotó: Galló Rita

 

Ezúttal elmarad a két éve használt, szinte teátrális, lassan hömpölygő fehér zajból összerakott felvezetés: mondhatni, rögtön a közepébe vágnak, s lendületesen lenyomják To Be Kind című, mostanában használatos koncertnyitó számukat. Tartják jó szokásukat, s zömmel olyan - jelentős részben improvizatív - darabokat játszanak (néha már-már azt mondanánk: dzsemmelnek), melyek egyenesen a turnéra készültek, de azért akad néhány szerzemény a tavalyi The Seerről is. Ezzel együtt hihetetlen energiákat mozgósító, néha (talán nem szentségtörés kimondani) kifejezetten táncoltató zenét prezentálnak - természetesen továbbra is a maguk kissé brutális modorában. Nem mondanánk, hogy különösebben behódolnának a hagyományos dalformának (pedig amúgy Gira ebben is zseniális), s néha határozottan azt az illúziót keltik, hogy szinte már egy, a rock romjain rég túllépett, mégis azt dekonstruáló zenekart hallunk. A gerjesztett hangok és a minden ellenállást felőrlő ritmusok közül ezzel együtt többször is egy hatvanas évek végéről szalajtott pszichedelikus garázsrockbanda bújik ki, s ez a produkció igazán a színpad közelében üt - távolabbról már eléggé kásásan-visszhangosan szól. A harmadik etapban aztán megidézik saját klasszikus korszakukat: a gyönyörűen-szertartásosan repetitítv Coward az 1986-os Holy Moneyról tényleg úgy szól, mint valamiféle kinyilatkoztatás. Ez a hangzás nemcsak virgonc és eleven, de nyilvánvalóvá teszi, hogy a korai Swans egész zenészgenerációt ihletett meg, s komplett műfajokat (drone, sludge stb.) hívott életre.

Tudjuk, sokan szenvedni mennek Swansra, de sokkal több ebben az örömteli, sőt az eksztatikus pillanat, mint a fájdalmas. Inkább édes bűn, mintsem bűnhődés.

Akvárium, március 19.


Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.